Permalänk
Medlem

Fujitsu som inte bootar

Är hemma hos föräldrarna som säger att de har svårt att starta datorn. Det har hänt nån enstaka gång förut men de senaste dagarna har det varit svårt att få igång den överhuvudtaget.

Problemet:
När man trycker på powerknappen dyker fujitsus logga upp på skärmen, sen är det stopp (inget mera händer). Normalt sett så brukar den bilden bara swischa förbi och den startar. (Har inte kollat bios än)

INFO:
Fujitsu siemens scaleo 600 ca 2-3 år gammal. (har aldrig haft hårdvaruproblem förut)
datorn har varit öppnad och pillad med en gång för länge sen då jag satte i en brännare.
CPU - Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
Motherboard model - D1627-G
Memory - 2x Infineon DDR-SDRAM PC3200 - 256 MBytes
HDD - Western Digital 160 gb SATA
OS - Microsoft Windows XP Home Edition Service Pack 2

Felorsak?
Lösning?

Tack...

Visa signatur

Beffo

Permalänk
Medlem

Har en något år äldre scaleo där jag fick samma problem. Då var det en - som blinkade i vänstra hörnet. De berodde på virus, allt var borta från c partitionen så det fanns inget att boota.

Testa med en bootcd så får du reda på om probet ligger i bios/moderkakan.

Funkar det bra så rekommenderar jag att du checkar hårddisken från tillexempel en linux dist.

Sen när problemet är urvägen rekommenderar jag att du kollar värmen på diskarna. Av de 2 Fujitsus som jag mött har hd'n legat på uppemot 50grader

Permalänk
Medlem

ok, jag får ta och kolla lite på detta... har nog en kubuntu-cd som jag borde kunna prova med också...

Visa signatur

Beffo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puttlick
Har en något år äldre scaleo där jag fick samma problem. Då var det en - som blinkade i vänstra hörnet. De berodde på virus, allt var borta från c partitionen så det fanns inget att boota.

Testa med en bootcd så får du reda på om probet ligger i bios/moderkakan.

Funkar det bra så rekommenderar jag att du checkar hårddisken från tillexempel en linux dist.

Sen när problemet är urvägen rekommenderar jag att du kollar värmen på diskarna. Av de 2 Fujitsus som jag mött har hd'n legat på uppemot 50grader

Jag sitter också med en scaleo som vägrar starta och dessutom vart allt på partition c borta. Vidare går det inte installera om Windows XP på någon partition heller, när man försöker göra det klagar Windows på att disken man väljer "Innehåller ingen Windows XP-kompatibel partition". Någon som vet vad jag ska göra för att kunna installera Windows igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av David.L
Jag sitter också med en scaleo som vägrar starta och dessutom vart allt på partition c borta. Vidare går det inte installera om Windows XP på någon partition heller, när man försöker göra det klagar Windows på att disken man väljer "Innehåller ingen Windows XP-kompatibel partition". Någon som vet vad jag ska göra för att kunna installera Windows igen?

Det borde väll räcka med att formatera om diskarna?

Jag körde iof med ett ordentligt rensningsprogram, de är inte så dyra...