Permalänk
Medlem

Byta ip-nummer?

Hej, vi fick ett brev från skycom att vi skulle byta ip-nummer och några andra nummer... Men då har dom skrivit att om man har en (brandväggs)router mellan datorn och uttaget i väggen så ska nummeruppgifterna läggas in i den. Hur gör man det?
Jag och pappa är ansluten till samma router, måste jag också ändra ip-nummer? Vi fick bara ett papper med ett ip-nummer..
tacksam för svar..

Visa signatur

Acer Aspire 5920g

Permalänk
Medlem

Jo det är bara routern som ska byta IP. Datorerna i sig behöver ni inte ändra något på.

För att ändra IPn på routern så får man gå in på webbgränssnittet för den.
Oftast ligger den väl på 192.168.100.1 (skriv in den adressen eller ev. annan adress ni har för den i webbläsaren).

Permalänk
Medlem

Re: Byta ip-nummer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logi
Hej, vi fick ett brev från skycom att vi skulle byta ip-nummer och några andra nummer... Men då har dom skrivit att om man har en (brandväggs)router mellan datorn och uttaget i väggen så ska nummeruppgifterna läggas in i den. Hur gör man det?
Jag och pappa är ansluten till samma router, måste jag också ändra ip-nummer? Vi fick bara ett papper med ett ip-nummer..
tacksam för svar..

hur gjorde ni första gången ni installerade routern?

Permalänk
Medlem

Testa att skriva in 192.168.0.1 i din webläsare så bör du komma in i routerns webbgränssnitt. Där behöver du först logga in. När du är inne så går du till WAN-inställningar och fyller i den IP-adress som din ISP gav dig.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Avstängd

Är det en Netgear-router så brukar det vara http://192.168.1.1

Permalänk

ZyXEL 192.168.2.1

Permalänk
Medlem

Om du vill vara säker på vilken IP-adress din router har så trycker du på startknappen -> kör -> skriv CMD och i "dosfönstret" skriver du ipconfig.

Där tittar du viken IP-adress du har som Standard-gateway, den IP-adressen är din routers.