Permalänk
Medlem

Random reboots!

Har börjat få slumpmässiga reboots sen jag smällde in nytt minne, något jag inte alls gillar som ni förstår. Ibland dyker det upp när jag laddar ett spel, ibland efter flera timmars datoranvändande. Skulle uppskatta råd och hjälp. Själv skulle jag gissat PSU:n men jag är ganska säker att denna skall klara detta plus att min brorsa kör nästan identiskt system, dock ej överklockat fast med en extra HD+CD så det jämnar väl ut sig i strömkonsumption.

Min burk:
PSU: Hiper 480w
Asrock 939DUAL-SATA2 (läst om problem med minnen men det skall vara fixat in nya biosen tror jag)
Opteron 146@270HTT (höjde volten, ingen skillnad)
OCZ Platinum Edition Dual Channel PC3200 2x512mb (sänkte multipliern för dem men ingen skillnad)
Nvidia GeForce 7800GS
1xWestern Digital Caviar HDD
1xPhilips DVDRW
2xchassifläktar
1xFet Zalman, glömt modelnamn

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Låter som minne eller professorn....

Eftersom du precis petat i nytt minne lutar det åt minnet inte vill med moderkortet riktigt!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Minnet ska vara kompatibelt med moderkortet så vet jag vet. Skall tilläggas att hela systemet är Prime95 stabilt i 16 timmar+ med winamp o annat i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Jag har ganska snarlikt system som dig.
Jag hade hiper type-r 580W som nätagg tidigare och det slutade fungera som det ska = >jag "brände" 3 hårddiskar. Fick nya diskar på garantin men att bli av med flera hundra GB musik, filmer osv var inte så kul. En j*vla tur att jag alltid bränner backupkopior på mina fotografier, det hade varit surt att bli av med. Så försvann min savefil i Oblivion också, aldrig att jag spelar om flera månader.

Nåja, jag hade alltid random reboots och jag hade lite lägre klock än dig. Random rebootsen slutade inte helt vid nätaggregatsbytet heller. Dock är systemet 100% stabilt när jag kör oklockat. Jag tror själv att moderkortet är den största boven då både processorn och minnena är väldigt "klockvänliga".

Ja just ja. Har du ställt minnena på 2T? Det måste du tyvärr göra på asrock dual sata2 om du klockar upp den.

M.v.h.
Henkka

p.s. givetvis skall du köra memtest på dina minnen för att utesluta fel på dem.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Henkka, har ställt om till 2T strax efter jag postade tråden och det verkar som jag får mindre reboots (inga alls än men kan inte säga att jag använt datorn speciellt hårt nu under jul). Det konstiga är att jag körde mina gamla skitminnen i 1T utan problem, dessutom har jag läst någonstans att de nyaste versionerna av BIOSen skull fixa dett problem men man vet ju aldrig...Ska testa att sätta minnena i de andra två minnes-slotsen...

Låter jobbigt det där med hårddiskarna, det var Hiper-aggregated som var boven till detta antar jag?

MVH Skallben/Daniel