Permalänk
Medlem

Moderkort trasigt... hur fixa?

Hade ett fungerande Asus P4C800-E Deluxe moderkort som lade av efter att jag försökte att flytta det till ett annat chassi. Har kopplat loss allting och testat därefter i princip allt. Endast prolle, grafik och minnen sitter i, men den fungerar inte. Även provat annat (fungerande på annat system) nätaggregat, samt andra minnen och annan cpu (även de fungerande) men icke. (Ja, har provat med andra grafikkort också)..

Den verkar få ström o allt okej eftersom sydbryggslampan tänds o lyser som den ska när man kopplat in PSU:n och när man startar den så går fläktarna igång (till cpu:N o grafikkortet) samt att nordbrygga+cpu+minnen blir varma.. som att de jobbar iaf. Men inget syns på skärmen och pc-speakern (som jag kopplat in ordentligt) ger inte ifrån sig några som helst klago-ljud.

Har t.o.m satt tillbaks det i original-chassit ba för sakens skull men icke.. Vad betyder det? Är det helt kaputt? Verkar ju vara intakt och jag har varit försiktig med det när jag flyttade det. Håller man in powerknappen i 5 sek, så stängs den av så NÅN sorts krets som räknar tid fungerar ju iaf..

Vad kan man göra? Är det bara o slänga skiten, eller? Kan man inte felsöka och leta upp en pytteliten del som man kan byta ut/koppla förbi?

Eller kanske flasha om? Vad händer förresten om man flashar sönder ett moderkort... ere ba o slänga då?! hur flashar de det från början då..

tacksam för allt svar då denna är/skulle bli min server o orkar inte köpa ny p4 igen -.-

Permalänk
Medlem

Testat cleara cmos?
Testat ta ur batteriet och låtit kortet ligga ett tag utan batteri?

Permalänk
Medlem

..

du verkar ha pajat mobot

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

trasiga moderkort kan vara knepiga. Testa cleara cmos osv. Om du har garanti kvar så skicka in den på garantin. Du kan lämna in den för felsökning på din lokala datorbutik, eller slänga skiten och köpa ny. Flashar man sönder kortet kan man byta ut minnet om den har löstagbar bios-minne som jag förstått det.