snälla hjälp! windows startar inte

Permalänk
Medlem

snälla hjälp! windows startar inte

Köpte ny dator i november... har sen dess fyllt hårddisken med all möjlig skit. Hade ca 80gig kvar av 250, och på senare tid började windows sega ner sig och bli ostabilt. Så igår hängde sig datorn och jag var tvungen att starta om den på knappen. Nu startar inte windows längre
Man kommer först till den där menyn om man vill starta den i felsäkertläge, om man vill starta den med senast fungerande konfiguationer eller om man vill starta den normalt.... vilket man änn tar kommer den bara till den där windows XP laddnings sekvensen... där står den bara och laddar och laddar utan att starta... Finns det något jag kan göra (förutom att formatera den) ?? Jag har nämligen inte lust att förlora all data...

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk

Om du bootar med xp skivan kan du välja nåt som heter reparera befintligt windows eller nåt. vet dock inte vad man kan göra där om man inte vet vad felet är. Jag har också varit ute för det där och fick formatera hela skiten. Om du oxå blir tvungen till det så kan det va idé att installera windows på en egen partition sen.

EDIT: Testa att ställa in fail-safe i bios förresten.

Permalänk

Du kan boota upp med XP skivan och välja reparera så är chansen hyfsad att du får igång det. Det finns även mer komplicerade saker du kan utföra vid konsolen, men det är inga lätta saker och det kan jag ej förklara här tyvärr.

Eller koppla in en HDD till och kopiera över det viktiga och sedan blåser du burken.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk

Ta ut hårddisken och koppla in den hos en polare, för över all viktig data eller möjligen bränn ut den. Sedan formaterar du din hårddisk, partionerar upp den i minst 2 delar. C: behöver inte mer än 20-30GiB resten av hårddisken kan du göra till D:

Kanske inte den mest ultimata lösningen..

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Alla mina polare har bara massa märkesdatorer... ja vill inte in där å gojsa, dessutom vill dom nog inte att jag gör det (jag har dessutom en SATA disk, vad jag har hört e d ganska problematiskt att koppla in dom med IDE diskar)
tyvärr så är det nog out of question...

men hur reparerar jag windows då?
när jag bootar med skivan börjar den bara installera windows

EDIT: jag kan välja något som heter "Xpress recovery"... är det de ni menar ?

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOB
Alla mina polare har bara massa märkesdatorer... ja vill inte in där å gojsa, dessutom vill dom nog inte att jag gör det (jag har dessutom en SATA disk, vad jag har hört e d ganska problematiskt att koppla in dom med IDE diskar)
tyvärr så är det nog out of question...

men hur reparerar jag windows då?
när jag bootar med skivan börjar den bara installera windows

EDIT: jag kan välja något som heter "Xpress recovery"... är det de ni menar ?

Du får frågan om du vill
a. förtsätta installera windows
b. reparera en redan befintlig kopia av windows

Permalänk
Medlem

När jag kör vanlig installation står det att windows redan existerar, så frågar den om jag vill skriva över den befintliga windows installationen... och då kommer all data att fösvinna

tar jag express recovery står det att jag inte har tillräckligt med utrymme...

men jag testar installerade windows i en ny mapp (/windows2)... så nu installerar den.... får väl se om allt försvinner... det gör det väl antagligen, men man kan ju alltid hoppas...

EDIT: Hallelulja! det funka juh! allt finns kvar bara att jag har två windows installationer... dax å köpa en system disk å en extern hårddisk så man får lite ordning på grejerna
tack för hjälpen gubbs

Visa signatur

C2D E6600 | Gigabyte GA-965P-DS4 | GF 7900GTO 512MB | Corsair TWIN2X 6400 4096MB | Samsung 500GB/250GB HDD | Hiper 580W | Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | HP W2207 | Logitech Z-2300