Permalänk
Medlem

Köpa MAC på 5th Ave, NY

Hallå!

Nån som vart på semester och kollat in Apple Superstore på 5th Ave i NY? Vet ni om de har ett mastodontlager som man kan få sin dröm Mac ifrån eller om det är säkrast att beställa direkt till sin adress i USA ett par veckor i förväg för att vara på den säkra sidan...?

Och om nån handlat där? HUr är de på att förhandla rabatter med...

Inköpslistan:

MBP 2,33GHz 15,4"
Apple Cinema Display 23"
Ipod 30GB
plus lite smågodis...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

En liten intressant fråga, hur mycket går allt det goda på?

Permalänk
Medlem

haha....

en bit övver 22k med lite refund från mitt försäkringsbolag med i beräkningen... men då har jag lagt på 8% i CA tax... (Extra moms i Kalifornien, dit jag egentligen ska men dunkar ner i NY ett par dagar) så om jag kan köpa det på plats sparar jag ytterligare 8%...

Liiite billigare än motsvarande i Sverige... Vilket blir ca... 35k....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

Hehe okej gött pris

Permalänk

Lite nyfiken på hur du får hem allt sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Lite nyfiken på hur du får hem allt sen

Jo, tänkte samma, inte bara o stuva ner en 23" skärm i resväskan utan låda Då är den pajj när du kmr hem, och du kan ju inte bara bära lådan för då blir tullen glad och du åker på massa extra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

packa upp... ladda använda en kvart... ner i lådan igen... incheckat bagage...

jag har ju använt det... jag ver tvungen att köpa nytt för att jag hade ett litet jobb i usa som jag var tvungen att köpa grejer till..

så länge du använder grejorna så är det dina...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
packa upp... ladda använda en kvart... ner i lådan igen... incheckat bagage...

jag har ju använt det... jag ver tvungen att köpa nytt för att jag hade ett litet jobb i usa som jag var tvungen att köpa grejer till..

så länge du använder grejorna så är det dina...

Sist jag kollat måste du ha bott/vistats i landet en längre tid för att lagligt slippa skatt/tull på saker köpta i landet du kommer ifrån. Så jag vet inte ifall det håller Självklart måste du ägt dem en viss tid också

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

då får jag la skicka grejorna med bror min... han åker hem dagen efter... och han har bott i usa i två år nu... så det måste ju räknas...

men tillbaks till topic!

är det nån som vart på mac store på 5th ave eller i SoHo och vet hur det ser ut med lager mm...?

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte, men funderat på ringa direkt till butiken och fråga?
Har varit inne på butiken i London flera gånger och de har en hel del i lager. Dock har jag mest kollat på MB och inte MBP eller en skärm heller för den delen.

Du får ropa till om det går bra för dig att ta det genom tull o så.
Ska köpa en MB eller en MBP i Jan-Feb och funderar på att köpa den via USA. Ska troligtvis dit för jobbet eller så tänkte jag be någon kollega att köpa den åt mig.

Permalänk
Medlem

Står dom verkligen i tullen och förhör en om huruvida man har tagit med sig datorn eller om den är köpt under resan? Det är ju svårt för tullen att bevisa att du inte hade med dig datorn på dit-resan eller hur? Ska nog inte vara några problem...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Står dom verkligen i tullen och förhör en om huruvida man har tagit med sig datorn eller om den är köpt under resan? Det är ju svårt för tullen att bevisa att du inte hade med dig datorn på dit-resan eller hur? Ska nog inte vara några problem...

Jag tänkte mer på 23" skärmen han tänkte ta med sig i lådan den kom i:P

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Alla som vill köpa datorer utomlands, hur gör ni med tangentborden? Använder engelska (eller var ni nu köper den) eller byter till svenskt sen och vad kostar dessa ungefär?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

på samma sätt är det ju svårt för tullen att hävda att man inte tog med sig 23" skärmen på flyget dit .. så det borde nog vara ok att ta hem grejjorna!

Permalänk
Medlem

alltså. tullen skiter fullständigt i om du använt dem eller om de är begagnade. och det där med att bo utomland o sen åka hem, det krävs att man flyttar hem, inte bara åker hem för att den regeln ska gälla.

MEN risken att tullen kommer att stoppa dig är rätt liten. händer väldigt sällan, så jag skulle nog oxå ta den chansen om jag fick den

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
alltså. tullen skiter fullständigt i om du använt dem eller om de är begagnade. och det där med att bo utomland o sen åka hem, det krävs att man flyttar hem, inte bara åker hem för att den regeln ska gälla.

MEN risken att tullen kommer att stoppa dig är rätt liten. händer väldigt sällan, så jag skulle nog oxå ta den chansen om jag fick den

Precis till båda, dock känns det lite som om risken är större ifall han kmr konkandes på en 23" skärm i sin orginalförpackning än med en laptop i ryggan

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

jovisst, helt säkert kan man ju aldrig vara. beror lite på när man kommer oxå, och om man mellanlandar i nått EU land försrt oxå. de brukar inte vara lika uppmärksamma då

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

var inne i den butiken för två månader sedan, riktigt trevlig liten sak

men frågade inget om lager men kändes som om de nog har ett bra lager, antingen direkt i anslutning till butiken eller kanske strax utanför manhattan så att de kan få dit grejor samma dag.

Permalänk
Medlem

Köp pc, pc is the shit, pc e bäst, pc har windows, om man vill kan man köra os X på pc, pc pc pc pc

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem

Men det är väl bara att maila affären och fråga om de har i lager?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St0rm69
Köp pc, pc is the shit, pc e bäst, pc har windows, om man vill kan man köra os X på pc, pc pc pc pc

Sorry! Jag påpekar väl bara att detta -->

Dessutom är det väl illegalt att köra Os X på en PC?

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Återgå till topic nu.
Jag vill inte se fler försök att starta ett flamewar.

Permalänk
Medlem

Re: Köpa MAC på 5th Ave, NY

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72

Och om nån handlat där? HUr är de på att förhandla rabatter med...

En kompis till mig var i N.Y för ett par veckor sedan och flanerade runt i stan. Om jag förstått rätt är 5th avenue en av de "centralare" gatorna i N.Y (???) och isf är prutbarheten vääldigt låg och priserna höga på den mesta elektroniken om man ska tro honom

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem

apple store ligger vid 5th avenue, precis vid sydöstra hörnet av central park, men tyckte inte de hade så farliga priser.

Permalänk
Medlem

näe... priserna är ju samma på mac store som de är online i usa... sock så kan man ju på vissa ställen fixa fet rabatt på tex ipod i samband med macbook köp.... (apple store berkeley tex.)

tänkte om nån har gjort en sån deal i new york....

(givetvis kommer det en bild blogg med hela köp proceduren och bilder från NY när silverfisken väl är hemma.... ett löfte är att det första jag ska göra med safari/firefox är att posta det här på sweclockers.... )

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
näe... priserna är ju samma på mac store som de är online i usa... sock så kan man ju på vissa ställen fixa fet rabatt på tex ipod i samband med macbook köp.... (apple store berkeley tex.)

tänkte om nån har gjort en sån deal i new york....

(givetvis kommer det en bild blogg med hela köp proceduren och bilder från NY när silverfisken väl är hemma.... ett löfte är att det första jag ska göra med safari/firefox är att posta det här på sweclockers.... )

Det är väl Core 2 Duo på den?

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De har en jävla massa saker i lager i london, så de borde de ha i NY också.
Var där och tänkte söka jobb men efter att ha spenderat några minuter i kaoset det är i apple store på regent street fick mig att tänka om, aldrig att jag orkar jobba i en sådan miljö. Vet inte vad som är värst, att se alla kunder kriga om datorerna, att se oredan då det är så brittiskt oorganiserat och byråkratiskt eller personalen som springer omkring som yra höns.

Permalänk
Medlem

Har varit i Apples butik i Soho och den är ganska stor De hade nog alla produkter i Apples sortiment och lite där till och självklart kunde man testa allt. Skulle tro att denna butik har det du söker i lager, men ska skadar ju inte att kolla efter först! Btw, har en kompis som var i NY i våras och han kom till Kastrup med ett par Macys påsar i handen och vips så plockade tullen in honom och han fick betala några hundralappar i tull eller vad det nu var. Så var diskret med dina nya dyra prylar!

Permalänk
Medlem

Är inne på samma idé som trådskaparen om att köpa en MB alt. MBP från USA istället för att spara pengar. Tänkte bara kolla lite hur man ska göra med själva strömförsörjningen... Räcker det med en vanlig adapter eller måste köpa en ny strömkabel eller hur ska man göra?

Har för mig de har 110 volt i Usa...

Permalänk
Medlem

Om du har en adress i NY redan så är det ju självklart bästa alternativet att beställa antingen från Applestore eller Amazon(brukar ha $100 rabatt erbjudanden då och då) för då slipper du VAT.

Men visst, om det är standardprodukter(alltså inte CTO) så bör de finnas inne på lager

Visa signatur

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble.