Akut hjälp! Grafikkortet går inte in!

Permalänk
Medlem

Akut hjälp! Grafikkortet går inte in!

Hej,

Försöker installera ett 6600 PCI-e på ett P5W DH Deluxe men kortet vägrar gå in. Har ingen erfarenhet av PCI-e-slots, men är det något speciellt jag borde köra? Har tryckt allt vad jag orkar och det går fortfarande inte in i slotten helt. Vågar inte trycka hårdare för att jag kanske har sönder något (om jag inte redan har haft sönder allt)... Det sitter några plastgrejer till höger om slotten men det är väl fasthakningsmekanismer. Någon som vet vad jag gör för fel?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Prova att rucka på fastspänningsmekanismerna samtidigt som du trycker in kortet kanske är dessa som strular.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Har testat men det verkar inte fungera. Känns som om det är något som tar emot, big time! Men har ingen aning om vad... ser inte något. Gah!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

kommer det inte helt in "rakt uppifrån" eller får du i det typ helt på ena sidan och bara lite på andra? kolla så inget sitter i vägen där du skruvar fast kortet i chassit

Permalänk
Medlem

Det kommer inte i rakt uppifrån, varken på ena sidan eller på andra sidan. Hur hårt ska man behöva trycka egentligen?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Det kommer inte i rakt uppifrån, varken på ena sidan eller på andra sidan. Hur hårt ska man behöva trycka egentligen?

Inte så hårt alls.
Lägg chassit ner, skaffa bra belysning och koncentrera dig lite. Kolla så att du har fått ner "plåten" på rätt ställe i chassit.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Har haft liknande erfarenheter, dock med ett äldre system. en polare ville felsöka om det va han grafikkort som hade dött. så jag tog med mig ett av mina gammla gf mx400. det va mörkt och svårt och se när jag plocka ut hans som satt i. då fick jag se att det inte ens va sa samma anslutningsgränssnitt. (kommer inte ihåg va det va eller nåt) I vilket fall så skulle jag då sätta tillbaka hans. jovisst. känndes som att jag skulle bli tvungen och ha sönder nåt så för inte förstöra han saker så fick han göra det. han krånglade i några minuter. till slut fick han i det och då funka allt igen, nu fick han bild igen.. skumt då den datorn alltid stod orörd..

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Mysko! Men kortet verkar fungera nu, trots att det ser ut att inte sitta i 100%... men jag får bild i alla fall. Antar att det sitter i ändå...

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt så kolla så det inte plåten på gafikkortet som tar emot någonstans. På vissa (billiga) chassin kan det krävas att man böjer eller rent av klipper av en bit av plåten för att få i vissa kort. Det var dock måna år sedan jag var med om det.

Jag är nästan helt säker på att felet inte sitter på moderkortet eller på grafikkortet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Mysko! Men kortet verkar fungera nu, trots att det ser ut att inte sitta i 100%... men jag får bild i alla fall. Antar att det sitter i ändå...

Hur mycket "sticker ut" ur PCI-E porten? Alltså, hur mycket av kontakterna på grafikkortet som skall in i porten synns utanför? Ett kort om jag inte minns fel ska sitta precis så de inte synns i porten så de är helt i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Hur mycket "sticker ut" ur PCI-E porten? Alltså, hur mycket av kontakterna på grafikkortet som skall in i porten synns utanför? Ett kort om jag inte minns fel ska sitta precis så de inte synns i porten så de är helt i.

Ja, så har det varit på mina gamla AGP-kort i alla fall. Det sticker upp lite av kontakterna, kanske någon millimeter. Men kortet verkar fungera i alla fall... mysko.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

be din fassa om hjälp, tar han i sönder det får han betala det

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Ja, så har det varit på mina gamla AGP-kort i alla fall. Det sticker upp lite av kontakterna, kanske någon millimeter. Men kortet verkar fungera i alla fall... mysko.

Jag tror faktiskt att på mitt gamla moderkort så stack ganska mycket av kontakterna ut från porten, men det gick helt enkelt inte pressa i kortet mer då det var max. Ifall det inte går i mer så är den nog helt i. Ett kort skall inte behövas klämams i, bara en lätt tryckning och den ska vara i.

Permalänk

En gång fick jag böja den där lilla flärpen på sidan om grafikkortet som ska in bakom kanten av moderkortet.
Helt skeva mått, så det var omöjligt att få in graffet utan en gettolösning :/
Efter jag var klar med tången så fick jag till slut in graffet.

Har varit med om att instanserna har haft fel mått också så moderkortet har fått sitta fast med 1 ynklig skruv .
Mått ska vara standard och inte ens det lyckas vissa tillverkare med :/

Permalänk
Medlem

haha hade samma prob med jag fick inte ut miitt grafikkort det satt helt enkelt fast hade lossat alla skruvar osv med de satt fast vågade inte dra i allt va jag kunde tog hårt men de räkte inte så jag ha kvar det...:P blev inte byte

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.