Har skapat ett forum med enbart span och divs, kritik tack!

Permalänk
Medlem

Har skapat ett forum med enbart span och divs, kritik tack!

Jo jag har byggt ett litet forum nu under några dagar. Det som gör mitt speciellt (tror jag) är att det inte finns en enda tabell i html koden. Och inte en enda <br /> heller. Hela utseendet stylas med externa css'er.

Detta gjorde jag mest för att kolla vad man kan göra med css, även om mina csskunskaper inte är de mest avancerade

Hur som helst, meningen är att man med css ska kunna styla forumet i princip hur som helst och inte vara upplåst i någon tabellstruktur man inte gillar.

Mest som ett exempel försökte jag styla forumet som sweclockers, för att kolla om det gick

Här ligger det!
http://ncf.lanreg.se

En annan grej är att forumsstrukturen ligger i en xmlfil, som jag rekursivt går igenom och skriver ut. Detta gör att jag kan ha oändligt många underforum (eller sektioner som jag kallar dem) och "breadcrumbs" genereras lätt som en plätt genom att gå uppåt i strukturen från aktuell nod.
Vill ni kolla på xml filen ligger den här
http://ncf.lanreg.se/struct/struct2.xml

Vad tycker ni?
Är iden med skippade tabeller helt uppåt väggarna?
Och vad säger ni om att ha strukturen som xml?

Mvh Johan

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

nja.. det var smart det där med xml tycker jag, men varför skall man använda ditt när det finns t.ex punBB och phpBB?

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, kul projekt.
Likheten är slående:

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
nja.. det var smart det där med xml tycker jag, men varför skall man använda ditt när det finns t.ex punBB och phpBB?

det är byggt i asp.net

Nädå, jag ser väl inte mitt som en konkurrent till de stora drakarna, utan blev nyfiken på tekniken bara. Tanken är väl att mitt forum relativt lätt kan anpassas för tex mobiltelefoner och pda'er. Eller de miljöer då man vill gå ifrån "standardutseendet" på ett forum.

Fick ideen när jag satt på jobbet och hade ett helvete med att designa ett artikelarkiv till en kund (artikelarkivet är en modul som flera olika kunder kan använda). Och detta artikelarkiv var byggt med tabeller och då jag inte "kan" ändra dess källkod var jag rätt låst. Designen de ville ha gick inte att genomföra.

Så jag började drömma lite, "tänk om detta arkiv hade gjorts med divs istället..."

Sagt och gjort, byggde ett forum för att testa vad man kan göra

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Inte en enda tabell, men detta är nästan värre. Här är man helt beroende av CSS-stöd för att kunna läsa sidan på något hjälpligt vis. Du borde minska ner på <span> till förmån för element som faktiskt har något semantiskt värde. <p> för textstycken och <hx> för rubriker är en bra början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Inte en enda tabell, men detta är nästan värre. Här är man helt beroende av CSS-stöd för att kunna läsa sidan på något hjälpligt vis. Du borde minska ner på <span> till förmån för element som faktiskt har något semantiskt värde. <p> för textstycken och <hx> för rubriker är en bra början.

Bra förslag! Glömde helt av det, bättre sätta <p class="someclass"> än en hel extra span.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Ett forum är en samling data. Data presenteras vanligtvis i tabeller. Däremot kan det vara svårt att få det utseendet som du har med hjälp av tabeller. Personligen hade jag nog valt att göra det i oordnade nästlade listor istället, så man får lite struktur på det om man väljer att koppla bort stilmallen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m-blo
Ett forum är en samling data. Data presenteras vanligtvis i tabeller. Däremot kan det vara svårt att få det utseendet som du har med hjälp av tabeller. Personligen hade jag nog valt att göra det i oordnade nästlade listor istället, så man får lite struktur på det om man väljer att koppla bort stilmallen.

Att ha det i listor var inte ett dåligt förslag. Jag ska se över det om det är smidigare. Dock kan det vara knepigare att styla, men man får ju samtidigt, som du säger, struktur gratis om man dissar mallen

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Mmm, provade att göra det. Inte att rekommendera Om du vill numrera forumen skulle du ju dessutom kunna göra det i ordnande listor istället.

Permalänk
Medlem

Det finns massor att klaga på, och med berömma för den delen med. Men det ena är ju roligare än det andra så:

1. Varför ha radbrytningar före DOCTYPE:en, som inte spelar någon roll i en rikigt webbläsare men sätter IE i Quirks Mode. Kör strict för övrigt, helst HTML men det är upp till dig antar jag, dels för att det inte är valid XHTML och dels för att du inte har någon nytta av det här?
2. <title> är ditt viktigaste elementet på sidan, det ska aldrig ha värden som "hoho" eller "Untitled Page".
3. Sätt type="text/css" på din CSS-länk.
4. Gör som ExE säger nu, detta är den viktigaste delen, man blir ju rädd av att läsa topic på denna tråd. Kanske <dl>-listor kan vara till nytta på ett par ställen. Testa slå av CSS i din webbläsare ska du få se vad han menar, det är detta en t.ex. sökmotor ser, ja nästan i alla fall.
5. Layouten känns tom och rörig, vet inte riktigt hur man kan fixa detta. Striktare avskiljar-linjer kanske?

Det var bara det jag såg på en snabb koll, finns antagligen mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Det finns massor att klaga på, och med berömma för den delen med. Men det ena är ju roligare än det andra så:

1. Varför ha radbrytningar före DOCTYPE:en, som inte spelar någon roll i en rikigt webbläsare men sätter IE i Quirks Mode. Kör strict för övrigt, helst HTML men det är upp till dig antar jag, dels för att det inte är valid XHTML och dels för att du inte har någon nytta av det här?
2. <title> är ditt viktigaste elementet på sidan, det ska aldrig ha värden som "hoho" eller "Untitled Page".
3. Sätt type="text/css" på din CSS-länk.
4. Gör som ExE säger nu, detta är den viktigaste delen, man blir ju rädd av att läsa topic på denna tråd. Kanske <dl>-listor kan vara till nytta på ett par ställen. Testa slå av CSS i din webbläsare ska du få se vad han menar, det är detta en t.ex. sökmotor ser, ja nästan i alla fall.
5. Layouten känns tom och rörig, vet inte riktigt hur man kan fixa detta. Striktare avskiljar-linjer kanske?

Det var bara det jag såg på en snabb koll, finns antagligen mer.

Tackar och bockar för ett uttömmande svar.

Jag har fixat till startsidan nu:

1. Den validerar xhtml 1.0 transitional.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fncf.lanreg.se%...
Strict gick inte att ha eftersom asp.net gärna vill ha ett name attribut på formtaggen, vilket inte strict tillåter, men det var enda felet.

2. Fixat
3. Fixat

4. Hela startsidan är tillfixad, nu är det <ul> och <li> som gäller. Så nu syns strukturen på forumet även med cssen avslagen. Jag var rädd att stylingen skulle spricka totalt men inte minsta skillnad blev det. Tack och lov.

5. Jag har härmat sweclockers Bara göra en annan design sedan med lite tydligare delar

Tackar och bockar, nu ska jag sätta igång att göra om sektionsidan och trådsidan

edit. klart och fixat!

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

jag skulle också gärna se lite mer avskiljare mellan olika trådar och liknande.
Error-hantering: om man lämnar ett fält tomt så får man "Server error in application" eller nåt liknande..

EDIT: jag skulle även vilja se ankare till de olika inläggen, gärna så att man hamnar vid sin egen post när man skrivit ett inlägg

Permalänk
Medlem

Att title-elementet är det viktigaste elementet på sidan betyder inte att du ska ha samma namn på det på alla sidor, oberoende av hur bra title du hittat.

I trådar bör du ha topic som title och i (sub-)forum dess namn, så att man vet vilken sidan man är på utan att egentligen behöva kolla på sidan. Sweclockers är ett ganska bra exempel, om man då bortser att någon tycket det var viktigt att lägga in "SweClockers.com - Forum:" framför många av title:arna.

Och sedan kanske du har överanvänt listor lite :).
Och det är synd att man behöver göra så många hack för att få det fungera, t.ex. med dessa "johans forum som äger > Mjukvara > Programmering, formgivning och digitalt skapande" vad dom nu heter, i IE. Men jag vet inte hur man ska lösa det på bästa sätt utan table:s. Måste HTML vara så svårt =/.

Permalänk
Medlem

Jävligt intressant sätt att organisera forumen på! Det ska jag tänka på om jag ska skriva något liknande någon gång.

Din nuvarande kod ser ut såhär:

<li class="wrapper"><ul class="level1" id="section4"> <li class="name"> <a href="section.aspx?sectionid=4&subs=true">Mjukvara</a> </li> <li class="description"> sånt där mjukt </li> ....

Det blir bättre och snyggare utan css om den skulle sett ut såhär:

<li class="wrapper"> <ul class="level1" id="section4"> <li class="name"> <h2><a href="section.aspx?sectionid=4&subs=true">Mjukvara</a></h2> <p class="description">sånt där mjukt</p> </li> ......

Och sen fyfan vad oläslig koden var!

Sen det där med class="level1" är onödigt då man i css kan skriva ul ul {saker}

Permalänk
Medlem

alltså du måste ha fått det om bakfoten.
forumlistan är tabeldata. du har ett förhållande
mellan rad och kolumn och det är precis en tabell.

du gör ju samma sak i din kod
kommer inte ihåg vad det var men det stod
typ "<li class="forum_row_lastposts">

du ska inte tro att tables är fel hela tiden
det har sina syften. inte minst när data har
ett förhållande i kolumn och radvis.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Jävligt intressant sätt att organisera forumen på! Det ska jag tänka på om jag ska skriva något liknande någon gång.

[massa kod="kod"]

Och sen fyfan vad oläslig koden var!

Sen det där med class="level1" är onödigt då man i css kan skriva ul ul {saker}

Jag har valt att lägga trådnamnet och trådbeskrivninen i olika <li> för att man lätt ska kunna placera dem där man vill ha dem, oberoende av varandra. Tanken är att man ska kunna placera beskrivningen någon annanstans, om man bara vill.

Har försökt fixa koden lite iaf. Lite halvt indenterad nu. Dock inte så seriöst då det är en loop som genererar ut htmlkoden och den bryr sig just nu inte i vilken "level" den är på och "tabbar" därför samma antal oavsett.

provade att köra med ul ul ul .name tex för istället för .level3 .name och det fungerade, dock blev det väldigt rörigt i cssfilen då jag har som "policy" att tillåta hur många undersektioner som helt. tex level5 blev:

[php]
ul ul ul ul ul .name,
ul ul ul ul ul .description
{
font-style:italic;
font-size:11px;
display:block;
}

istället för:

level5 .name, level5 .description { font-style:italic; font-size:11px; display:block; }

Känndes svårare att få överblick då man lär räkna antalet ul hela tiden. Bra tips annars!

pcman:
Jag vet att tabelldata "bör" presenteras som en tabell jag ville bryta lite på konventionerna och testa hur det skulle gå att göra ett forum utan tabeller. Dock så stylar jag ju nu forumet så att det ser ut som ett klassiskt forum, men jag har iaf valmöjligheten att inte göra så

ErikHK:
Har inte fixat kontrollen för tomt inlägg, blir fel för att databasen kräver ett värde men har inte hunnit fixa in ett stopp på klientsidan. Tar det imorgon. Ska nog hinna klämma dit ett litet ankare också så man hoppar till sitt inlägg.

Fixar:
Har nu lagt till så att trådens namn ligger sist i breadcrumbsen och syns i title, likaså syns sektionsnamnet i titeln när man bläddrar bland dem. Har även lagt in lite text för att avskilja mellan undersektioner och trådar.

Godnatt allihopa och tack för alla svar!

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584