Placera högtalare på skrivbord?

Permalänk
Medlem

Placera högtalare på skrivbord?

Tjenare. Tänkte ta och investera i ett fläskigt hörnsrivbord så man får plats med alla datorprylar. Jag använder en Technics förstärkare och ett par Mirsch högtalare för musiklyssnande och hörlurar för film. Nu undrar jag om det kan vara skadligt att placera högtalarna nära dator eller t.ex. en extern hårddisk? Sitter ju hyffsat kraftiga magneter i högtalarna. Sen undrar jag om ljudbilden blir bra när man placerar högtalare på skrivbordet? Tänkte placera dom längst ut på varje sida av skrivbordet, så de riktas rakt mot mina öron

Permalänk
Medlem

högtalarna i var sin triangelspets, lyssningsplatsen i den tredje
ett hett tips är att ha några vibrations dämpande kuddar under dom.
lycka till.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Här får man svar fort

Dämpning hade jag inte tänkt på, tack för tipset. Vet du om magneterna är skadliga för hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

Högtalare kan också sabba skärmen. Detta hände med min gamla crt-tv.

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte så bra. Hur nära skärmen hade du högtalarna och hur gick skärmen sönder?

Permalänk
Medlem

C.a 50 cm från skärmen. Felen blev en röd-rosa-orange båge på båda sidorna i skärmen och skadorna blev permanenta. Det gick att kolla på tv men extremt störande. Har man bra sköldade högtalare så är det inga problem annars blir det problem.

Permalänk
Medlem

50 cm var ju ändå inte så nära. Sköldade högtalare? Detta är ett par hyffsat gammla Mirsch högtalare, ingen aning om de är sköldade.

Permalänk
Medlem

Du märker om högtalarna(antar att dom inte är avskärmade) stör skärmen, det blir lila-röda störningar. Om om så blir fallet är det bara att flytta högtalarna längre ifrån. Skärmen går inte sönder om du inte utsätter den för detta under en längre tid!
Högtalarna är inte skadliga för hdd.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Ok, nu känns det lite tryggare igen;) Du är helt säker att inte högtalarna kan förstöra hårddisken? Skulle vara lagom trist om filer började försvinna.

Permalänk
Medlem

dala56: I mitt fall så räckte det med mindre än 10 minuter för att sabba tv:n.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men tänkte låna tråden ändå då ämnet är liknande:

Hur tusan magneterserar en tv sig själv? Min gör det på lite olika ställen på skärmen, efter längre tv tittande blir det långa sträck! Kan ju tillägga att den brummar på ett riktigt läskigt sätt, på som i standby.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen