ta bort skruv från betong

Permalänk
Inaktiv

ta bort skruv från betong

Jag skulle skruva upp en skruv i betong för att hänga upp en LCD-tv, men skruven gick av när jag skruva in den, den gick av vid ingången så jag kommer inte åt att skruva ut den, hur skulle man kunna göra? Om det inte skulle gå, hur får jag "in den" så pass mycket att man kan spackla bort problemet?

Permalänk
Medlem

Testa att knacka upp lite försiktigt runt skruven, så pass mkt så du får tag i den med en polygrip eller liknande. Annars så går det ju kanske att driva in den med ett don och en hammare. Beror ju lite på hur hårt det är.
Ett annat förslag är ju att ta dreveln och kapa av den en bit och helt enkelt spakla över den sen..

Permalänk

Ett annat sätt skulle kunna va att superlimma ihop skruven och se om den går att skruva ut igen. Har aldrig testat detta men det borde funka

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Ett annat sätt skulle kunna va att superlimma ihop skruven och se om den går att skruva ut igen. Har aldrig testat detta men det borde funka

Skulle jag vilja hänga upp min nya LCD-TV på en ihop limmad skruv?

Svar: Nej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HWB
Skulle jag vilja hänga upp min nya LCD-TV på en ihop limmad skruv?

Svar: Nej!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Ett annat sätt skulle kunna va att superlimma ihop skruven och se om den går att skruva ut igen. Har aldrig testat detta men det borde funka

Läs om , läs rätt.

Ne men att kapa den en bit in och sedan spackla eller försöka dra med polygrip eller ngt. Är det lättbetong?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Ett annat sätt skulle kunna va att superlimma ihop skruven och se om den går att skruva ut igen. Har aldrig testat detta men det borde funka

Om du lyckas med det måste du tala om vad du har för lim.

Bara borra nya hål.

Permalänk
Medlem

Om det var i betong så måste du ju ha använt en plugg.
En lösning: Ta en tunn träborr och borra isönder pluggen runtom själva skruven. Ta sedan en smal tång ch ryck ut skruv och resten av pluggen.
Sist av allt, borra ut det sista av pluggen med en träborr av samma dimension som hålet, men var rädd om borren bara.

Permalänk
Medlem

Ta fram dremeln och kapa ett spår i toppen på skruven.
Använd sedan en spårmejsel för att skruva ut den.

Sitter den för hårt så att materialet ger sig är det bara att fortsätta med dremeln tills överspacklning är möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Ta fram dremeln och kapa ett spår i toppen på skruven.
Använd sedan en spårmejsel för att skruva ut den.

Sitter den för hårt så att materialet ger sig är det bara att fortsätta med dremeln tills överspacklning är möjligt.

Måste ge dig cred för denna lika geniala som simpla idé, vissa människor har det helt enkelt.

Föresten så visade sig att jag hade borrat så pass långt att jag kunde utan bekymmer slå in skruv, plugg och hela kalaset in, för att sen spackla.

tack för alla tips, har med mig kunskapen nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Ett annat sätt skulle kunna va att superlimma ihop skruven och se om den går att skruva ut igen. Har aldrig testat detta men det borde funka

Snälla tala om vad jag kan köpa det limmet...

Permalänk
Medlem

som dremmel grabben sa, eller helt enkelt köpa en lite "svinpitt" på minner om en gängtapp men är gängat åt "fel" håll så borrar man ett hål i vederbörande skruv,bult som gått av och börjar skruva med sin lilla goa "svinpitt"!

bara springa o köpa, man vet aldrig när skruven går av nästa gång! brukar nog andvända dom när skruven/bulten gått av en bit in!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Måste ge dig cred för denna lika geniala som simpla idé, vissa människor har det helt enkelt.

Föresten så visade sig att jag hade borrat så pass långt att jag kunde utan bekymmer slå in skruv, plugg och hela kalaset in, för att sen spackla.

tack för alla tips, har med mig kunskapen nu

Det är ju inte så att detta direkt är något nytt....