Snabb fråga: WLAN - router till router?

Permalänk

Snabb fråga: WLAN - router till router?

Kan man få en (i det här fallet) Netgear-router (WGT-634U - 108 Mbps) att upprepa/förstärka signalerna från en annan Netgear-router (nästan likadan, WGT-624 - också 108 Mbps).

Alltså fungera som en brygga/repeater/accesspunkt/vad som nu är den korrekta benämningen.

Syfte: Där det är klen mottagning med ett WLAN-kort/-krets (typ en USB-sticka till PC eller den inbyggda kretsen i MacBook) så använder man sig av en till router - som fånger upp den till modemet kopplade routerns signaler, och skickar vidare till datorerna.

Är det möjligt? Det hade varit underbart mycket mindre krångel!

Helt enkelt: M---R - - - - - - - - R - D
(Illustrationsmästaren förklarar: M=modem, R=(wlan)router, D=dator )

Vore jätteglad om någon kunde förklara om detta går eller hur man gör det möjligt!

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

har samma funderingar, nån som vet??

Visa signatur

P4 Prescott S478 3.2 @3.84MHz | Asus P4P800-E DLX | 2X512MB Infineon pc3200 | Maxtor 120GB | Radeon9200SE | Radeon7000 | 2X fujitsu-siemens MCM21T2

Permalänk
Medlem

När det gäller just Routrar har jag inte direkt hört talas om någon som har just Repeater funktion, det ni skulle haft är en Accesspunkt i Repeater läge.
Kan du inte koppla ihop routrarna via kabel då?
(Med inaktiverad DHCP på den andra då såklart)

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en större antenn och slänga dit på din AP. Men eftersom antenner i dagsläget kostar ungefär lika mkt som en ny accesspunkt kanske det är bättre med nedan alternativ

Insförskaffa en accesspunkt till och köra den i klient-läge. Det innebär att själva accesspunkten fungerar som ett trådlöst nätverkskort och du kopplar in din Macbook till denna via vanlig TP-kabel. Exakt så som du ritat upp på din ritning.

För att göra detta köper du en Linksys WRT54xxx och uppgraderar till tredjeparts firmware. Kör själv DD-WRT:
http://www.dd-wrt.com
Och det funkar fint i klientläge.
Vet inte om man kan köra andra fabrikat såhär.

Permalänk
Medlem

Det är väll otroligt onödigt för honom att köra en Accesspunkt i klientläge och sedan koppla en tp från den till hans laptop?

Det bästa vore ju om hans laptop kunde vara trådlös som jag antar meningen med hans nuvarande trådlösa nät var och då ska han ställa in APn i repeaterläge.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Det är väll otroligt onödigt för honom att köra en Accesspunkt i klientläge och sedan koppla en tp från den till hans laptop?

Det bästa vore ju om hans laptop kunde vara trådlös som jag antar meningen med hans nuvarande trådlösa nät var och då ska han ställa in APn i repeaterläge.

Visst är det inte den bästa lösingen, men allt är ju en fråga om hur mkt pengar man kan lägga ut. Enda billiga (=som funkar på konsumentprylar) alternativet till en "repeater", såvitt jag vet, är att använda sig av WDS, ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System ). Nackdelen är att han då behöver 2st AP's som klarar detta, t.ex. Linksys med 3e-part firmware, samt att bandbredden blir lidande.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319199
NETGEAR Wireless Access Point 54 Mbps 802.11g
"Works with both IEEE 802.11b + 802.11g (both 2.4 GHz)
High Speed - Up to 54 Mbps Wireless Networking
Supports Wireless Bridging and Repeater Mode "

595 Spänn på komplett, köp, få hem, koppla in med kabel, konfa upp den, ställ den snyggt och/eller strategiskt, och använd din trådlösa laptop.

Inte i min mening dyrt alls, väldigt VÄLDIGT överkomligt istället för att trixa runt med befintlig utrustning och även bibehålla mobiliteten av hans laptop.
2 Accesspunker för att fungera som repetaremode? Va i hela friden läste du det någonstans, Wikipedia? Dom surrar ju om Bryggning av tvä nät via trådlösa medel.
Vid bryggning så ställer man in båda Accesspunkterna så att dom ENDAST skall komunicera med varandra och inte släppa in enskilda klienter på det trådlösa nätet.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Då återstår ju bara frågan om doppelganger vill ha en kabel dragen mellan accesspunkterna; för isåfall är ju din lösning klart bättre. Jag tolkade dock det hela som att han ville ha just en trådlös koppling.

Bryggning av accesspunkterna med WDS gör att även klienter, på bekostnad av den totala bandbredden, har åtkomst.

Permalänk
Medlem

http://www.freeantennas.com/projects/template2/default.htm kan hjälpa dig. Använder själv en sån till min antenn och fick en starkare signal.

Permalänk
Medlem

Accesspunkten har stöd för.... Och kan ställas om till: Repeatermode.
Vilket medför att när han köper den, så behöver han bara koppla in den med kabel en gång, då han konfigurerar den. sen kan han ställa den vartsomhellst med bara strömmen inkopplad.

Repeatermode på en Ap gör att den fångar upp signalen och bibehåller den precis som den anlände, till det att den skickar den vidare till hans laptop.
Det enda han kommer märka är att han får bättre täckning med nätet där han vill, samt att han har en apparat ståendes någonstans med en strömkabel till.

EDIT:

WDS
A Wireless Distribution System is a system that enables the interconnection of access points wirelessly. In DD-WRT, WDS allows multiple WRTs to communicate with each other wirelessly without the need for a wired backbone. A WRT communicating in this manner is generally referred to as a repeater.

Vi har i princip pratat om samma sak med den skillnaden att du förespråkar köp av en Router sen byte av firmware medans jag pratat om köp av Accesspunkt med stöd för Repeatermode.

Jag har INTE pratat om att dra en kabel till en nyinköpt AP.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Kollade upp grejerna och ser att vi pratar om samma sak.

Repeatermode = WDS

Fast förutom bättre täckning lär han också märka att hans bandbredd sjunker till ca 50% eftersom den nya AP'n både ska ta emot och skicka samma paket.

Permalänk
Medlem

Jo jag såg det med så jag drog en ändring nyss i mitt inlägg.
Sak samma.

Jo visst det lär sjunka lite men man kan ju iallfall hoppas på att vissa signaler från Routern hanses åtminstonde kommer fram och hjälper till.
Värt att testas är ju Parabolhistorien som parvus visade, sådant är ju bevisat fungerande och kan han göra det utan konsekvenser rent estetiskt så, why not.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]