Permalänk
Medlem

Postförskott

Handlade lite datorprylar från en butik på nätet för ett tag sedan. Tyckte att det tog lite lång tid för paketet att komma fram till mig, så jag ringde dem och fick reda på kollinumret på mitt paket. Spårade upp det på Postens sida och såg att det hade kommit till mitt sk. "postkontor" igår. Glad i hågen kilade jag ner för att hämta mitt paket. De fick kollinumret på paketet, gick in i rummet innanför och lämnade över paketet till mig. Jag fick skriva på ett papper med min namnteckning och mitt person-nummer. Konstigt nog så kollade de aldrig mitt ID, så att det jag skrev stämde. Sedan var det klart och jag gick därifrån med mitt paket. När jag kom hem så kom jag att tänka på att jag betalade ju aldrig för mitt paket. Skall man inte göra det när man hämtar ut något på postförskott? Det låg ingen räkning i paketet heller... Hon på posten måste ju ha gjort fel, eller? När nu antingen posten upptäcker att de lämnat ut ett paket utan att ta betalt för det, eller att den berörda dataprylsbutiken tycker att det fattas lite pengar på deras konto, vem blir det som får betala? Kommer det komma en räkning till mig så småningom, eller är det posten som får betala? Någon som är lite insatt i detta?

Permalänk
Medlem

Lite sunt förnuft skadar ju aldrig.
Jag skulle gått tillbaka o betalat det.
Tänk dig att det blir ju dom på posten som blir ersättningsskyldiga aller rättare sagt att det kan ju vara hon som gav ut paketet till dig som blir ersättningsskyldig. Eller så kommer dom att leta upp ett kvitto där just din summa saknas, där har dom ju alla uppgifter på dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skall ta och ringa butiken och prata med dem. Men jag måste erkänna att jag är lite sugen på att vänta och se vad som händer. Men om det nu blir kassörskan som blir ersättningsskyldig så är det ju inte lika kul. Det är ju mänskligt att fela, och nästa gång så kan det ju vara min tur att tabba mig.

Men det är ju inte fel att få lite datapryttlar för ett par tusen heller...

Sedan så slarvade posten bort mitt paket, så är det de som blir ersättnignsskyldig så kan de nästan gott få ha det.

Men ibland så är man ju lite för ärlig, så det blir nog till att ringa ändå.

Permalänk

Det blir Posten eller utdelningsbutiken som får ta smällen. Datorföretaget har redan fått sina pengar. Personalen på utdelningsstället tror jag inte kan ställas till svars, såtillvida de inte går att bevisa att det är förskingring eller dyl.

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Det blir Posten eller utdelningsbutiken som får ta smällen. Datorföretaget har redan fått sina pengar. Personalen på utdelningsstället tror jag inte kan ställas till svars, såtillvida de inte går att bevisa att det är förskingring eller dyl.

/NN

Nej, datorföretaget har inte fått sina pengar.
De får dem några dagar efter att postförskottet betalats på sitt konto.
Posten bara förmedlar pengarna.

Bara för att utlämningsstället gjort fel och lämnat ut paketet innebär
det inte att paketet är gratis.
Köparen få ett betalningskrav efter ett tag.

Enda undantaget från att inte betala är om någon annan skulle hämtat ut
paketet, dvs bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Precis, tro inte att man kommer undan, du kan ju liksom inte säga sen att dom inte tog betalt och du sa inget.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak idag.
Jag hämtade ut mitt paket från Dustin Home och han tog mitt id kort och lämmnade sedan bara över paketet, varpå jag frågade om jag inte skulle betala?
han skakade på huvudet och tog nästa kund i kön.

Ska man gå tillbaka till utlämmningsstället eller kontakta Dustin Home?
Eller kommer det hem en AVI man bara kan betala in?

Man förstår ju att folk är stressade nu i julruschen.