Permalänk
Medlem

Philips SHP895

Tjenare. Tänkte ta och köpa ett par nya lurar för filmtittande och musik. Har kollat runt på några olika och läst runt på några amerikanska forum. De lurarna jag fastnade för mest är dessa: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_p...

De ser bekväma ut, ljudet ska vara bra har jag läst och de ser robusta och snygga ut. Ett plus är även stället för lurarna. Det jag undrar är hur tungdrivna dessa lurar är? Hade inte tänkt använda de till mp3 spelaren men orkar de drivas endast från ljudkortet i datorn och få bra, hög volym. Eller måste man köra genom förstärkaren? Jag använder en Technics SA-5360. Jag brukar koppla lurarna till den när jag lyssnar på musik men om man ska kolla på film eller spela spel hela natten känns det lite onödigt att låta den stå på hela tiden. Ljudkortet jag har är ett integrerat orginal kort som sitter i en Fujitsu Siemens Scaleo 600.

Permalänk
Medlem

impedansen är på 32 ohm dock kommer jag inte ihåg vad som klassas som lätt eller trög drivet, hög eller låg impedans?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju frågan. Men om man jämför med ett par street "lurar" som dessa: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_p...

De måste ju helt klart vara gjorda för mp3/cd/minidisk och de är också på 32 ohm. Ingen ljudkunnig som kan lägga in en kommentar?

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren, SBC HP890, och om inte philips har fuckat upp totalt så bör dessa vara kanon då mina gamla är de bästa jag hittat. De kan spela högt och bra utan förstärkare. Jag kör dock med ett audigy2 för det lät som skit med det inbyggda.

Dock har plasten börjat spricka nu efter två år men det är nog mina katters fel.

Jag funderar själv på att köpa dessa så småningom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ajdå. Måste köpa nytt ljudkort också isåfall. Känns tråkigt att köpa sjyssta lurar som man ändå inte kan använda fullt ut. Men det är bra att man kan få sjysst volym direkt från ljudkortet.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag har föregångaren, SBC HP890, och om inte philips har fuckat upp totalt så bör dessa vara kanon då mina gamla är de bästa jag hittat. De kan spela högt och bra utan förstärkare. Jag kör dock med ett audigy2 för det lät som skit med det inbyggda.

Dock har plasten börjat spricka nu efter två år men det är nog mina katters fel.

Jag funderar själv på att köpa dessa så småningom.

Jag har bara provat HP895 lite lätt, men en kompis som fastnade för mina HP890 och köpte sig ett par 895 då 890 inte såldes längre. Han blev grymt besviken vad gäller komforten, de har plockat bort mittbandet så istället får man en hård plastkant mot hjässan.

Permalänk
Medlem

någon som vet hur det är med ohmen, även jag är intresserad av det?!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Jag har bara provat HP895 lite lätt, men en kompis som fastnade för mina HP890 och köpte sig ett par 895 då 890 inte såldes längre. Han blev grymt besviken vad gäller komforten, de har plockat bort mittbandet så istället får man en hård plastkant mot hjässan.

Va? vilka kräk! Bandet är ju superbra så slipper man hålla på med justeringar som på andra lurar.

Kanske kan man flytta över bandet från HP890 med en enkel mod?

Var ljudet bra då? Bättre än 890? Annars kan jag likväl klistra mina lite.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Man har väll inte riktigt huvudet direkt mot plasten inte. Det är ju vanligt stoppat huvudband som det brukar vara på hörlurar.

Undra lite om ljudkortet igen. Vilket rekomenderar ni? Vill inte lägga 700-800 kronor men runt 300 kan jag lägga. Så, vilket tycker ni?

Permalänk
Medlem

vad är mest svårt drivet 10 ohm eller 1000 ohm?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ohm är ju resistans (motstånd) så det mest logiska är ju att 10 ohm är mest lättdrivet.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill lägga mer än 300 så rekommenderar jag ett Creative Audigy2. Du kan få ett nytt Audigy2 value för 300 eller ett begagnat ZS för samma pengar. De är lika bra men ser annorlunda ut + att ZS har en firewire kort. Ljudet är precis likadant.

För 7-800 får du ett X-FI extreme gamer som är ett ännu bättre kort. Jag ska själv köpa ett snart.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem

10 Ohm är mer lättdrivet än 1000. Det handlar mycket om känsligheten också, som brukar vara skriven i dB/mW. En fördubbling av "volymen" kräver 10x så mycket effekt. En fördubbling brukar man säga är 10dB.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite på ljudkort nu och sett ett Audigy2 ZS begagnat för en billig peng. Det medföljer även en frontpanel till den som verkar riktigt sjysst. Det kortet orkar alltså att driva Philips hp-895 utan förstärkare? Nu är jag köpsugen

Permalänk
Medlem

Frontpanelen följde med Platinum versionen av kortet. Denna kostade nästan 2000 ny. Så kan du får den för 300:- så är det super. Och kortet klarar utan problem att driva hörlurarna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Det blev ju såklart sålt på en kvart men jag ska leta vidare. Det verkar ju inte vara speciellt bra andrahandsvärde på ljudkort så man kan komma undan billigt.