Permalänk
Medlem

ny wlan router, nytt kort också?

godkväll swec

våran router (wgr 614v5) mår riktigt dåligt, den krashar nämligen hela tiden, trots nyaste firmwaren. därför ska en ny inhandlas. jag har hört att linksys wireless-G ska vara bra men jag har två frågor

1. vilken wireless-G ska jag ha? jag är inte superhaj på nätverk men det är ju alltid kul att lära sig något nytt på komplett ska den inhandlas (eller?).

2 gamla wlan kortet stödjer inte WPA vad jag vet (står på hemsidan och i drivisarna att det är WEP som stöds), vilket suger ur säkerhetssynpunkt, right? det är ett wg311v2
http://www.netgear.com/Products/Adapters/GWirelessAdapters/WG...

därför borde ju ett nytt inhandlas, ett sånt här kanske :
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306151&view=detailed ? andra tips/förslag?

det är ingen tung trafik som ska gå över trådlösa så att köpa 108mb grejer är ganska onödigt.

MvH Fett tuffa nissen Tifius

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Har linksys WRT54GL ( linux typ ) den har bra säkerhet och allt

Mac låsning om så önskas

joo det nätverkskortet från komplett ska jue funka utmärkt

Uptime på denna router är otrolig inte behövt starta om den på 30 dagar , med min förra D-link var det 1 gång / vecka

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

great
men mitt gamla nätverkskort kan det funka lika bra?
vilken av routrarna är komplett är WRT54GL då :S? finns ju tre stycken

EDIT : hittade det nu det var http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314078 men gamla nätverkskortet kan jag ha kvar det?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

utan problem

är samma sänings modul

Reliable standards-based 802.11g technology

G tekniken kör linksys med vilket betyder att din kort funkar på alla typer av routers

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

great tack så mycket det blir till att beställa då

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

tifius inga problem

lycka till

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
utan problem

är samma sänings modul

Reliable standards-based 802.11g technology

G tekniken kör linksys med vilket betyder att din kort funkar på alla typer av routers

Icke. 802.11g (54Mb/s) använder samma frekvensområde som, och är bakåtkompatibelt med 802.11b (11Mb/s). 802.11a (54Mb/s) använder ett annat frekvensområde och är inte kompatibelt med vare sig 802.11g eller 802.11b. Akta dig för grejor som bara stöder a- eller b-standardena, satsa på en som stödjer g så får du b "på köpet". Alla hastigheter över 54Mb/s är tillverkarnas egna hopkok och har ingen standard i botten vilket betyder att du bör hålla dig till prylar av samma fabrikat om du vill utnyttja hastigheter över 54 Mb/s.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

ok tack för klargörandet där Hiker, kortet är 802.11g och routern likaså hittade i drivrutinerna att det finns en patch för WPA också så det ska funka beställer en Linksys nu.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Varför rekommenderar så många här inne WRT54G(L) utan att varna för hur den störtar av lite belastning?

Permalänk
Medlem

och det där läste jag efter att jag beställt den :(! Lurcazzus är det ett vanligt förekommande problem :(?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Har väl inte hårtestat min WRT54GL, men har ej märkt att den störtar av belastning, inte p2p iaf, torrent har jag knappt provat. Har haft lite problem med att den kan tappa IP utan adledning och sedan är jag tvungen att dra ur nätverkssladden och vänsta 10min för att sedan starta om den och plugga i sladden igen. Någon som varit med om något liknande? (Jag har kommunicera som ISP btw).

Permalänk
Medlem

det är en WRT54GS som jag beställt (lyx varianten )
jag får väl posta mina erfarenheter när den anländer

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smuts
Har väl inte hårtestat min WRT54GL, men har ej märkt att den störtar av belastning, inte p2p iaf, torrent har jag knappt provat. Har haft lite problem med att den kan tappa IP utan adledning och sedan är jag tvungen att dra ur nätverkssladden och vänsta 10min för att sedan starta om den och plugga i sladden igen. Någon som varit med om något liknande? (Jag har kommunicera som ISP btw).

Torrents är en en typ av P2P. De fenomenet du pratar om hade jag jämnt problem med efter lite belastning. Det är en klockren router om man inte använder den som den genomsnittlige sweclockaren dock.

Tifus: Jag kan tyvär inte annat än beklaga och det gäller samtliga modeler. Har du beställt den på nätet har du ju dock öppet köp så ett allternativ är ju att skicka tillbaks den igen.

Permalänk
Medlem

men vafan! nää! jag trodde den var jättebra i ur och skur ju det är alltså vanligt att den krashar under "lite" belastning :(?
vad använder alla med dundermycket trafik för routers då?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Jag kör själv D-link DGL-4300 och är mer än nöjd :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Torrents är en en typ av P2P. De fenomenet du pratar om hade jag jämnt problem med efter lite belastning. Det är en klockren router om man inte använder den som den genomsnittlige sweclockaren dock.

Tifus: Jag kan tyvär inte annat än beklaga och det gäller samtliga modeler. Har du beställt den på nätet har du ju dock öppet köp så ett allternativ är ju att skicka tillbaks den igen.

Fast min verkar ej gå ner efter lite belastning, mer slumpmässigt tyvärr. Har desutom ofta då problem med att återfå IP till den, men om jag pluggar in WAN-kabeln direkt till datorn så får jag IP från ISP på direkten.
Ska ta och testa med någon annan firmware än DD-WRT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Varför rekommenderar så många här inne WRT54G(L) utan att varna för hur den störtar av lite belastning?

Min dör inte det minsta av full belastning från 4 datorer. Dock så blir det interna nätverket lite långsammare med denna router än vad en switch gör.
Och ja jag har testat att ladda ner linux distributioner via torrent på mer än 2 datorer samtidigt.

Men jag kan faktiskt hålla med, det finns bättre där ute.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

hmm... blandade erfarenheter som vanligt :-/ hoppas att jag får en av de finare
vad kör ni för firmwares på era? för/nackdelar med dom olika?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

DD-WRT eller Tomato använde jag innan Telia fucka upp det hela.
Efter uppgraderingen av Annex M kan jag inte använda något annat än orginal firmware för annars tappar jag kontakten stup i kvarten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

nu har den kommit
gick relativt snabbt att få igång internet (tuta-kör skivan ville sig självklart inte ordentligt)
nu är problemet att det verkar vara olika sorters WPA på nätverkskortet och routern :S
i routern har jag "WPA personal" med algoritmen TKIP, jag kan välja AES som algoritm också men i nätverkskortet är det enda som står under advanced security (vilket är det som finns förutom WEP under security) WPA-PSK. vad jävligt dom ska krångla till allt :(!
what to do? vill ju inte skicka ut allt med samma sunkiga gamla wep som jag hade innan.
det är senaste drivarna till kortet men routern är out of the box, är det uppdatering av routerfirmware som gäller för att få wpa-psk i den också eller?

MvH Tifius

edit : ojdå, sökte lite själv och hittade vad psk stog för :-/ lite småpinsamt :#
vad är det för skillnad på algoritmerna? hur kommer valet av algoritm påverka?

sådär nu fick jag igång det, var drivrutinerna på wlan kortet som inte ville förstå ordentligt men nu går det som smort

jag körde lite stabilitetstest på routern genom att pinga den med 16byte paket genom natten, med torrents på, får jag
sent 55612
received 55605
lost 7

de "lostade" paketen kom i två par och en grupp om tre. alltså dog min lina pga routern 3 gånger under en natt, visserligen bara för nån sekund men det räcker för att logga ut en ur msn m.m.
helnöjd kan jag inte påstå att jag är :-/ sitter dock på default firmware, ska uppdatera idag och prova igen inatt för att se om det är någon skillnad, kanske prova med ett nytt nätverkskort också, det jag har nu är gaaammalt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

oj det var mycket editat frud.
är det inte nätverkskortet som är lite ofint då?

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

skulle ju iofs kunna vara det, eftersom routern inte behöver startas om och så när felen kommer, får inte upp någon "anslutningen har limited eller no connectivity" heller :S ska pinga från datorn som sitter på wlanet också.
bbl med tester.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD