Permalänk

Platt-TV 50" - köpråd

Hej på Er!

I januari kommer jag köpa mig en sådan.
Har spanat lite på denna.
http://www.samsung.com/se/products/tv/plasmatv/ps_50c7h.asp

Jag tänkte lägga mig runt 28.000-30.000. En polare köpte en rätt fet Pioneer för 34.000 men min budget klarar inte av det riktigt.

Är det någon som har erfarenhet eller tips om vad man kan köra på?
Jag kommer inte koppla in datorn speciellt mkt. En del säger att LCD är bättre till det men jag vill nog hellre ha plasma.

Krav:
50 tum är ett måste.
Ingen LCD.
HDMI är ett måste.
Den ska hänga på väggen.
Ingen LG. Alla säger att dom är bra o så men jag vet inte, jag är allergisk helt enkelt.

Vad bör man tänka på?
Ni som har koll.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Varför måste den vara 50", för att din kompis är det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Är själv inne på att köpa en 50". Helt enkelt för att jag vill att det ska vara stort vilket ger en bättre filmupplevelse. Om jag inte ville ha något större så kunde jag sitta kvar med min 28" CRT. Nu har jag motiverat det så iaf jag slipper onödiga kommentarer.

Den Samsung du länkar till verkar bra. Jag såg att det finns en recension i senaste numret av någon bild & ljud-tidning. Minns dock inte vilken. Den jämfördes mot en LG och där vann Samsungen. De jämförde även mot tidigare testade 50" och den fick bättre än en Panasonic som hade testats men lite sämre betyg än en Pioneer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Varför måste den vara 50", för att din kompis är det?

Tillåt mig att svara lika oseriöst som din dumma fråga:
-Min kompis är inte 50". han är 1 meter och 92 centimeter.
Nog om detta nu.

___

Ska kolla upp Ljud & Bild-blarran där. En annan polare prenumererar på den så det borde gå att hitta. Bra där.

Ja Samsungen verkar få bra tester på de flesta ställen. Dock vet jag inte hur det är med pixel-garantin när det gäller Samsung. Det måste kollas upp och jämföras med de andra märkena.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Du ska köpa en tv för runt 28-30k.. Pioneern som är i stort sett bäst kostar 34k varför inte ta ett lån på 4k och få den bästa tv'n för dom pengarna när du ändå är i krokarna så att säga..

LG är ett big no no, brukar gå sänder inom 8 månaders tid enligt en pålitlig källa

Permalänk

Def_Dog. fan du sätter griller i skann på mig hehe... lån är jag allergisk mot men å andra sidan KAN jag spara ihop 4k på nån månad. Men man vet ju hur kul det är på en skala hehe... Kanske blir så ändå dock. Pioneern är ju jävligt fin. Dessutom har den tydligen rätt bra pixel-garanti. Om EN pixel pajar kommer dom o byter TV:n mot en likadan medans dom reparerar den. Om det är så, är det klart värt att ha med i värderingen. Tror inte Samsung har den garantin.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk

finns det ingen plasma med full hd? dvs med 1920x1200 upplösning

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
finns det ingen plasma med full hd? dvs med 1920x1200 upplösning

Jodå dessa finns - http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v664
Sedan är upplösningen 1920x1080

Permalänk

1080p kostar för mkt.
1080i vill jag inte ha. Interlace går bort.

720p duger gott för mig. Och det är det bl.a SVT kommer sända i sen.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

1080p är väldigt överskattat, det finns väldigt många fler aspekter än upplösningen när man köper TV. Förstår inte vart all denna hysteri kommer ifrån?

Det är samma sak som att köpa en kamera och bara gå på megapixel.

Jag skulle kolla på Panasonics 50" PV60.

http://www.minhembio.com/produkt/113091

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
1080p är väldigt överskattat, det finns väldigt många fler aspekter än upplösningen när man köper TV. Förstår inte vart all denna hysteri kommer ifrån?
...

Men, 1080*1920/720*1280 = 2,25 , alltså har en tv med upplösningen 1080 125 % fler pixlar, dessa måste väl ändå göra någon skillnad på en så pass stor tv vars bildyta mäter 111*62 cm. Varje pixel är ju då 0,9*0,9mm vs 0,6*0,6mm (okej, ingen jättestor skillnad märkte jag nu).

Två TVs med samma tillverkare, samma teknik, och det enda som skiljer dem åt är att de har olika upplösning, 720p resp. 1080p, menar du då att man inte ser någon skillnad över huvud taget om man matar dem med optimerat material?

En aning offtopic hittills, men jag rekommenderar dig en Pioneer, förslagsvis denna.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Två TVs med samma tillverkare, samma teknik, och det enda som skiljer dem åt är att de har olika upplösning, 720p resp. 1080p, menar du då att man inte ser någon skillnad över huvud taget om man matar dem med optimerat material?

En aning offtopic hittills, men jag rekommenderar dig en Pioneer, förslagsvis denna.

Sen är ju sanningen den att inte fan är det många som sitter och kollar på material i 1080p oftare än upplösningar från 720p och neråt.

Jag funderade själv på 46" LCD med 1080p men egentligen så kommer jag inte ha nytta av det särskilt ofta. Visst, kul att möjligheten finns men för att motivera prisskillnaden ska det utnyttjas mycket också. Om det var samma pris så skulle jag ta 1080p eftersom det kan komma till nyta någon gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
1080p är väldigt överskattat, det finns väldigt många fler aspekter än upplösningen när man köper TV. Förstår inte vart all denna hysteri kommer ifrån?

Det är samma sak som att köpa en kamera och bara gå på megapixel.

Jag skulle kolla på Panasonics 50" PV60.

http://www.minhembio.com/produkt/113091

Den största anledningen till att jag valde en 1080p lcd var för att man får en grym upplösning om man använder den dom datorskärm. Men ska man inte använda den som skärm så kan jag hålla med om att det är onödigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
Tillåt mig att svara lika oseriöst som din dumma fråga:
-Min kompis är inte 50". han är 1 meter och 92 centimeter.
Nog om detta nu.

Ursäkta mig, skulle stå "för att din kompis har det?"

Dom där sista 8" blir verkligen dyra.

Varför inte köpa en Panasonic TH-42PV60/600 och en
SANYO PLV-Z5?

Plasman till vanligt slötittande och projje till Film.

Lovar dig att filmupplevelsen med en plasma inte
kommer i närheten av projektor med 150" bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Men, 1080*1920/720*1280 = 2,25 , alltså har en tv med upplösningen 1080 125 % fler pixlar, dessa måste väl ändå göra någon skillnad på en så pass stor tv vars bildyta mäter 111*62 cm. Varje pixel är ju då 0,9*0,9mm vs 0,6*0,6mm (okej, ingen jättestor skillnad märkte jag nu).

Två TVs med samma tillverkare, samma teknik, och det enda som skiljer dem åt är att de har olika upplösning, 720p resp. 1080p, menar du då att man inte ser någon skillnad över huvud taget om man matar dem med optimerat material?

denna.

Visst ser man skillnad, men räkna med att du måste ha 2 st apparater (en 720 och en 1080) bredvid varandra för att se någon skillnad, och hur ofta har man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Visst ser man skillnad, men räkna med att du måste ha 2 st apparater (en 720 och en 1080) bredvid varandra för att se någon skillnad, och hur ofta har man det?

Det är en ren och skär lögn. Så länge du har en teve som är över 40 tum så märker i alla fall jag stor skillnad på en 720p och en 1080p.

Permalänk
Medlem

inte för att förringa swec men jag skulle rekommendera att ta denna fråga till nördarna på http://www.minhembio.com/

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarsB
Det är en ren och skär lögn. Så länge du har en teve som är över 40 tum så märker i alla fall jag stor skillnad på en 720p och en 1080p.

Tyvärr tror jag knappast att du ser stor skillnad såvida du inte sitter 50 cm från TVn. Att det skulle vara stor skillnad är ren och skär lögn.

While this isn't the most scientific test, both Katzmaier and I agreed that, after scanning through Mission: Impossible III for an hour, it would be very difficult--practically impossible--for the average consumer to tell the difference between a high-definition image displayed on a 1080p-capable TV and one with lower native resolution at the screen sizes mentioned above. At larger screen sizes, the differences might become somewhat more apparent, especially if you sit close to the screen.

http://reviews.cnet.com/4520-6449_7-6661274-1.html

But as we've been saying all along, once you get to high-def, the difference between resolutions becomes much more difficult to appreciate. We've done side-by-side tests between two 46-inch LCD HDTVs, one with 1366x768 resolution and the other with 1080p resolution, using the same 1080i source material, and it was extremely difficult for us to see any difference. It becomes even more difficult at smaller screen sizes or farther seating distances--say, more than 1.5 times the diagonal measurement of the screen. We've reviewed a 37-inch 1080p LCD, for example, where it was impossible to see the separation between horizontal lines at farther than 45 inches away

http://www.cnet.com/4520-7874_1-5137915-1.html?tag=txt

Will you notice the difference? In truth, most people will have a hard time distinguishing between a 1080p HDTV and one with lower resolution (typically 1,280x720 or 1,366x768) regardless of the source quality or even the screen size.

http://reviews.cnet.com/4520-10166_7-6671448-1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Tyvärr tror jag knappast att du ser stor skillnad såvida du inte sitter 50 cm från TVn. Att det skulle vara stor skillnad är ren och skär lögn.

While this isn't the most scientific test, both Katzmaier and I agreed that, after scanning through Mission: Impossible III for an hour, it would be very difficult--practically impossible--for the average consumer to tell the difference between a high-definition image displayed on a 1080p-capable TV and one with lower native resolution at the screen sizes mentioned above. At larger screen sizes, the differences might become somewhat more apparent, especially if you sit close to the screen.

http://reviews.cnet.com/4520-6449_7-6661274-1.html

But as we've been saying all along, once you get to high-def, the difference between resolutions becomes much more difficult to appreciate. We've done side-by-side tests between two 46-inch LCD HDTVs, one with 1366x768 resolution and the other with 1080p resolution, using the same 1080i source material, and it was extremely difficult for us to see any difference. It becomes even more difficult at smaller screen sizes or farther seating distances--say, more than 1.5 times the diagonal measurement of the screen. We've reviewed a 37-inch 1080p LCD, for example, where it was impossible to see the separation between horizontal lines at farther than 45 inches away

http://www.cnet.com/4520-7874_1-5137915-1.html?tag=txt

Will you notice the difference? In truth, most people will have a hard time distinguishing between a 1080p HDTV and one with lower resolution (typically 1,280x720 or 1,366x768) regardless of the source quality or even the screen size.

http://reviews.cnet.com/4520-10166_7-6671448-1.html

Har du haft någon egen erfarenhet av det själv? Jag sitter nämligen själv med en hd-dvd och en 46 tums 1080p lcd. Medan familjen också har en 46:a med hd-dvd fast teven har en upplösning på 1366x768. Jag ser skillnad när jag sitter på 2-3 meters avstånd mellan 720p och 1080p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarsB
Har du haft någon egen erfarenhet av det själv? Jag sitter nämligen själv med en hd-dvd och en 46 tums 1080p lcd. Medan familjen också har en 46:a med hd-dvd fast teven har en upplösning på 1366x768. Jag ser skillnad när jag sitter på 2-3 meters avstånd mellan 720p och 1080p.

Tyvärr så tror jag mer på de som jobbar med att recensera tv apparater. Jag tror säkert du ser skillnad på din och din familjs tv men tror det bara sitter i ditt huvud eftersom du vill se skillnad för att rättfärdiga det extra pengarna som du lagt ut. Skulle din familj byta ut sin tv till en 1080 i hemlighet så skulle du fortfarande se samma skillnad. Tyvärr.

Permalänk

Nja projektor är inte intressant. 150" blir på tok för stort. Dessutom vill jag inte ha ett summande ljud ovanför huvet, eller behöva släcka ner hela rummet.

1080p är idag inte prisvärt. Åtminstone inte för min plånbok. Okej att dom är bättre än 720p och kanske att man ser skillnad på dom på en 50" men det gör inte mig något alls att 720p är "sämre". Det duger alldeles utmärkt för mina behov i alla fall.

Men bra diskussion annars!
Ska kolla upp nördarna på hemsidan där. Bra tips!

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirty
Tyvärr så tror jag mer på de som jobbar med att recensera tv apparater. Jag tror säkert du ser skillnad på din och din familjs tv men tror det bara sitter i ditt huvud eftersom du vill se skillnad för att rättfärdiga det extra pengarna som du lagt ut. Skulle din familj byta ut sin tv till en 1080 i hemlighet så skulle du fortfarande se samma skillnad. Tyvärr.

Givetvis är det mycket möjligt att det sitter i mitt huvud, dock så är det så att min mindre kunnigare familj anser jag har bättre bild än vad dom har när vi jämfört formaten och dom har inte vetat vem som har vilket format. I vilket fall som hellst så leder denna diskussion ingenstans så vi kankse ska lämna det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LarsB
Givetvis är det mycket möjligt att det sitter i mitt huvud, dock så är det så att min mindre kunnigare familj anser jag har bättre bild än vad dom har när vi jämfört formaten och dom har inte vetat vem som har vilket format. I vilket fall som hellst så leder denna diskussion ingenstans så vi kankse ska lämna det där.

Och vad för tv har dina föräldrar och vilken har du? Det är STOR skillnad på 720p och 720p tv, jag har sett många fullhd apparater som inte har en chans mot en bra HD apparat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Och vad för tv har dina föräldrar och vilken har du? Det är STOR skillnad på 720p och 720p tv, jag har sett många fullhd apparater som inte har en chans mot en bra HD apparat...

Jag har en Sony 46W2000 och dom har en Sony 46V2000.

Permalänk

Själv har jag en LG 50PC1R

Riktigt nöjd.

Bara så ni vet

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd

Jag håller med dig LarsB.
Det ÄR skillnad mellan 720p, 1366x768 och 1080i/p. Stor skillnad. Det är, antagligen, normal svensk avundssjuka som är problemet här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag håller med dig LarsB.
Det ÄR skillnad mellan 720p, 1366x768 och 1080i/p. Stor skillnad. Det är, antagligen, normal svensk avundssjuka som är problemet här

För att hamna lite off topic här.

Lätt att säga men backa gärna upp det. Dumt och vara prybög om man inte förstår vad det är man betalar för samt inte kan styrka sina prylar annat än vilka standards tex en tv klarar. Pris köper inte alltid bäst hårdvara.
Men som larsB sa. Vi lämnar personligt tänkande och fortsätter med det t rådskaparen vill.

Permalänk
Avstängd

Ursäkta?
Jag har haft hdtv-möjligheter och material de senaste tre åren och antagligen lagt ned en årslön på det. Hade nog inte gjort det om jag inte ansett att det fanns vissa skillnader...Varför skulle jag behöva styrka vad jag använder för dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ursäkta?
Jag har haft hdtv-möjligheter och material de senaste tre åren och antagligen lagt ned en årslön på det. Hade nog inte gjort det om jag inte ansett att det fanns vissa skillnader...Varför skulle jag behöva styrka vad jag använder för dig?

Du behöver inte alls styrka någon ting alls för mig. Men du är mer än välkommen att visa dena STORA skillnad som finns mellan 720p och 1080x/xx/xxx
Sedan att du bara säger att det är skillnad och styrker detta med att det bara är avundsjuka från andra som säger att det är annorlunda är bara löjligt.

Konkret. Ge mig konkreta bevis som visar varför det är på ett visst sätt och att tidigare nämda källor har fel så har jag inga problem med det.

Sedan är det en skillnad om du personligen tycker att det är skillnad på x och y. Men försök inte på något sätt säga att det är så utan att backa upp det.

Ps. Personligen så anser jag dig vara lurad om du nu lagt en årslön på din tv. Samt att du mest troligt bara flashar med en prislapp framför kompisarna när du berättar hur stor umm fin tv du har. Men det är bara mina personliga tankar och har inget som helst med denna tråden att göra. DS.

Men nog med off topic nu. Back to the thread.