Permalänk
Medlem

Kan du inte aktivera ACHI? Kolla här!

Jag har en SATA2 HD och en SATA DVD-Brännare, och när jag installerade Windows visste jag inte att man var tvungen att ha AHCI (Advanced Host Controller Interface) aktiverat i BIOS, och sedan installera Intels Matrix Storage Drivers innan eller under installationen av Windows XP. Byter man till AHCI i BIOS EFTER att ha installerat XP så får man blåskärm (har hört talas om datakorruption också).

Eftersom jag redan installerat XP och installerat alla livsnödvändiga program och drivrutiner var jag inte sugen på att installera om XP. Överallt stod det att man är tvungen att installera om XP, men till slut snubblade jag över en kort kommentar på Anandtech gällande detta. Vi som har P5B har tur, eftersom vi förutom SATA-kontrollern som ingår på P965-chipsetet får en extra kontroller (JMicron). Detta kan man utnyttja för att aktivera AHCI utan att installera om XP.

Så hur gör man om man? Det är mycket enkelt:
1. Aktivera JMicron-kontrollern i BIOS
(om du avaktiverat den tidigare, som jag ^^)

2. Koppla in din bootdisk på JMicrons SATA-uttag.
Deluxe: uttaget sitter under det trådlösa nätverkskortet/ovanför ovanför/nedanför det innbyggda nätverkskortetpå
Standard: Sitter mellan första PCI-uttaget och den mellersta USB-kontakten, till höger om CMOS-batteriet.

3. Aktivera AHCI på I8CH (dvs INTE på JMicron ^_~ )

4. Starta XP (du kanske kan behöva ändra boot-prioritet i BIOS)

5. Installera Intel Matrix Storage Drivers, gärna den senaste från ASUS supportsida för kortet

6. Stäng av och koppla in bootdisken på en av I8CHs SATA-kontakter

7. Knäck en bira och se på medans XP startar

För dig som inte vet så, för att inte gå in på detaljer, måste AHCI vara aktiverat om du har vill utnyttja NCQ, använda utnyttja SATA/SATA2 (till fullo, så som jag förstått det).

Rätta mig om jag gjort några större misstag.

Edit:
Såg att jag stavat fel - ACHI ska naturligtvis vara AHCI

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

Fan vad glassigt!

Har ett GB DS4 och borde inte samma sak fungera där? Den brädan har ju också nån form av andrahandskontakt för SATA.

Fick nyligen nys om detta problem (har helt oanandes kört utan NCQ osv, inte bra alls!) och nu är jag på jakt efter alla tänkbara lösningar på mina blåskärmsproblem (som går att läsa om här http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=63118...). Har testat minnena och är nu inne på att hårddiskarna strular, och kanske är det nåt kring detta som ställt till det?

Permalänk
Medlem

Har ingen aning, men du kan ju alltid prova. Det kan ju inte bli värre iallfall ^^

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att det lirar!
Trots Gigabyteloggan på själva kretsen hävdas JMicron Technology Corp. som tillverkare när man kollar in systemet i Windows - så det är säkert samma chip.

Således, samma procedur fungerar på Gigabyte DS4 (och förmodligen DQ6).

Dock bör jag berätta att jag inte testat systemet än utan det är 10 minuter ungt med denna config men ingen blåskärm efter Windowsloggan syntes iallafall till.

Något jag undrar är dock om man på något sätt kan få bekräftat att SATA2-funktionerna fungerar? Jag ser inget om NCQ när jag kollar på disken i Device Manager och inte heller kommer den här prylen upp i "Notification Area" om hotswapping (dvs "Vill du koppla från denna enhet"-prylen som finns när man har usb-grejer inkopplade osv.)

Stort tack för tipset iallafall MarcusBa. Nu håller jag tummarna för att detta led bot på mina problem (fast det är ju tveksamt).

Permalänk
Medlem

Så SATA2 diskar blir bättre då elr med detta ACHI?
Har ett Asus P5B-E, har också sån där JMicron-kontroller...

Om det finns en vinning i att aktivera/Installera detta, lust att hjälpa en nybörjare som mej via MSN eller så nån dag Marcus?

(Kanske iof inte ger nån fördel för mej, men har siktet på en Sata DVD brännare så kanske blir aktuellt då isf).

Tack på förhand,
Fidde

Permalänk
Medlem

No problems ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Något jag undrar är dock om man på något sätt kan få bekräftat att SATA2-funktionerna fungerar? J

Har du installerat Intel Matrix Storage Manager (vilket du antagligen gjort, dp det är det program vars installationsfil installerar drivrutinerna i under installationen) så ska du ha ett program som heter Intel Matrix Storage Console. Startar du det ska alla SATA-diskar dyka upp (alla som inte är kopplade till JMicron-kontrollern alltså). Klickar du på en hårddisk/enhet så ser man en liten sammanfattning av diskens egenskaper. Bl.a.
"Aktuellt överföringsläge" (Generation 1 är SATA och Generation 2 är SATA2).
"Support för Native Command Queuing" (Ja eller nej).

Står det generation 1 trots att du har en SATA2-disk så har du antagligen glömt att ta bort en bygel på hårddisken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orfi
Så SATA2 diskar blir bättre då elr med detta ACHI?
Har ett Asus P5B-E, har också sån där JMicron-kontroller...

Om det finns en vinning i att aktivera/Installera detta, lust att hjälpa en nybörjare som mej via MSN eller så nån dag Marcus?

Det är ingen komplicerad installation, men om du absolut behöver hjälp så ^^
Så som jag har förstått det så måste man använda AHCI för att kunna utnyttja vissa SATA-relaterade funktioner. Dessutom måste AHCI vara aktiverat om man vill använda NCQ.
Just SATA2 innebär att den teoretiska överföringshastigheten är 3.0 Gb/s mot SATAs 1.5 Gb/s. Jag är osäker på om SATA2 MÅSTE ha AHCI aktiverat för att fungera (då jag i efterhand såg att jag glömt att ta av en bygel på hårddisken). Jag har läst om det på ett par olika sidor och det förefaller vara så att SATA2 behöver AHCI.

Citat:

Native Command Queuing (NCQ) (från Wikipedia)
Native Command Queuing (NCQ) is a technology designed to increase performance of SATA hard disks by allowing the individual hard disk to receive more than one I/O request at a time and dynamically change the order in which they are applied.

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

MarcusBa: Tack för hjälpen!
Mitt Gigabytesystem funkar bra men jag har ett nytt problem. Håller på att konfiga en burk med P5B, E6300 osv och där lyckas jag inte med denna guide. Det är Win XP Home installerat och HDn körs i IDE mode. Jag kopplade in den i Jmicronkontrollern, aktiverade AHCI i bios på ICH8an och när jag kommer in i Windows så hittar Windows nån ny hårdvara, men det finns ingen drivrutin till den. Således dyker styrenheten bara upp som oidentifierad IDE-styrenhet i enhetshanteraren men i Readmen till Matrix Storage Drivers står det att ICH8 ska synas i enhetshanteraren för att installation ska funka. När jag kör installationsprogrammet för ICH8 står det typ att systemet inte möter kraven och så stängs programmet ned (efter att man tryckt OK). Har alltså följt guiden till punkt och pricka och även laborerat lite (försökt installera drivrutinerna för ICH8 manuellt osv) men inget tycks fungera.

Finns det någon lösning på detta? Huvudproblemet är ju att ICH8 inte alls dyker upp i enhetshanteraren och det är ju ett krav för att installationen av drivrutinerna ska fungera. Krävs månne XP Pro?

Lust att länka till guiden på anandtech ifall nån annan har samma prob? Har kollat på den sidan men inte hittat tråden i fråga.

Tack på förhand!