Jag har kikat lite på ASP.NET 2.0 - Funderingar och tankar från en PHP:are

Permalänk
Medlem

Jag har kikat lite på ASP.NET 2.0 - Funderingar och tankar från en PHP:are

Hej!

Jag har hållt på lite till och från med PHP i något år, har aldrig kikat på ASP då jag blivit lotsad in i PHP-världen av alla swecare Här om dagen hamnade jag av en slump på www.asp.net och kikade lite videotutorials. Jag har arbetat en del med Visual Studio förut i C# och vb.net, och när jag kikade på videosarna så slog det mig att ASP inte programmerades på samma sätt som PHP, utan LÅNGT ifrån. Man använder ju samma princip som i vanliga visual studio, typ när man klickar på den knappen så ändra text på den labeln (<span>) till si och så, alltså nästan all HTML/Javascript genereras av, tja vad ska man säga.. inte mig iaf.

Och om jag fattat det rätt nu, så utifrån mina erfarenheter så är PHP mer som C++, alltså man har mer kontroll över koden, men det tar längre tid att uppnå resultat. ASP.net är som VB.net, alltså mer grafiskt och det går snabbare att uppnå resultatet då man använder samma "princip" som med VB.net, alltså man sätter beskrivning.Text till "hejsan" om man klickar på knappen "button1".

Så för att dra en liknelse, jag vill bygga en leksaksbil, jag kan använda antingen trä (PHP) eller lego (ASP.net). Legot går snabbare och bygga men resultatet blir inte lika personligt samt att själva uppbyggnaden blir konstig om man kolla nära, jag är även begränsad till företaget LEGOs prylar om jag vill bygga ut garaget, lego är dyrt. Trä däremot är billigt att införskaffa, men kräver mer kunskap och tid för att bearbetas, resultatet däremot blir mer detaljerat och det ser ut exakt som jag vill, även om jag kollar nära (sourcen), det är dock lätt att göra fel som ovan nybörjare, propotioner kan bli fel, raka kanter inte riktigt raka osv (dåligt kodad php med säkerhetshål eller buggar och brister). Däremot är trä billigt och finns i stort sätt överallt, till och med gratis om man så vill (open source). Visst kan man få LEGO gratis också, men då måste jag sno det eller fixa från nån konstig tredjepartstillverkare.

Alltså, jag skulle gärna vilja lära mig mer om ASP, hur man sätter upp webbserver för att kunna köra koden osv, samt är det lika lätt att flytta ett skript mellan två servrar som det är med PHP?

Visst, asp genererar en ohygglig massa kod för att göra en liten sak, men med dagens bandbredd tycker inte jag att det är något problem, men om man gör större saker liksom en webshop så är ASP.net bra om jag förstått det rätt?

Tycker egentligen inte man kan jämföra ASP och PHP rätt, då det är helt olika saker men ändå ger i princip samma resultat.

Diskutera gärna ämnet eller svara på mina frågor
Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Att du skulle ha mer kontroll över koden i PHP är en stor missuppfattning från din sida. Du pratar om att det går fort att göra saker i VS om man använder peka-klicka-funktioner ja det gör det. Men det betyder inte att asp.net är lego-bitar, det är snarare så att arkitekturen i asp.net öppnar upp en oehörd flexibilitet om hur du vill koda och lägga upp dina projekt.

Du har på många sätt rätt i att säga att asp.net spottar ur sig massor av skit markup. Men det är bara fallet om du använder standard kontroller och en äldre version. I nya version finns browser filer där du kan ställa in precis vilken typ av html som ska till vilken webläsare och ställa in hur dina kontroller ska se ut och reagera.

Och du har rätt att PHP och ASP.net inte är likadana ... det är mycket sant men jag skulle snarare säga att det är asp.net som är det avancerade alternativet med en lätt editor.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen, Jazzil Jo du har rätt i att jag inte borde uttala mig på det sättet än, då jag bara har tittat en liten bit och det är min första uppfattning än så länge. Faktiskt är jag positiv till ASP.net hittils iaf, får se hur det går när jag tittat igenom tutorialsen. Det där AJAX-bibliotetek som följde med verkar supertrevligt tycker jag.

Jag använder Visual Web Developer 2005 Express. Vad är den egentliga skillnaden mellan Express versionen och den som kostar pengar?

Har du eller någon annan tips på bra tillägg eller bibliotek så skrik gärna till.

En fråga till: Varför fungerar intellisense bättre i C# än i VB.net? För i C# när man börjar skriva en variabels namn så kommer den upp i intellisense, men inte i VB, hur kommer det sig? alltså om jag har en variabel som heter NamnPåMinVariabel så vill jag bara behöva skriva Namn så kommer den upp så man snabbt och enkelt kan nå den på samma sätt som i C#.

Permalänk
Medlem

jag är som du, har precis börjat proggat i asp.net och med c# som programmeringsspråk. tycker att det är ganska enkelt att progga i visual web developer studio express, men det är rätt krångligt att få saker att fungera än php. dessutom så är det mycket mindre folk som använder asp.net så att söka hjälp har för min del varit pain in the ass. tycker att det är lättare att hitta hjälp inom php, men det är för att jag har en bok om det. har ingen bok om c#, men kommer förmodligen att skaffa en sådan senare. tycker att c# är rätt intressant språk

en annan sak med asp.net är att det är mindre hosts som stödjer asp.net, jag har sett att de flesta hosts har bara stöd för php. dessutom har asp.net en licensform som kostar mycket mer än php, och om du kommer använda sql server så lär det kosta drygga pengar.
jag kommer kanske prova använda mysql med asp.net nångång i framtiden

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

lite off topic men ändå inte. En billig host med stöd för .net 2.0 och där mssql ingår i priset: http://www.neno.se
Använder dem själv och är helnöjd

Geeken, angående intellisensen vet jag inte varför det är så, men du kan alltid skriva "me." <-- notera punkten.

"me" är samma som "this" i C# och är ovärderligt när man inte orkar komma ihåg/skriva långa variabelnamn.

Sedan tycker jag tvärtemot deques att det inte är krångligt att få saker att funka. Fär att få en sorterbar, uppdelningsbar i delsidor, tabell med data från en databas:

1. dra ut en SqlDataSource på sidan, väljer sin connection från en lista (eller skriver den om man inte sparat den sen förut)

2. skriver in en selectsats eller väljer en stored procedure om man har en sådan. Klar med datadelen

3. drar ut en gridview, väljer vilken datakälla (den vi skapade ovan) samt klickar i att den ska vara sorterbar och hur många poster på varje sida.

KLAR. Och för att använda ett populärt .net uttryck: "And all this with zero lines of code!"

Så fortsätt plugga .net, det kommer du ha nytta av. Det var mina .net kunskaper som gav mig jobb och det känns som det är .net som gäller ute bland företagen.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Sitter själv och utvecklar i Visual Web Developer 2005 Express och jag tror att du inte kan kompilera din filer direkt i VWD till .dll filer som du kan i visual studio. Har inte kollat men tror inte heller att VWD har stöd för Visual Source Safe.
Går ju istället att använda kompilatorn och göra det utanför VWD om du skulle vilja. Sen behöver du ju inte använda Visual Studio eller Visual Web för att utveckla asp.net utan det går ju faktiskt att knacka koden i notepad om du skulle vilja frågan är ju bara varför du skulle vilja det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur man sätter upp en webserver för asp.net? Man får installera Internet Information Services (förkortas IIS) som finns med WindowsXP Professional. Det finns på WinXP-skivan men installeras inte som default utan man använda lägg till program i kontrollpanelen. Tror inte det finns med i windows XP Home edition tyvärr.

Jag har inga erfarenheter av php så jag kan inte jämföra. Däremot har jag boken "Beginning Visual C# 2005" från Wrox och har gjort exemplen där. Kändes som ett bra sätt att komma igång men tycker att det kan vara svårt att få saker att funka som man vill även om grundprincipen är enkel. Men det är kanske för att jag är nybörjare.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna (kanske redan någon som sagt det) är ju att du inte behöver installera en webbserver för själva utveckligen utan du kan köra dina sidor direkt genom Visual Studio eller Visual Web Developers inbyggda webbserver.

Är just i slutfasen av mitt första större projekt i asp.net (vb.net) och kan utan att gå in på detaljer nämna några saker som gör att jag aldrig kommer att gå tillbaka till klassiska asp som jag utvecklade det mesta i förr.

Utvecklingsmiljön med möjlighet till debugging
Formview kontrollen
Repeater kontrollen
ADO.net
Överlagring av funktioner
Masterpage
User Controls
Gridview
Code-Beside

Finns säker en massa mera som jag inte kommer på just nu men det slår mig hur mycket nytt som tillkommit som inte bara är bra utan för det mesta helt klockrent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
En fråga till: Varför fungerar intellisense bättre i C# än i VB.net? För i C# när man börjar skriva en variabels namn så kommer den upp i intellisense, men inte i VB, hur kommer det sig? alltså om jag har en variabel som heter NamnPåMinVariabel så vill jag bara behöva skriva Namn så kommer den upp så man snabbt och enkelt kan nå den på samma sätt som i C#.

Tryck ctrl+space.

Permalänk
Medlem

Kapar tråden ett tag med en fråga...

Till och börja med är jag verkligen nybörjare och sitter mestadels av tiden just nu och lär mig från "video-tutorials" på www.asp.net. Därav har det blivit själklart att använda "Visual Web Developer 2005 Express Edition" som utvecklingsverktyg.

Problemet är då detta:

Jag har neno.se som webhotell, webbpaket normal. Där har jag endast stöd för MySQL.

VWD2k5EE verkar bara(?) funka med MSSQL. Med funka menar jag att man kan få fram, editera, mm, etc i Database Explorer inuti VWD2k5EE.

Jag har googlat fram och läst hur man med hjälp av ODBC kan köra ASP.NET med MySQL.

Men problemet är just det att jag vill ha stödet av att kunna se min databas i verktyget Visual Web Dev. och dess Database Explorer.

Går det? Isåfall hur?

Annars blir det att uppgradera till Neno´s webbpaket Avancerad.

Lite luddigt förklarat, men hoppas ngn är med på vad jag menar.

Trevlig kväll...

// en verklig ASP-nybörjare.

Permalänk
Medlem

Om du inte testat MySQL QueryBrowser tidigare så ge det ett försök du får det inte i VWD men den är så smutt så du blir glad ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Jag har kikat lite på ASP.NET 2.0 - Funderingar och tankar från en PHP:are

Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken

Så för att dra en liknelse, jag vill bygga en leksaksbil, jag kan använda antingen trä (PHP) eller lego (ASP.net). Legot går snabbare och bygga men resultatet blir inte lika personligt samt att själva uppbyggnaden blir konstig om man kolla nära, jag är även begränsad till företaget LEGOs prylar om jag vill bygga ut garaget, lego är dyrt. Trä däremot är billigt att införskaffa, men kräver mer kunskap och tid för att bearbetas, resultatet däremot blir mer detaljerat och det ser ut exakt som jag vill, även om jag kollar nära (sourcen), det är dock lätt att göra fel som ovan nybörjare, propotioner kan bli fel, raka kanter inte riktigt raka osv (dåligt kodad php med säkerhetshål eller buggar och brister). Däremot är trä billigt och finns i stort sätt överallt, till och med gratis om man så vill (open source). Visst kan man få LEGO gratis också, men då måste jag sno det eller fixa från nån konstig tredjepartstillverkare.

Hej, jag jobbar med .Net dagligen i mitt jobb och har inte så mycket erfarenhet av PHP men jag vill ändock kommentera ditt inlägg. Om du använder dig av tekniken som de undervisar på Video tutorials så förstår jag om du tycker att det är som att använda lego och att resultatet blir tunnt och skraligt. Men om du lär dig hur man använder sig av .Net arkitekturen och programmerar vettigt med någorlunda lager system och drar nytta av alla tillgångar som finns i .Net så kommer du nog inse att det inte är så dåliga resultat man får av det.

Sedan så vet jag inte riktigt vad du menar med att PHP är billigare och .Net är dyrare. Det finns en gratis variant som heter Visual Web Developer, eller så kan du använda dig av vilken editor som helst och kompilera filer själv (dock inget jag rekommederar ). Webservern är också gratis (eller, den ingår i i Windows XP iaf) och heter som tidigare nämndes Internet Information Services. Detta är dock enbart till för enklare sajter med lite trafik.

Jag tycker ärligt talat att du skall ge .Net en lite djupare titt än bara video-tutorials. De är mest till för att visa vad man kan göra och hur lätt det är. (Dock blir de ganska svårjobbade om man vill ha egna speciallösningar)

Sist men inte minst... Så var det ngn som påstod att det inte var så många som använde sig av .Net och att det var svårt att hitta information om det. Jag vet inte vad jag skall säga. Informationen finns överallt och så har du bibeln http://msdn2.microsoft.com/sv-se/default.aspx . Information om .net i överflöd. Googla.

Visa signatur

MCP Web Developer