Permalänk
Avstängd

Egen radio

Hej jag undra hur man fixa en egen radio som andra kan lysna på t.ex rix fm.Min kompis hade det men han vägra säga hur man gö så hjälp.

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D

Permalänk
Medlem

Hehe, jag ska börja sända radio idag(lnördag) klockan 16.

Vi tog kontakt med den lokala närradioföreningen som fanns i stan och fråga om vi kunde börja sända. Dom tyckte det va väldigt roligt att det var ungdommar som ville sända.
Men det kostar mycket pengar. Vi ska sända 2h i veckan och spela ca 60% musik och våra sändningskostnader uppgår till ca 13 000 (varav 10 000 är stim-avgift). Sedan är det studiohyra på 4000 och medlemsavgift för att vara med i närradioförenigen som går på 600.
Sammanlagt blir det alltså 17 600 för att sända 2h i veckan i ett år.

Sedan kanske man behöver pengar för för att köpa utrustning.

Som tur är brukar man kunna få kommunalt kulturbidrag för detta, och det brukar kunna tänka alla utgifter

Steg 1. är att ta kontakt med din närmaste radioförening(om det inte finns någon i närheten så kan det nog bli svårt)
Steg 2. bilda en idéell förening och anordna ett årsmöte. Glöm inte att ansöka om organistaionsnummer hos skatteverket efter årsmötet.
Steg 3. Ansök om sändningstillstånd på rtvv.se
Steg 4. SÄND FM RADIO!

Om du vill lyssna på våran första sändning så kan du lyssna på våran webradio eller gå in på våran hemsida och ladda ner programmet när vi har laddat upp det efter våran sändning.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Avstängd

Men inte så bara spela musik typ sen kan dem andra ta hem en sak så dem kan lysna på mina radio gratis.

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zunken1337
Men inte så bara spela musik typ sen kan dem andra ta hem en sak så dem kan lysna på mina radio gratis.

Kollat in ShoutCast?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp en billig FM-sändare och koppla in och sen kan du sända radio i en omkrets på några meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Köp en billig FM-sändare och koppla in och sen kan du sända radio i en omkrets på några meter.

Är inte det olagligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zunken1337
Men inte så bara spela musik typ sen kan dem andra ta hem en sak så dem kan lysna på mina radio gratis.

Kolla med STIM först om du inte vill åka fast för illegal spridning av musik.

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/A8DF12C6...

http://www.stim.se

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Gör podcaster istället.

Permalänk
Medlem

savje: Lagen ändrades för någon/några månader sen, små fm-sändare är tillåtna utan licens.

OnT: Är det FM-radio (dvs "vanlig" radio) eller webbradio du tänkt sända? Ska du sända FM-radio så behövs en himla massa tillstånd och så, läs pekz0rs inlägg...

Är det webbradio du vill sända så kan du antingen köra shoutcast eller nåt och sända, är det en mindre mängd musik/röst som ska spelas så rekommenderar jag podcast istället (då kan lyssnaren även bestämma själv när han ska lyssna).

När det gäller musik: Vill du spela egenskapad musik så är det lugnt, men vill du spela musik från kända artister så måste du snacka med STIM, notera att det kostar en del (som pekz0r sa)...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

nej men typ en webbradio typ, min kompis hade sån man tog hem en sak tp en ikon sen gå man in på den som ett program aa sen kan man lysna på den musiken jag spelar.

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zunken1337
nej men typ en webbradio typ, min kompis hade sån man tog hem en sak tp en ikon sen gå man in på den som ett program aa sen kan man lysna på den musiken jag spelar.

Det låter som ShoutCast.

http://en.wikipedia.org/wiki/SHOUTcast

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

vart få man det?

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zunken1337
vart få man det?

Googla..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

okej kan nån skicka en guid hur man gö plsss

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Är inte det olagligt?

Inte nu längre.

Permalänk
Avstängd

Men asså nu har jaf fixa det och det funka. Men asså när jag byter låt så byts det inte låt för dem andra förs 2 minuter sen när jag sänker på winamp så änks det på windows asså ljudet så hur få man bort det

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zunken1337
Men asså nu har jaf fixa det och det funka. Men asså när jag byter låt så byts det inte låt för dem andra förs 2 minuter sen när jag sänker på winamp så änks det på windows asså ljudet så hur få man bort det

Om du tog 15 sekunder och korrekturläste vad du själv skrev innan du postade det där, så att det gick att förstå, skulle det nog vara enklare att få hjälp.

God damn.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Avstängd

Okej jag har fixa en shutcast radio sen när dem andra lysna på musik på min radio så när jag byter låt sa ta det typ 2 minuter innan dem uppfattar att jag byt låt.Och sen när jag spelar i winamp då när jag sänker ljudet på winamp sänks windows ljudet med.

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D

Permalänk
Medlem

men snälla du, lär dig använda google
http://www.google.com/search?q=shoutcast+delay&ie=utf-8&oe=ut...

bara genom att titta på svaren, behöver inte ens öppna en sida, så ser du att folk har liknande problem, ca 90 sekunder.

Och orsaken står i forumtråden liggandes under forum.winamp.com, vilket i detta fall känns som en väldigt bra källa. Det är träff #4 på google eller forums.winamp.com/showthread.php?s=&threadid=187574 om det är enklare.

Går oftast mycket snabbare att söka själv och leta i två minuter än att sitta och vänta på svar. Testa!

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Avstängd

Ja men varför ändras ljudet på windows om jag ändra i winamp

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D

Permalänk
Medlem

haha ska vi upprepa oss?

http://www.google.com/search?q=winamp+volume+windows&ie=utf-8...

nöjer mig med att säga 3:e träffen, skrolla ned, killen har samma fråga som dig, en bit ner kommer en länk till en annan tråd på forum.winamp.com med lösningen.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Avstängd

Tack det funka nu.

Visa signatur

=) ;) :) ;D :D =D