Val av nätagg. till halvskruttig burk

Permalänk
Medlem

Val av nätagg. till halvskruttig burk

Har köpt loss en dator av en kompis för ganska lite pengar där det är nåt knas med kylningen. Varken jag eller han är experter, men tydligen ska nätaggregatet varken vara utbytt de senaste åren eller speciellt bra, så vi bestämde oss för att problemet antagligen ligger där.

Just nu har han ett på 300W, och med utträknaren som finns i en av de klistrade trådarna kom vi fram till att ca 450W borde bli ett säkert kort. Men sen blev det lite svårare, för ingen av oss vet hur man får reda på vilka nätagg. som passar i datorn.

Skulle gärna klistra in alla komponentnamn och så, men den listan har jag inte tillgång till just nu eftersom jag sitter hemma. Men vad är det vi bör leta efter för att få reda på vilka nätagg. som passar?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kolla upp hur den stora kontakten till moderkortet ser ut. Antagligen är det ett vanligt ATX-nätagg. Skriv gärna vad det är för dator, lättare att hjälpa då.

ATX 20-pinnars: http://thumbs.dreamstime.com/thumb_18/1124223065JL9Wck.jpg

Är det ett sånt nätagg rekommenderas FSP: http://www.inet.se/Datortillbehoer/Kabinett---Naetdelar/400W-... (Oslagbart pris)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Detta är det som finns i burken just nu vad gäller grafikkort, moderkort, ram och nätagg:

Grafikkort: Geforce 6600 GT
Moderkort: Abit NF-7-SG2
Ram: 1.5 gigabyte DDR
Nätagg: Macron MP T-350
HDD: 120gb

Ska tilläggas att den funkar bra nu på vintern då det fortfarande är kallt, men det är på sommaren den brukar krångla. Det kanske handlar om något annat än nätagg.?

Hur som helst vore det inte fel att byta ut det heller antar jag, tips är välkomna. Helst under 500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudy_
Detta är det som finns i burken just nu vad gäller grafikkort, moderkort, ram och nätagg:

Grafikkort: Geforce 6600 GT
Moderkort: Abit NF-7-SG2
Ram: 1.5 gigabyte DDR
Nätagg: Macron MP T-350
HDD: 120gb

Ska tilläggas att den funkar bra nu på vintern då det fortfarande är kallt, men det är på sommaren den brukar krångla. Det kanske handlar om något annat än nätagg.?

Hur som helst vore det inte fel att byta ut det heller antar jag, tips är välkomna. Helst under 500kr.

Eftersom det bara inträffar på sommaren och inte på vintern låter det snarare som om det är problem med kylningen. Har ni kollat upp hur varm burken går med något program? Testa belasta antingen CPU eller grafikkortet med något krävande (Prime95 för CPU och rthdribl för grafikkortet) samtidigt som ni övervakar temperaturerna. Det går även att känna på kylflänsarna.

Är de kokheta är kylningen underdimensionerad. Är de ljumma är det bra. Är de iskalla kan de ha förlorat kontakten med själva kärnan och värmen kan därför inte transporteras bort.

Tror du fortfarande att det är nätagget så behöver du inte lägga ut allt för mycket pengar, detta räcker:
https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=FORT35...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.