Datorhandel i konkurs??

Permalänk
Medlem

Datorhandel i konkurs??

Har datorhandel.com gått i konkurs??

Man kommer inte längre in på deras hemsida och de svarar inte längre i TELEFON!?!

Själv hade man ju beställt en dvdbrännare, eller snarare lämnat tillbaka.

De pengarna kanske ligger i mälaren just nu...

Permalänk
Hedersmedlem

Detta möts jag av när jag går in på www.datorhandel.com:

Citat:

VIKTIGT MEDDELANDE FRÅN DATORHANDEL.COM!

Under förmiddagen den 16:e november sattes bolaget Future Design Sweden AB - Datorhandel.com i konkurs.
Vid frågor vänligen kontakta konkursförvaltaren vid advokatbyrå Glimstedt, Rebecka Karrholm på e-mail: rebecka.karrholm@glimstedt.se .

Vi vill tacka alla våra kunder och leverantörer som har haft förtroende för datorhandel.com för alla fina åren.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen på Future Design Sweden AB

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tragiskt... alltså för mig.

Tror ni jag kommer få mina sista produkter eller ersättning??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Tragiskt... alltså för mig.

Tror ni jag kommer få mina sista produkter eller ersättning??

Tyvärr är det nog kört.

Permalänk
Medlem

Ja men alltså de e en retur ja har redan betalt allt och ska bara få en dvdbrännare skickad till mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Ja men alltså de e en retur ja har redan betalt allt och ska bara få en dvdbrännare skickad till mig...

Vid frågor vänligen kontakta konkursförvaltaren vid advokatbyrå Glimstedt, Rebecka Karrholm på e-mail: rebecka.karrholm@glimstedt.se .

Ta kontakt med henne, hon bör kunna svara långt mycket bättre än vad vi kan här. Lycka till och hoppas det löser sig.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Hedersmedlem

Som Megadeath säger - ta kontakt med konkursförvaltaren. Förklara tydligt vad ärendet gäller, vilken produkt det handlar om och bifoga kundnummer, returnummer osv.

Rent spontant, utan att kunna mycket om lagstiftningen på området, så borde du kunna få tillbaka brännaren. Eftersom det är ett returärende så borde inte brännaren komma att ingå i konkursboet. Får du tillbaka din trasiga(?) brännare så borde du kunna få den åtgärdad av tillverkaren eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren!
Har kontaktat henne, visserligen har jag inte uppgett ordnr och så vidare men det kanske jag kan göra vid svar...

Tycker för övrigt att det är pinsamt att pricerunner listade datorhandel som "Customer Certified". Och ingen verkar ha haft synpunkter på deras finansiella bit, och ändå går dom i konkan....:(

Permalänk
Medlem

Har beställt saker för 11k från dom, i måndags sa dom att dom skulle skicka moderkort & cpu, och gfx + minnen skulle komma senare. Men paketet innehöll endast en cpu, och inga som helst papper, fraktsedel el likn. Får väl se vad som händer med detta.. massa pengar man ligger ute med iaf..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av booten
Har beställt saker för 11k från dom, i måndags sa dom att dom skulle skicka moderkort & cpu, och gfx + minnen skulle komma senare. Men paketet innehöll endast en cpu, och inga som helst papper, fraktsedel el likn. Får väl se vad som händer med detta.. massa pengar man ligger ute med iaf..

i en konkurs har borgenärerna (ja, du är en sådan i detta fall) rätt till betalning i enlighet med Förmånsrättslagen. i första hand ska fordringar med särskild eller allmän förmånsrätt tas ut (15§ och 18§ 2st). din fordran på Datorhandel saknar förmånsrätt. du får med andra ord tillbaka dina pengar i den mån det finns några kvar efter att t. ex. eventuella panträtter, inteckningar, löner och konkurskostnader dragits av.

du bör definitivt kontakta konkursförvaltaren.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Hampe10: Eftersom du redan har haft DVD-brännaren i din besittning så bör den inte ingå i konkursboet och du har alltså bra chans att få den tillbaka. Dock om den inte är reparerad så måste du som någon påpekade vända dig till tillverkaren för att få den lagad. Dock så finns risken att du måste stå för frakten av den till dig från Datorhandel (alternativt själv hämta den).
När det gäller booten så ser det inte lika ljust ut, risken är stor att du hamnar i kön av oprioriterade fordringsägare och dom brukar oftast inte få ut så mycket vid konkurser.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Det låter bra, men hur mycket kommer det "uppskattningsvis" att kosta att få den lagad av tillverkaren (NEC)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Det låter bra, men hur mycket kommer det "uppskattningsvis" att kosta att få den lagad av tillverkaren (NEC)?

Ingenting om det omfattas av garantin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ok, men på nec:s hemsida står det att "CD/DVD-enheter repareras av återförsäljaren, som då är datorhandel?

Permalänk

Det spelar ingen roll vad det står på NECs hemsida, lagen säger att om åerförsäljaren går i konkurs så träder tillverkaren (eller distributören) i återförsäljarens ställe.
Det finns dock en hake, nämligen att det kan ta ett bra tag innan konkursen är klar och du kan få din spelare, så kontakta konkursförvaltaren snarast!

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte det minsta!
Endast bra i mitt tycke så inte fler och fler går på deras fula marknadsknep och dåliga service

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN har butiken gått åt skogen.
Inte en dag försent!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

jag förbeställde en mirai skärm där för 2900kr som jag inte fått än.... så med andra ord kommer jag aldrig se röken av dom pengarna mer ?

har kontaktat henne... får se om jag får något svar....så jävla typiskt... ska aldrig handla från någon annan affär än komplett från och med nu :(:(:(

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå er som beställt. Folk öser skit över företaget och ni fortsätter att beställa. Skulle nästan vilja säga att ni har er själva att skylla. Om företaget kursat kontakta tillverkaren, de ska kunna sköta garantiärenden.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem

för att dom var överlägset billigast när jag beställde min skärm.... sen vet jag att det var lite av en chansning... men att dom skulle gå i konkurs och att man inte skulle få tillbaka några pengar överhuvudtaget hade man ju inte precis räknat med
detta är vad jag kallar kasta pengar i sjön.... nästan 3 tusen också, jävligt tråkigt.... något måste det ju finnas man kan göra ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
detta är vad jag kallar kasta pengar i sjön.... nästan 3 tusen också, jävligt tråkigt.... något måste det ju finnas man kan göra ? [/B]

Ja, lära sig läxan. Beställ från ett seriöst stabilt företag nästa gång. "Överlägset billigast", jojo.. Blev inte så billigt nu va?

Sorry om jag är sarkastisk, men som det sagts tidigare så har man i viss mån sig själv att skylla i såna här fall.

Permalänk
Medlem

känns förjävligt ärligt talat... skickade ett mail till dom den 14 november och fråga om Mirai skärmen kommer in snart... då svarade han att dom inte visste när dom skulle få in den och fråga om jag ville avbeställa den.... jag tänkte att jag väntar tills jag fixar en annan då... så åkte in till siba för att se om dom fortfarande hade inne LG l204.... den var dock slut så idag när jag tänkte beställa LG:n på SHG.biz så skulle jag bara avbeställa Mirai:n men där fick jag på nosen..... j*vla siba hade inte dom fått in LG:n hade jag avbeställt Mirai:n direkt och beställt LG:n på internet direkt, innan den 16 november så hade detta aldrig varit ett problem... jag skyller allt på siba....
aja... det var då en dyr lektion... men jag lär ha lärt mig ngt från den iaf....
väntar fortfarnade på svar från rebecka karrholm... förhoppningsvis finns det kanske nått man kan göra...

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk

Som redan har sagts: Det var väl inte helt oväntat...
Det ligger ju lite i luften att när någon har mycket lägre priser än konkurrenterna i en bransch där marginalerna är så dåliga som i datorbranschen, ja då går det åt fanders...

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
ÄNTLIGEN har butiken gått åt skogen.
Inte en dag försent!

Inte en dag för TIDIGT heter det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att jag tycker inte att dem är jättebra direkt, men samtidigt så måste man ju stödja de små så att de oxå kan bli stora

Hur skulle marknaden se ut om alla handlade på willys istället för ICA?
Jag vill då inte ha "eldorados" varor

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Snacka inte skit om eldorados nudlar, de är förfan av världsklass.

Bra att datorhandel tvingades lägga ner iallafall.

Permalänk

Eldorados nachos och salsa är världsklass med, slår alla andra märken.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg av med off-topicsnacket nu, ämnet är "Datorhandel i konkurs??".

Permalänk
Medlem

När det gäller konkurser..

Kontakta konkursförvaltaren ASAP och ställd dig i kö för att få igen pengar/rejer..

Allt som är i boet när konkursen är klappad och klar är borta.

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Ni som bealat med rena kreditkort kan vända er till kreditkortföretagen och får troligen tillbaka era pengar!