Permalänk
Medlem

dator död. LED på moderkort lyser ej

har sökt forumet på liknande problem men bara hittat probs där LED på moderkortet fortfarande lyser. har hyfsade datorkunskaper men tror de flesta här har bättre...

alltså, min dator är tokdöd. inget snurrar, inga lampor lyser. har bytt nätagg och sladdar, provat olika uttag i ren desperation. inget händer.

bakgrund: snubblade klantigt nog på en hörlurskabel inkopplad baktill. alltså till ljudutgången från moderkortets inbyggda ljudkort. efter det dog allt. ingen ström till moderkortet vad jag kan se, lampan på det lyser inte. bytte nätagget för att testa om det lite slumpmässigt pajat, men ingen skillnad. innan detta har allt fungerat utan problem.

har ingen erfarenhet av trasiga moderkort, kan det ha dött pga att datorn flyttades några centimeter när jag snubblade på hörlurssladden? det enda jag kan tänka mig. går det felsöka moderkortet på nåt sätt för att säkerställa att det verkligen är det som är trasigt, eller är det ens lönt? har multimeter men vet inte riktigt var jag skulle mäta isåfall...är ganska beredd att köpa nytt, men känns onödigt om jag förbisett något.

har inget inkopplat från nätagget till hd, floppy eller cd/dvd nu. endast 20pin-sladden, den borde väl räcka för att få ström till moderkortet? finns inget uttag för ATX12V-sladden på moderkortet. cpun och grafikkortet är i som förr, alla sladdar kvadruppelkollade så de sitter ordentligt.

vet inte exakt vad moderkortet är för modell, har ett nvidia nforce2 chipset.

jättetacksam för svar, ber om ursäkt för mitt omständiga inlägg, ville va säker på att få med så mkt info som möjligt.

/mattias

Permalänk
Medlem

Har du kollat på moderkortet vid ljudutgången hur det ser ut där så det inte har lossnat/böjt något som kortsluter kortet?

Testa annars en clear cmos (kolla manualen hur du gör på ditt kort)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

herrens vägar äro outgrundliga. bakstycket till moderkortet hade flyttat sig nån millimeter, rättade till det, inga problem. räckte tydligen för nån slags kortslutning.

tack som fan! du besparade mig några sköna hundralappar och, ännu viktigare, många sköna timmars meningslöst arbete.