Tänkte påbörja ett lite större projekt.

Permalänk
Medlem

Tänkte påbörja ett lite större projekt.

Jag har hittills aldrig gjort någon större grej som man kan säga att man verkligen har skapat. Därför tänkte jag nu påbörja ett, nämligen ett community.
Till en början kommer man bara kunna registrera sig, skriva en presentation, söka medlemmar och se deras presentationer (eller nånting i den stilen). Med tiden utvecklar jag det och till slut kanske jag har ett nästan fulländat community.
Detta är absolut inte i kommersiellt syfte utan en inlärningsprocess.

Nu tänkte jag fråga om en del riktlinjer.
För det första skulle jag inte vilja köra me en swich-sats som kollar $_GET-parametrar och därefter inkluderar rätt sida. Denna gång vill jag länka direkt till start.php, din_profil.php osv...

Kan någon förklara ett smidigt sätt att göra detta på?

En annan fundering var all SQL. Som ni kanske redan räknat ut kommer jag köra PHP+MySQL och vid större projekt är det viktigt att ha en bra databasstruktur.

Tips om detta mottagas mer än gärna.

Om jag kommer på något mer så lägger jag till det.
Sorry om det blev lite mycket text.

/Krille

Permalänk
Medlem

Re: Tänkte påbörja ett lite större projekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kismo
För det första skulle jag inte vilja köra me en swich-sats som kollar $_GET-parametrar och därefter inkluderar rätt sida. Denna gång vill jag länka direkt till start.php, din_profil.php osv...

Kan någon förklara ett smidigt sätt att göra detta på?

Tja det är väl det gamla vanliga sättet, att i start.php och profil.php inkludera top- och footfiler som innehåller den övergripande designen och sedan i tex profil.php köra det som är exklusivt för just den sidan.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör nog googla på "template engine", vilket är ett sätt att skapa "mallar" som du sedan fyller i med innehåll från förslagsvis en databas.

Gällande din fråga om hur man lämpligast inkluderar filer finns det en hel del trådar i ämnet, med de flesta lösningar kretsande kring en databas eller en array där du letar upp ett nyckelord och returnerar en sida.