Nätagg, var ska luften ta vägen? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Nätagg, var ska luften ta vägen? Hjälp!

Jag har köpt lite nya delar till datorn samt ett nätagg som ser ut såhär

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313802

Det jag inte förstår är var den stora runda fläkten ska vändas mot..
Just nu sitter den så att fläkten pekar ner mot moderkortet för om jag har så den peker upp så går all luft rakt upp i chassi taket.. Så ska det väl inte vara?

Så min fråga är, hur ska det egentligen sitta? Har jag satt den rätt?

Jag blev orolig när jag såg att texten var uppochner.. Men att vinkla fläkten mot taket av chassit verker heller inte så troligt... Hjälp!

Permalänk
Medlem

Den ska sitta nedåt så att den suger värmen inifrån lådan och blåser den utåt och bakåt, annars är fläkten felmonterad.

Normalt sett brukar man ta in luft i fronten på lådan och blåsa ut den bakåt.

Edit: anledningen till att jag skriver att den kan vara felmonterad är att jag har varit med om tillfällen under tiden jag jobbade som PC-Byggare eller vad man vill kalla det så hände det några få gånger att vi fick in nåt nätagg med fläkten felmonterade.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ah tack så mycket då förstår jag

Så som jag har den nu är rätt då ? Har den som du beskriver, att fläkten pekar ner mot resten av datorn och inte upp mot taket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granz
Ah tack så mycket då förstår jag

Så som jag har den nu är rätt då ? Har den som du beskriver, att fläkten pekar ner mot resten av datorn och inte upp mot taket

ja det är rätt! Den suger alltså in luft innefrån datorn och blåser ut den via nätagget.

Visa signatur

Shuttle SN95G5V2 | AMD Athlon 64 3200+ Winchester | Canyon 1024MB| WD 200GB + WD 100GB + Iomega Extern 500gb | Palit 6800GS 256mb| NEC Multisync 1850X 18.1" TFT | fUnc sUrface + Logitech MX500|