Formaterade om datorn, fick problem.

Permalänk
Medlem

Formaterade om datorn, fick problem.

Tjena, formaterade just min dator och installerade allting precis som man ska men det dröjde inte länge förens jag märkte problem.

Vissa spel har mer eller mindre börjat lagga även spel jag klarade innan (löjligt dåliga spel, se exempel nedan), med lagg menar jag inte lagg hela tiden utan mera lagg i början och ibland.

Det spelet jag märkt av mest i är Counter-strike (Av nån konstig anledning, förklaring på det?) Där siktet ibland hänger sig några sekunder, allting fryslaggar till, även texten laggar till ibland när man ska skriva.

Det kan vara allt ifrån att jag tabbar för att kolla nått på desktop själva "ned" tabbnings processen går segt (laggar/hackar fram) och kanske hänger sig.

Riktigt irriterande, ingen ide att jag formaterar om igen då det säkerligen kommer bli samma fel igen.

Vad ska man göra? Gå igenom samtliga drivrutiner sedan 3 år tillbaka och se vilken som passar?

Frågor om system o.s.v kan ni ju ta vartefter, bara fråga på.

/// asnaN

Permalänk

hej hur formaterar du disken?

vad har du för operativsystem?

när du formaterar en dator ska man annvända Partition Magic den fårmateringen på fullt tar ca 2timmar på en 120gb

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg, formaterade helt normal som jag brukar göra. Kommer inte ihåg att jag valde något speciellt.

Kan det vara formateringen det är fel på? Alltid trott det var nått med mitt grafikkort eller dylikt

OS = WinXP prof ( 2002 )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-64-3000+
hej hur formaterar du disken?

vad har du för operativsystem?

när du formaterar en dator ska man annvända Partition Magic den fårmateringen på fullt tar ca 2timmar på en 120gb

'

De ska väll inte vara problem hur man formaterar ?, visst det är bättre och formatera fullständigt om man får virus etc, men inte som tex jag gör varanan månad brukar jag formatera och jag kör på snabb och det har inte varit några problem alls

Permalänk
Medlem

Jag har/hade inga virus, det var inte därför jag formaterade.

Permalänk

prova att formatera datorn me Partition Magic 8.0 Professional

Du installerar programet sen gör du en disket som du använder i dos
den formateringen är bätre än den du använder när du installerar windows
den är mer nogran.
Använder alltid de programet

man ska alldrig ta snabb formatering

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-64-3000+
prova att formatera datorn me Partition Magic 8.0 Professional

Du installerar programet sen gör du en disket som du använder i dos
den formateringen är bätre än den du använder när du installerar windows
den är mer nogran

Vad är det för disket jag använder i dos då? Är du helt 100% på att det är formateringen, vet inte om jag orkar formatera om den igen bara för att testa.

Permalänk

JA du måste laddaner programet är på ca 30mb när du har installerat de fins de en meny som du går en Partition Magic disket tar vell mellan
1-2timmar i bland längre

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Medlem

Asnan samma problem som du har!
Inte en aning om varför det här smålagget uppträder. Har bytt drivisar och försökt ställa graffekortet på performance och liknande, ingen aning om vad det beror på.

Kommer du på det får du gärna meddela hur du åtgärdade det hela.

Permalänk
Medlem

Då är det väl dags att vi slår näven i bordet eller vad säger du? Såhär kan man inte ha det!

Permalänk
Medlem

Jag har också just formaterat om datorn, märkligt att det här problmet uppkommer trots att man har alla nya drivisar..!

Permalänk

jag har aldirg nåra problem använd Partition Magic 8.0 Professional !!!!

Visa signatur

Dator: CPU Intel Core i5-4670K @4.2GHZ, Moderkort Gigabyte GA-Z87X-UD4H. Asus 290 DirectCU II Ram 8GB. Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9. EVGA SuperNOVA 750Watt G2 Kylning Cpu Cooler Master Nepton 280L.

Permalänk
Medlem

Jag ska aldrig mera formatera det är en sak som är säker, jävla bluff om att allting flyter på bättre.

Jag känner mig lurad, fy fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-64-3000+
jag har aldirg nåra problem använd Partition Magic 8.0 Professional !!!!

och jag har aldrig haft nåt problem att formatera min hårdisk genom att köra med en bootbar windows cd så jag tror inte det hänger på det.

och asnan det är klart att alltig funkar bättre efter en fomratering och att såna är ett måste om man vill att datorn skall funka bra,. tror nog du har gjort något fel med nån drivrutin eller nåt liknande

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem som asnan...!!! Vi måste båda ha gjort samma fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
och jag har aldrig haft nåt problem att formatera min hårdisk genom att köra med en bootbar windows cd så jag tror inte det hänger på det.

och asnan det är klart att alltig funkar bättre efter en fomratering och att såna är ett måste om man vill att datorn skall funka bra,. tror nog du har gjort något fel med nån drivrutin eller nåt liknande

Med vilken drivrutin tror du jag/vi har gjort fel? Så jag kan formatera om jag veta att jag gör rätt

Du har ju problemet beskrivet!

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Och vad har du/ni för processor?
Skriv gärna ner vad du har för hårdvara i maskinen så är det enklare att ge tips på vad som kan vara galet.
T.ex AMD X2 cpu`s vill oftast ha nån drivare för att funka optimalt i windows...

Jag skulle tro att det är nått driver problem.

Sen det där med formatering, jag har byggt och repat datorer sen 1996 och aldrig upplevt problem med en vanlig hederlig formatering...dock brukar jag ta fullständig formatering istället för snabb vid ominstalltion av windows.

Permalänk
Medlem

Asnan har du kommit på vad det beror på? Jag har uppdaterat alla drivrutiner, inget hjälper. Fryslagget i counterstrike består. När det händer mycket så känns det som om datorn inte orkar med utan det blir en lite fördröjning. Ett problem som inte fanns före formatering..!

Permalänk
Medlem

När jag drar mig till minnes så hade jag samma problem med en dator för några år sedan det var nätverkskortet och grafikkortet som inte gick ihop eftersom ACPI idag delar oftast all hårdvara på endast en IRQ, det ska normalt sett inte vara något problem och det ska fungera men enda lösningen för mig var att installera som Standard PC, mina spel hackade fram och det blinkade och grejade. Sök på forumet om standard pc så hittar du, jag påstår inte att det är lösningen men som sista utväg testa detta, om du konverterar om till standard pc ifrån Windows så kan det hända saker som gör att du kanske åker på en ominstallation, du kan välja standard pc i installationsskede om du trycker F6 (om jag minns rätt)

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asnan
Jag ska aldrig mera formatera det är en sak som är säker, jävla bluff om att allting flyter på bättre.

Jag känner mig lurad, fy fan.

Klart som fan att det inte flyter på bättre om man har gjort något fel. Börja om helt från början och skriv ner en lista på allt som du ska ha o.s.v. Ladda ner nya drivar till moderkortet från hemsidan. nytt till graffet. fixa direct x 9 det senaste. Gör om allt på nytt.. Det funkar bättre om man hr gjort rätt. Ganska svårt att säga vad du har gjort för fel.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jaja, ser ut att bli en formatering igen då tydligen även fast jag vet att jag gjorde allt rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander

Sen det där med formatering, jag har byggt och repat datorer sen 1996 och aldrig upplevt problem med en vanlig hederlig formatering...dock brukar jag ta fullständig formatering istället för snabb vid ominstalltion av windows.

Håller med snabb formatering ska man bara ta när disken är tom från början och man ska partionera, däremot när det ligger filer på disken ska man ta en vanlig formatering ..

Windows xp formatering > all

Visa signatur

AMD64 Athlon XP6400+ , 4gig ram, ATI Radeon HD4850, 2.5TB hdd.

Permalänk
Medlem

format c: /q

med långsam formatering så kollar den alla sektorer efter skador(vet inte om den gör yt kontroll oxå) oxå därför det tar tid, orkar inte det eftersom man alltid kan köra chkdsk eller scandisk sen i windows.
sen undrar jag hur man skall kunna formatera fel? möjligen om den avbryts.

formaterar man vanligt så kan man säga att den tar bort rot katalogen och det går snabbt, svårt att förklara men men.

troligtvis är det något drivrutins fel! kanske IRQ konflikt som någon sa....

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asnan
Jaja, ser ut att bli en formatering igen då tydligen även fast jag vet att jag gjorde allt rätt!

OM du hade gjort det rätt hade det funkat..
Och om du nu "vet" att du gjort allting rätt - varför alls posta den här tråden?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jag är nästan helt säker på att det är drivrutinerna till mitt gfx som är för nya, jag måste alltså ha en tidigare version.

Frågan är hur man ska hitta det utan att sitta i några dygn och leta?

FoxOne: Jag kanske skapade tråden för att jag tror att det inte är någonting med formateringen?

Permalänk
Medlem

Asnan, jag installerade Catalust 6.5 dvs inte den senaste och allt fungerar precis som det ska..!

Hade inget med formateringen att göra.

Permalänk
Medlem

Ni har installerat drivrutiner till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kun
Asnan, jag installerade Catalust 6.5 dvs inte den senaste och allt fungerar precis som det ska..!

Hade inget med formateringen att göra.

Vet du exakt vart du fick tag i 6.5? Kan testa jag med

Semjonov: Ja ifrån skivan som följde med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Ni har installerat drivrutiner till moderkortet?

Sedärja...någon som klarar att tänka iallafall

Skulle gissa att du har ett Agp moderbord och har glömt att installera mobots Agp drivisar ?
Jag menar alltså INTE drivisarna till ditt Gkort.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?