Ska bygga chassi (alu-profil), behöver tips.

Permalänk
Medlem

Ska bygga chassi (alu-profil), behöver tips.

Nu är det så att jag har funderat ett tag på att bygga ett nytt chassi till min gamla server då det chassit den sitter i nu känns helt felplanerat och så.

Jag har bestämt mig av att använda sk. aluminiumprofiler (90grader) för att bygga stommen. Väggarna kommer troligtvis att bestå av PVC-plast och/eller aluminium. Ang. moderkortsplåten så kommer jag nog att använda en gammal som jag har liggandes (får hoppas på att den passar moderkortet då det är rätt gammalt och kanske inte ATX) dock har den inte någon baksida, men det ser jag positivt för att då kan jag skära ut hål för bara de portarna jag använder så att det blir mer rent.

Är det något spec. jag bör tänka på och är det något som jag har missat?
Några tips?

Ska försöka få ihop en liten skiss snart innan jag åker till clas ohlson för att införskaffa delar.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Mät noga när du ska borra och så bara, och tänk till ordentligt hur du vill ha det innan du börjar bygga. Håller själv på och bygger med aluminiumprofil och sen ska det på aluminium, kolla gärna min projektlogg om du vill ha lite tips! Lycka till!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

borra 2 gånger ett litet och sedan med större går fotare och det är mer säkert att man får hålet där man ska ha det en ide är att köra med könare först gjorde det idag på min låda iaf och det blev bra

som sagt ha 1-2 120mm fläktar som blåser in och iaf en 120mm som blåser ut plusnätagg

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Mät noga när du ska borra och så bara, och tänk till ordentligt hur du vill ha det innan du börjar bygga. Håller själv på och bygger med aluminiumprofil och sen ska det på aluminium, kolla gärna min projektlogg om du vill ha lite tips! Lycka till!

Jo, jag har kollat en del på andra loggar (bla din). Vilket är det bästa/lättaste sättet att fästa ihop skiten? Popnit, skruv och mutter eller bara skruv och hoppas på att den gängar alun när man skruvar (ska testa det nu)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
borra 2 gånger ett litet och sedan med större går fotare och det är mer säkert att man får hålet där man ska ha det en ide är att köra med könare först gjorde det idag på min låda iaf och det blev bra

som sagt ha 1-2 120mm fläktar som blåser in och iaf en 120mm som blåser ut plusnätagg

2 120mm fläktar är nog bra som du säger, har bara en på lager men det blir väl till att införskaffa. Största anledningen till att jag bygger nytt chassi är för att det är så dåliga kylningslösningar på detta chassi som den sitter i nu.

Förresten, är det svårt att bygga en egen moderkortsplåt? Borde man inte bara kunna borra små hål och sedan bara skruva i distanserna där i och hoppas på att dom gängar skiten i pvc-plast? Det kanske är för som gängor iofs.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

ja du kan borra ett hål och sen banka ner distansen där dock så kanske den snurrar om du gör förstort hål eller så kan man sätta en mutter på baksidan men har du ingen gammal dator du kan slakta? skolan eller datorreparatören kanske har något som ska slängas elelr som du kan få för 20 kr?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Profilerna jag använder är lite väl tunna att gänga bult i direkt (1mm) så det är inte att rekommendera. Inte så dyrt med bult och mutter. popnitar är väl kanske enklast, men inte så snyggt. Angående moderkortsplåt så är det ju en j*vla massa mått som ska stämma, så jag skulle nog rekommendera dig att göra som Fullmoon sa, hitta någon i en gammal dator. Eventuellt kan du köpa en ny som jag gjorde, men det kostar ju lite mer.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

(Jo, jag har en hel del gamla datorer/chassin, men det hade vart snyggt att göra en egen tänkte jag men den tanken har jag skippat)

Nu har det plockats ur det gamla chassit och moderkortet var ATX så det stämde med min mobo-plåt som jag hade. Det gick alldeles utmärkt att gäng i profilerna, dom satt hårt och gängorna lossnade inte när jag drog åt.

Se bara hur fint det blev!

(pici är underbart )

Kommer upp en projektlogg snart.

EDIT: loggen: http://www.sweclockers.com/album/?id=454

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Profilerna jag använder är lite väl tunna att gänga bult i direkt (1mm) så det är inte att rekommendera. Inte så dyrt med bult och mutter.

Hur sjutton gängar man en bult? Är inte själva defenitionen av en bult att den är utan gänga?

Permalänk
Medlem

ett bra tips är att planera, tänka efter, planera och sen tänka efter en gång till så man inte gör nåt förhastat.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Hej, i tunn aluplåt kan man använda sk popnut, en mutter man klämmer dit som en popnit ungefär. Kolla in artnr. 12-953 på biltema. Bör ju också finnas i en järnaffär men då säkert dyrare.

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Hur sjutton gängar man en bult? Är inte själva defenitionen av en bult att den är utan gänga?

Det var inte det jag skrev, men det är klart att en bult har gänga? Annars är det väl lite fel. Vad jag menade var att aluminiumprofilen kan vara för tunn och mjuk för att man ska kunna göra gängor i den med bulten utan att gängorna som blivit i aluminiumprofilen sedan går sönder då man belastar dem.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Det var inte det jag skrev, men det är klart att en bult har gänga? Annars är det väl lite fel. Vad jag menade var att aluminiumprofilen kan vara för tunn och mjuk för att man ska kunna göra gängor i den med bulten utan att gängorna som blivit i aluminiumprofilen sedan går sönder då man belastar dem.

En bult med gänga heter skruv.

Permalänk
Medlem

En bult kan vara gängad och då kallas det också för skruv, men det är ju ändå en bult. Precis som att en kanadensare oftast kallas för kanot. Det är ju rätt eftersom det är en kanot, precis som kajaken också är en kanot.
Orka märka ord är det jag vil komma fram till. Det är en sak om man säger helt fel, men när man ändå fattar vad jag menar är det ju inte helt nödvändigt.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Byggde hela mitt chassi i alu profiler också. Istället för skruvar använde jag nittar. Väldigt bra o stadigt blev det...

bygget-> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."