Permalänk
Medlem

Första datorbygget (hjälp snälla!!)

Har precis satt ihop min nya dator men är nybörjare och vet inte hur jag ska göra med ett par problem jag fått.

Har detta i datorn
c2d E6400
Asus p5b
Sata hårddisk 160gig
Radeon X1900GT
1gig ram (pc5300)
Dvd + brännare
NorthQ 400w Nätagg

Har kopplat in allt som manualen säger men när jag startar datorn och går in i bios så tar det max någon minut sen stänger datorn av sig själv. Samma sak om jag bara sätter på den och väntar. Jag är inte 100% om jag kopplat allt rätt men jag tror det... Har hållt på som fan och skulle verkligen uppskatta lite hjälp.. Den piper engång när jag startar den sen piper den 2 gånger och det står om jag vill gå in i setups eller inte.

Snälla hjälp... fattar inget

*EDIT* när jag tvinga den att gå vidare istället för att gå in i bios så fick jag detta meddelande

CPU over voltage error!

hur fixar jag det?

Permalänk

låter som värme problem och sen jag fattar inte redigt hur man kan missposta ensådan här tråd i fel forum?

säker på att du monterat cpu kylaren rätt?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte har ändrat volten till processorn men kolla för säkerhets skull vad den ligger på. Jag tror att stock-spänningen ska ligga på 1.25 V.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

hur kan det vara fel forum? Har kollat alla delar och detta var den bästa att posta datorbygge i?

Jag satte på den exakt som de sa i manualen, pang på och in med plastskruvarna

första gången jag sätter ihop en dator somsagt men gissar på att jag gjorde rätt.. ska ner och kolla snabbt igen

*EDIT* Hur kollar man volten på processorn?

*EDIT2*

Komigen nu ge mig lite tips eller nåt länk till hur man sätter ihop en dator eller nåt....... Behöver hjääääälp!

Permalänk
Medlem

Du kollar det i bios.

Visa signatur

"The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his"

// General George S. Patton

Permalänk
Medlem

Snurrar processorfläkten?
Du kollar volten i BIOS.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Avstängd

Som någon tidigare sagt, det där hämder ifall processorn inte blir kyld. Kolla att fläktarna snurarr och att fläktkontakterna sitter i.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! uppskattas mycket!

Jo allt snurrar och ser bra ut,... Faktiskt hade jag glömt att trycka in en av plastskruvarna till moderkortet från CPUn så den sitter hårt nu..

En kompis till mig frågade om jag ahde nåt OS.. Ojsan det hade jag glömt jag gick in i bios och satta boot from cd istället för floppy, sen in med XP skivan och starta om... Till min stora förvåning så startade den windows install och håller nu på att instalera för fullt utan att den har stängt av sig själv! haha.... Så efter när det är instalerat vad ska jag göra då? Köra in Asus cdn och uppdatera allt eller ska jag ändra saker i bioset först?

Så m¨ånga frågor som snurrar runt i mitt huvud...

*EDIT* datorn slutade att stänga av sig själv när jag hade satt den ena plastskruven från CPUn hårt in i moderkortet (den satt löst innan) kan det verkligen bero på det? Sen så fick jag inte meddelandet "CPU over voltage error" som innan... Haha datorer är så skumma....

Permalänk

Fick väl inte ordentlig kontakt me kylflänsen sånt händer ;P

Permalänk

ser du någon skillnad idessa 2 forum?

Modifikationer och egna konstruktioner
Datorrelaterade modifikationer, byggen, uppfinningar med mera

Stationära datorer
Felsökning, uppgradering och köpråd av stationära datorer med mera.

Modifikations forumet är för folk som bygger ihop egna saker tex ett helt eget chassi av lite plåt o tejp

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

the_dreamer : antagligen hehe

FULLMOON: Ahhh ber om ursäkt isåfall... Flytta gärna denhär till det räta forumet istället! Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granz
hur kan det vara fel forum? Har kollat alla delar och detta var den bästa att posta datorbygge i?

Är du säker? Kolla igen.. Du är överhettad, den stängs av cpun ligger på över 70*C tror jag.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granz
Tack för alla snabba svar! uppskattas mycket!

*EDIT* datorn slutade att stänga av sig själv när jag hade satt den ena plastskruven från CPUn hårt in i moderkortet (den satt löst innan) kan det verkligen bero på det? Sen så fick jag inte meddelandet "CPU over voltage error" som innan... Haha datorer är så skumma....

Det var väl inte alls skumt? Det finns ju ett skäl till att datorer har kylning:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

JAAA!

Nästan allt funkar fint nu! Har installerat windows, grafikort och moderkortet och spelat Wow på max inställningar med ca 80-90m FPS! Och jag som hade 15-20 FPS med min förra dator! Fan vilken uppgradering haha

MEN jag har fortfarande lite problem att ta itu med..

När jag startar datorn på piper den bara engång, enligt moderkort manualen så är det antingen fel på:

1. Keyboard controller error vilket funkar perfekt så det kan vi skippa.

2. No master drive detected.. har köpten ny hårddisk, kan det bero på att jag inte satt den på master eller nåt? Och isf är det bara att ändra pinsen eller hur gör man?

3. refresh time error detta har jag ingen aning om vad det är, hjälp!

Sen har jag också ett problem med msn.. jag har instalerat det nyaste och ska logga in med får ett felmeddelande, jag tar felsök och de säger nåt om gateway.. Tar "reperera" och sen felsök igen och nu hittar den inget fel alls men msn vägrar starta! Har stängt ner all firewall etc men samma problem!
¨
Det är dessa problem jag har annars funkar den fint

Permalänk
Medlem

Att PC-speakern piper en gång är fullt normalt, om det är ett vanligt, kort pip?

1. Kör du USB?
2. Kör du PATA (IDE), så kolla jumpringen, samt vilken IDE kanal den sitter på.
3. Vet ej.

Om du vill så kan du ändra i BIOS Boot-avdelning och ändra till "Halt on No errors". Då kommer den boota, även om den hittar fel.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Att PC-speakern piper en gång är fullt normalt, om det är ett vanligt, kort pip?

1. Kör du USB?
2. Kör du PATA (IDE), så kolla jumpringen, samt vilken IDE kanal den sitter på.
3. Vet ej.

Om du vill så kan du ändra i BIOS Boot-avdelning och ändra till "Halt on No errors". Då kommer den boota, även om den hittar fel.

Ja det är ett vanligt kort pip. Inte alls högt eller långt utan snabbt och diskret Men ska det inte vara 2 snabba pip som säger att det inte är något fel?

1. Nope ingen USB till tangentbordet, utan den lila saken duvet

2. Jag kör sATA, känns som jag kopplat in allt rätt där.

3.

Permalänk

Två snabba tyder på fel enligt standarden. Ett kort tyder på att allt gått igenom i bios.
Har du kollat runt i bios att hårddisken står som master där?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if