Permalänk
Medlem

hackat nätverk!!!!

Hej

Har ett trådlöst nätverk och misstänker att nån har hackat sig in på min router ett antal gånger ikväll. För när jag ska logga in på min router så får jag en liten irriterande ruta som säger "password incorrect" Nollställer routern och går in i routern med default password, ändrar om lösenordet till ett annat, sen dröjer det bara en kvart eller nåt tills nästa gång jag ska gå in på min router igen, då får jag samma svar igen!! "password incorrect" Detta har hänt ett flertal gånger ikväll hur är det möjligt?? Jag menar hur vet dem vilka lösen jag har?? Börjar bli lite irreterande. Är smått förbannad nu!! Nån som vet hur jag ska lösa detta?? Börjar att tröttna på att nollställa routern titt som tätt för att kunna logga in och ändra lösen bara för att en stund senare få göra om hela proceduren igen!!!!

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Ett tips att börja med.
är att stänga ner ditt wlan om det går
så du bara kan köra kabel så länge.
tills någon här har en fin lösning
vilken router har du?!

Visa signatur

Wiee!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexwebnet
Ett tips att börja med.
är att stänga ner ditt wlan om det går
så du bara kan köra kabel så länge.
tills någon här har en fin lösning
vilken router har du?!

3Com OfficeConnect Wireless 11G Cable/DSL Router

Har försökt med wpa kryptering men får inte det att fungera!
wpa ska väl vara bättre än wep?

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk

Japp.
jag hur luskat lite i detta med Wlan cracking osv.
Och vad jag har uppfattat det så går inte wpa att knäcka en
för wep tar ca 10min

Vad fungerar ej med ditt wpa

Visa signatur

Wiee!

Permalänk
Medlem

Försök komma in i routern och lås datorerna på MAC:en?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexwebnet
Japp.
jag hur luskat lite i detta med Wlan cracking osv.
Och vad jag har uppfattat det så går inte wpa att knäcka en
för wep tar ca 10min

Vad fungerar ej med ditt wpa

Det fungerar säkert men jag vet inte hur man
sparkar igång det.. handhavande fel lol

"matte56" Har inte försökt detta men det finns nåt som heter
"connection control" där man kan ställa vilka pc som ska få connecta
till routern (Only authorised Wireless PCs can connect to the Router). Sen finns också "pc privileges" där man kan göra ytterligare en inställning (PCs access authorised services only). Med dessa inställningar kan man kontrollera vilka datorer som ska få connecta till routern (med hjälp av mac adressen), så detta är iofs om inte lika bra som wpa kryptering så är det iallafall bättre än inget. För det hindrar ju ovälkomna "gäster" att connecta till routern.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
så detta är iofs om inte lika bra som wpa kryptering så är det iallafall bättre än inget.

Nej, det är bara trams. WPA är den enda säkerhetsåtgärd du skall ägna tid åt. Få det att funka eller lev med att bli hackad och avlyssnad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Japp fixa wpa nu.
För finns rätt så mycket som man ej kan tro dom kan göra.
exempel lyssna av vilka hemsidor du går in på osv.
sedan kan dom säkert göra mer attacker mot din dator osv

Visa signatur

Wiee!

Permalänk
Medlem

Ett bra råd är att ha det trådlösa avstängt och använda kabel när du konfigurer. Annars är det lätt hänt att någon avlyssnar din trafik medans du konfigurerar och på det sättet fångar upp ditt lösen och dina kryptonycklar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Ett bra råd är att ha det trådlösa avstängt och använda kabel när du konfigurer. Annars är det lätt hänt att någon avlyssnar din trafik medans du konfigurerar och på det sättet fångar upp ditt lösen och dina kryptonycklar.

/H

ok men jag vet inte riktigt hur wpa funkar, testade det lite och fick inte igång grejorna.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet
ok men jag vet inte riktigt hur wpa funkar, testade det lite och fick inte igång grejorna.

Sätt igång WPA. Sätt ett lösenord.
Anslut med XP. När det frågas efter lösnord. Skriv in det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Sätt igång WPA. Sätt ett lösenord.
Anslut med XP. När det frågas efter lösnord. Skriv in det.

Går in i routerns inställningar och kör igång WPA och skiten kopplar inte upp sen. Får ingen kontakt med routern. Har läst manualen där står hur man ska confa routern men hur ska man confa nätverkskortet. Finns ju inställningar där också som måste göras för att det ska fungera. På nätverkskortet finns det nåt som heter "authentication mode" under detta finns en rullningslist där finns ytterligare inställningar typ: open, shared, auto, wpa och wpa-psk. Vilka utav dessa ska man välja+? Sen finns det en inställning till: "data encryption" under rullningslisten där finns "none, wep" och många fler beroende på hur första inställning görs i "authentication mode", så det är inte så lätt att kryptera..

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Testa först med bara wpa och sedan wpa-psk.
Man ska inte behöva pilla med inställningar egentligen. Windows ska klara av att sköta det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Testa först med bara wpa och sedan wpa-psk.
Man ska inte behöva pilla med inställningar egentligen. Windows ska klara av att sköta det.

När jag kör med wpa eller wpa-psk då vill mjukvaran i nätverkskortet ha användarnamn och lösen, det kvittar vad jag skriver där, den vägrar att koppla upp och det slutar med att jag får reseta routern för att komma åt den igen..

När jag kör med wpa i "authentication mode" så ändrar sig "data encryption" till AES och sen frågar den efter "wpa setting" där finns en inställning som heter "EAP Type" där man kan välja mellan TLS eller PEAP. Väljer man inget där så är default "PEAP" sen ska man klicka på en flik som heter "configuration" då kommer en dialog ruta upp(rutan heter wpa setting, där står också protocol som då är PEAP) som frågar efter användarnamn och lösen och det finns en flik som heter "certificate" där står det "not found" meningen är väl att man ska fylla i nåt certifikat där men vad för certifikat??

edit: om jag istället klickar i för PEAP vid inställningen "EAP Type" och sen klickar på "configuration" då kommer dialog rutan upp igen fast den här gången så står det: användarnamn + lösen som man ska fylla i (antar att man får hitta på nåt själv då) skillnaden här är att den hittat "certificate" som då är ifyllt (Secured password (EAP-MSCHAP v2) Vad ska jag ha för inställning i själva routern undrar jag då??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Finns det inte en logg där du ser om det är flera anslutna till routern?

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonasz
Finns det inte en logg där du ser om det är flera anslutna till routern?

jo men då måste jag logga in på routern och det kan jag inte förrän jag resettat den, och då har ju den personen raderat loggen.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"