Permalänk

Vad har gått sönder?

Hej

Jag skulle starta min dator i morse och skärmen är svart och blinkar. Inte ens no signal (Har provat med en annan skärm och det är samma sak). Grafikkortsfläkten surrar likaså processorfläkten och alla andra fläktar.
Det som händer är att hårddiskarna kommer igång och jag tror processorn går i gång några sekunder i varjefall.

Komponenter i datorn:

Nätagg: 480w Targan, Cpu Amd 3200+ clockad till 2500Mhz, Ati x800gt (PCI Express) , två gamla IDE hårddiskar på 80 och 120 gb och en sata på 250 gb, Moderkort Msi nånting med nforce 4, Minnen Ballistics 1 Gb , och sen en dvd brännare.

Bättre nämna allt än att missa ngt!

Min gissning är Grafikkortet håller ni med?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skulle råda dig att bara helt enkelt dra ur grafikkortet ur sin hållare, blåsa bort eventuella dam partiklar sätta i det igen och provva att starta upp datorn igen. Samma sak har hänt mig ett par gånger, då har dett hjälpt mig varje gång.

Piper det något när du startar datorn förresten?

Visa signatur

AMD64 Athlon XP6400+ , 4gig ram, ATI Radeon HD4850, 2.5TB hdd.

Permalänk

Tack för svaret , Jag har targit ur och blåst rent grafikkortet men fungerade inte.

på din fråga om det piper så nej men det har jag för mej att det aldrig gjort heller!

Permalänk
Medlem

ok.. tanken med att ifall det piper vid uppstart av datorn så betyder det att det är ngt fel på grafikkortet. Skulle råda dig att provva en del komponenter (grafikkort/hårddiskar) i en annan dator för att se vad som kan vara felet .. förmodligen och dessvärre är det nog något med processorn/moderkortet (bios)

Visa signatur

AMD64 Athlon XP6400+ , 4gig ram, ATI Radeon HD4850, 2.5TB hdd.

Permalänk
Medlem

Har ditt moderkort någon display som visar felkoder? Om den har det så jämför vad som står där med manualen.

Sedan så behöver det inte vara grafikkortet bara för att du inte får någon bild på skärmen, har fått exakt samma fel när moderkortet ogillat att jag satt en minnessticka i en särskild minnesplats, kan även vara en död processor eller moderkortet i värsta fall.
Saker som kan vara värt att testa är att nollställa moderkortets bios, koppla ur allt och sedan montera in saker eftersom och testa starta (börja med bara cpu+grafikkort+ett minne inkopplat, testa även flytta runt minnet/byta minnesstickor om du har två).

Permalänk
Medlem

Plocka isär hela datorn och sätt ihop den igen, kan vara glapp någonstans, t ex. CPU-sockeln.

Visa signatur

---

Permalänk

tack

jag håller på att plocka isär och gör det grundligt tänkte jag så jag plockade bort cpu kylaren och gjorde rent från kylpasta. Nu kommer det "roliga" hittade inte var jag lagt min kylpasta har beställ ny.

kan man köra processorn utan kylpasta en liten stund och se om saker fungerar?

Eller finns det stor risk att den överhettas?

Hade bara zalman pasta som jag fick med en passiv kylare till nordbryggan är det bättre än inget eller går det lika bra utan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blåriddaren
tack

jag håller på att plocka isär och gör det grundligt tänkte jag så jag plockade bort cpu kylaren och gjorde rent från kylpasta. Nu kommer det "roliga" hittade inte var jag lagt min kylpasta har beställ ny.

kan man köra processorn utan kylpasta en liten stund och se om saker fungerar?

Eller finns det stor risk att den överhettas?

Hade bara zalman pasta som jag fick med en passiv kylare till nordbryggan är det bättre än inget eller går det lika bra utan?

Det går att köra, inte rekommenderat, men inget lär gå sönder...
Pastan är ju bara där för att fylla upp "tomrummet" mellan flänsen och CPUn.

Visa signatur

---

Permalänk

Tack för alla svar!

Den går nu efter jag plockat ner alltihop och gjort rent och plockat ihop.

Vet inte vad det var men man blir ju lite orolig.

Tack än en gång och tråden är härmed lyckligt avslutad!