Permalänk
Medlem

Försäkra sig om mails ankomst

Hej alla glada forumiter!

Jag undrar om det finns något sätt att försäkra sig om ens mail kommit fram och blivit lästa? Undrar även om man på något sätt kan kontrollera om mailet inte blivit bortfiltrerat som spam?

Ni sweclockare brukar alltid komma med bra svar på mina kluriga frågor så jag hoppas att så är fallet även den här gången.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Outlook och andra MS-program brukar ha nåt slags "receipt" man kan klicka i. Ingen aning om hur universal den standarden är, dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns i de flesta mailprogram, däremot är det väldigt frivilligt att svara på dem.. jag känner inte till någon klient som gör det default utan att fråga användaren. Sånt skulle vara alltför användbart för spammare som vill verifiera sina addresslistor.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Glömsk

HTML-brev med bild på webbserver under din kontroll borde väl fungera, i alla fall i osäkra epostklienter som används av personer som inte stängt av HTML-visning.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Är det ända jag kan komma på.

http://www.confimax.com/

Visa signatur

bjomark77.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
HTML-brev med bild på webbserver under din kontroll borde väl fungera, i alla fall i osäkra epostklienter som används av personer som inte stängt av HTML-visning.

Det finns ju ett mitt-i-mellan läge också, och det är de e-postklienter som visar HTML men bara med resurser (bilder) som följer med mailet. Det betraktar inte jag som vidare "osäkert".

//C

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för alla genomtänkta svar!

Jag har med funderat på outlooks lösning och att lägga in en bild i meddelandet som man kan kolla vilka som laddar hem. Det tråkiga med de lösningarna är ju att de inte fungerar för alla, och då försvinner ju hela vitsen med att lägga ner möda på att ta reda på vilka som mottagit ens e-post.

Jag söker snarare en mer avancerad lösning såsom confimax som nämdes ovan som för övrigt verkar mycket bra! Tack för tipset bjomark77!

Men hur fungerar det? Hur kan confimax ta reda på vem som öppnat mitt meddelande? Någon som har erfarenhet från dem och som vet hur deras programvara fungerar i grova drag? Några kvalificerade gissningar?

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Testpilot

Det står att dom lägger till en bild längst ner i alla mail så dom använder troligvis samma lösning som Psionicist föreslog. Eller nån variant av det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

"When a Confimax message is sent, the Confimax server adds the necessary confirmation code to the message."

Kan man läsa på confimax websida, det står även som sagt att dom lägger till en bild som sagt. Men kan detr vara för "necessary confirmation code" dom skriver om? Är mycket nyfiken

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig lita på ett företag som försöker förmedla att deras produkt kommer göra dig nöjd och ge dig en skitglad kollega och en het rödhårig sekreterare med plutmun och sexiga glasögon.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag skulle aldrig lita på ett företag som försöker förmedla att deras produkt kommer göra dig nöjd och ge dig en skitglad kollega och en het rödhårig sekreterare med plutmun och sexiga glasögon.

Hahaha!
Jag har för mig dem ingick i paketet "Confimax Professional Plan, $59.95/year"

Nej men ärligt talat är det för att slippa anlita dem jag är nyfiken på att veta hur det fungerar

Permalänk
Medlem

Det finns inget bra sätt att göra det du vill. Hur kan du bekräfta att ett vanligt brev kommit fram utan hjälp av mottagaren?

Permalänk
Medlem

Fråga brevbäraren?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Fråga brevbäraren?

Han kan ju bara säga om han lagt det i brevlådan, inte ifall någon öppnat och läst brevet.
Samma gäller för smtp-servern.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har ett "hej då kort" som jag fått av min halvsenila släkting på min artonårsdag. När man öppnar det dubbelvikta kortet hör man hur Arnold Schwarzenegger skrålar, "Hasta la Vista, baby!".

Kanske kan man ersätta högtalaren med en radiosändare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Jag har ett "hej då kort" som jag fått av min halvsenila släkting på min artonårsdag. När man öppnar det dubbelvikta kortet hör man hur Arnold Schwarzenegger skrålar, "Hasta la Vista, baby!".

Kanske kan man ersätta högtalaren med en radiosändare?

Ja det skulle väl gå om man hade en nog stark sändare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Confimax Team
Dear Confimax User:

Effective December 31, 2006, the Confimax service will be discontinued.
Please contact us at 1-888-999-1299 with any questions you many have.

Thank you for your business!
The Confimax Team

Så, ja, samma fråga igen. Någon som har något bra tips?

Permalänk
Testpilot

Hur såg mailen som man fick av Confimax ut? borde varit nån bild eller annat special i dom tycker jag.

Edit: Oj, kanske borde läsa mina egna posts

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Jag har ett "hej då kort" som jag fått av min halvsenila släkting på min artonårsdag. När man öppnar det dubbelvikta kortet hör man hur Arnold Schwarzenegger skrålar, "Hasta la Vista, baby!".

Kanske kan man ersätta högtalaren med en radiosändare?

Nu ska jag bli lite "crazy" här. En högtalare är ju i gjord på i samma princip som en antenn, och genom att sända ljudimpulser i ett visst mönster så borde det bildas magnetfält runt högtalaren som motsvarar en radiosändning. Oerhört dålig räckvidd dock, men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Det finns ju ett mitt-i-mellan läge också, och det är de e-postklienter som visar HTML men bara med resurser (bilder) som följer med mailet. Det betraktar inte jag som vidare "osäkert".

//C

Om man är spammare och vill bekräfta vilka som läser sin mail kan man mycket enkelt skriva ett program som lägger bilder på en server, och väntar på att de blir GET'ade, och sedan bilden i HTML i mailet, så ser spammarna enkelt vilka som läser sin mail och vilka som inte gör det...

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Om man är spammare och vill bekräfta vilka som läser sin mail kan man mycket enkelt skriva ett program som lägger bilder på en server, och väntar på att de blir GET'ade, och sedan bilden i HTML i mailet, så ser spammarna enkelt vilka som läser sin mail och vilka som inte gör det...

Är ju just det som redan diskuterats, vissa mailklienter (dom bra) hämtar inte bilder från okända servrar så det är inte ett idiotsäkert system.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Är ju just det som redan diskuterats, vissa mailklienter (dom bra) hämtar inte bilder från okända servrar så det är inte ett idiotsäkert system.

Men så finns de folk som inte bara öppnar mail, de klickar på "show images" också... Och dessa får spammarna då reda på och vipps så blir alla lättlurade människors adresser "guldkunder" som får 10 ggr så mycket spam som förut.

Så det fyller sin funktion ändå, man fångar kanske inte alla, dock den sorts människor som skulle kunna gå på att köpa penisförstoringskrämer för endast $19,99...

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

OK, det verkar inte finns något bättre sätt att kolla om mailen kommit fram. Men hur ska jag lägga upp dem för att spamfiltren inte ska tro att det är spam?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
OK, det verkar inte finns något bättre sätt att kolla om mailen kommit fram. Men hur ska jag lägga upp dem för att spamfiltren inte ska tro att det är spam?

Det beror väl helt på hur spamfiltret fungerar, i värsta fall klassificierar den alla mail som innehåller bilder under en viss storlek som spam, eller t.o.m. alla mail med bilder från en extern server som spam.