Permalänk
Medlem

Hellre krom än svart?

Hej, jag ska sälja min stationära dator men ska köpa ett nytt budget-chassi först. Jag funderar på att kroma detta med kromspray. Det är svart från början.

Vad skulle ni föredra? spray-kromat eller svart?

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

kromsprej är väldigt svårt att få snyggt, så satsa på svart istället

Permalänk
Medlem

om det är krom-spray från biltema du snackar om så kan du skrota idén direkt...glanssvart tycker jag då.....om inte helt polerad

Permalänk
Medlem

ok, tack för åsikterna. (chassit är ej glansigt).

Mvh

Permalänk
Medlem

matt svart är absolut snyggast i längden.. inte roligt när blank svart bli slitet

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Proffsmoddare

Håller med de andra. Kromspray suger verkligen så hårt. Man luras jämt av den perfekta färgen på locket

Och jag tycker som miedO, mattsvart är en riktig höjdare annars.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

kan det inte bli bra om man våtslipar emellan lagren då?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

köp ett av aluminium och slipa det så blir det som krom. Såg det på ett chassi. Supersnyggt. kör på grabben

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
köp ett av aluminium och slipa det så blir det som krom. Såg det på ett chassi. Supersnyggt. kör på grabben

antar att du menar slipa å sen polera, men folk tror ju även att det är krom i dom små sprayburkarna så orka gnälla ;). men iallafall, för att verkligen få ett bra resultat genom att polera så krävs det hur många timmar som helst av handarbete, samt material att arbete med.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Avstängd

Finns riktig "krom" färg, det är någon aluminium färg som har en massa aluminium partiklar blandat med silverfärg..
Tyvärr är burken från 1989 och vet inte om det finns kvar i färghandeln, den tål 700 grader men luktar vidrigt värre, men tål ingen fukt.

Färgen penslas på plåt och det blir väldigt silvrigt men inte spegel effekt, fläckas inte av fingeravtryck.

Men mitt förslag är att köra "björnull" och polera plåten med autosol, plast detaljer klistrar man aluminium tejp på och polerar det.
Jag "kroma" min antika tegelstens mobil med aluminium tejp och det blev spegel effekt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

om man slipar / polerar aluminium så kommer det att oxidera efter ett tag igen... så om man gör det bör man spraya på ngn sorts ytbehandling - lack?...

Permalänk

bomber3
det bästa kromliknande jag har sett är en form av lackering (sedd på pimp my ride 516), man sprutade silvernitrat(i destillerat vatten) samt vätekloridsyra. verkar dock vara ganska så dyrt så lär väl inte passa in här ;).

Bograth
klarlack finns det ju alltid, eller så kan man ju vaxa så det blir ett tunt skyddande skickt.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]