Vilket grafikkort klarar av detta?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort klarar av detta?

Vilket grafikkort klarar av att köra WoW i 1680x1050 i Max quality i 60fps, samtidigt som man frapsar det hela? Det ska ej sjunka under 50 fps.

Någon erfaren?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på resten av datorn också inte bara grafikkortet.

lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Med en uppdaterad dator.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att ett GeForce 8800GTX klarar biffen :P.
Men som en tidigare skrev så beror det juh även mycket på resten av datorn.
En uppdaterad dator säger inte mycket?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Vet att HDD får rätt mycket arbete av detta, se till att du inte har gammla slöa diskar som aldrig rensats. En raptor är att föredra till den höga fpsen.

Permalänk
Medlem

Först och främst.

"1680x1050 i Max quality i 60fps"

Alltså du behöver en HD som har denna bandbred
1680*1050*3*60=317520000 b

Eller med andra ord en HD som har störd för 302 MB/s SKRIVNING.

Tja jag vet inte enns om man kan göra det med en raid setup, så sorry, du får nog lägga av att försöka göra det här.

För fraps hänger systemet till största delen på HD'n, inte gkortet, fraps tar ca 10-15% av gkortets prestanda när den spelar in, största delen är som sagt va HD'n.

Bara spela in i 1024x768 i 30 FPS kräver en hastighet av 55 MB/s, Och du kommer inte få 55 MB/s från 1 HD, utan behöver ett riktigt kraftfult och bra raid setup.

Edit läste precis detta:

What is the maximum resolution supported by Half/Full-size video capture?

The maximum resolution for Half-size capture is 2560x1600. Full-size video capture is limited to a maximum of 1152x864 (4:3) or 1280x800 (widescreen). If Full-size is selected and the game is set to a resolution higher than the maximum, Fraps will automatically switch to Half-size when recording.

Sp med andra ord, du blir tvingad att spela in half-size ( horrible kvalite, inget jag rekomenderar )

Så din upplösning blir 840x525 så din HD's behöver klara av.
840*525*3*60= 75 MB/s.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

finns ju kort som kan spela av det som visas i skärmen i bra kvalitet. Fraps är ju inte direkt ett perfekt program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Först och främst.

"1680x1050 i Max quality i 60fps"

Alltså du behöver en HD som har denna bandbred
1680*1050*3*60=317520000 b

Eller med andra ord en HD som har störd för 302 MB/s SKRIVNING.

Tja jag vet inte enns om man kan göra det med en raid setup, så sorry, du får nog lägga av att försöka göra det här.

För fraps hänger systemet till största delen på HD'n, inte gkortet, fraps tar ca 10-15% av gkortets prestanda när den spelar in, största delen är som sagt va HD'n.

Bara spela in i 1024x768 i 30 FPS kräver en hastighet av 55 MB/s, Och du kommer inte få 55 MB/s från 1 HD, utan behöver ett riktigt kraftfult och bra raid setup.

Edit läste precis detta:

What is the maximum resolution supported by Half/Full-size video capture?

The maximum resolution for Half-size capture is 2560x1600. Full-size video capture is limited to a maximum of 1152x864 (4:3) or 1280x800 (widescreen). If Full-size is selected and the game is set to a resolution higher than the maximum, Fraps will automatically switch to Half-size when recording.

Sp med andra ord, du blir tvingad att spela in half-size ( horrible kvalite, inget jag rekomenderar )

Så din upplösning blir 840x525 så din HD's behöver klara av.
840*525*3*60= 75 MB/s.

Har svårt att tro att det inte används någon typ av komprimering. 75MB/s i 840x525 låter lite väl mycket.

Permalänk
Medlem

Fraps komprimerar givetvis videoströmmen. Fast om man ska komprimera en videoström med så hög upplösning i 60 fps så måste man verkligen ha en monsterprocessor. Jag menar, finns det någon processor på marknaden som skulle kunna klara det, att samtidigt som man låter ett spel rulla på i 60fps i sådan upplösning som man komprimerar en videoström i samma hastighet?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Dual Core klarar ganska bra av att multi taska som ju inte en enkelkärnig cpu gör. Sen så beror det väl inte bara på gkortet utan även på om ens monitor klarar av upplösningen, fast dom flesta klarar kanske det idag men jag har svårt att tro att många klarar max upplösningen för Half life 2 som ju verkar vara 2560*1600, min 21 tum crt har iaf inte stöd för det i windows. Tror också, som många skriver, att det krävs en grymt snabb cpu för att göra det som trådskaparen är ute efter.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Så det är en 10000 rpm HDD som krävs?
Skulle det fungera med en 4000+, 1,5 GB ram samt en 7800gt om man lägger till en raptor?

Permalänk
Medlem

I 60 fps å den upplösningen kan du nog glömma, men kör i något mer normalt i fps väg? typ 30 eller upp mot ca 40 så ska det gå fint. Teoretiskt å praktiskt är alltid olika saker. Vi kan inte säga exakt om det kommer funka ju.

Permalänk
Medlem

ett geforce 2 klarar nog det skitspelet!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flavour
BUMP.

LÅST.

§ 4

Bumping

Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna (s.k. bumping).