Permalänk
Medlem

Datorpaket till spelbutik

Hej!
I höstas så satte jag ihopp ett datorpaket åt en spelbutik som en kompis till mig äger. Men han bestämde sig för att vänta med köpet till efter jul av olika skäl. Nu ska iaf köpet av 5 datorer bli av och jag undrar då om det är något som borde ändras i denna inköpslistan? http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=420546&...

Eftersom det är en ganska liten spelbutik i en mycket liten stad är detta en ganska stor investering så om de finns något mer prisvärt, bättre eller smartare val så vore all hjälp mycket uppskattad. Behöver inte vara från komplett heller men allt borde vara från samma butik.
Prestandan behovet är väll så bra de går att få de med ungefär samma prisklass på 12-13 tusen inkl. moms.

Inget av de i inköpslistan behöver vara med, de va som sagt bara vad jag fick ihop för några månader sen.

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk

Skulle tatt med ett snyggare chassi.. Spelar rätt stor roll för mig/vissa

Permalänk
Medlem

Dom ska gömmas så chassit spelar ingen roll

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem

t vå problem jag ser, som kan uppkomma är:
skärmen kan fr vissa tyckas för långsam, så om ni har många som spelar spel som går väldigt snabbt i stil med quake eller liknande, så kan de ge er nobben för att de tycker ni har sega skärmar.
en annan sak: snar tkommer directx10 och Crysis (det har väll multiplayer?jaja, jag vet dum fråga), och det grafikkortet in hade tänkt er stödjer inte directx10, MEN ni kommer kunna köra det endå, men inte med alla fina grafikinställningar som directx10 kommer med, det jobbiga rä att directx10 kräver windows vista, så det blir ytterliga kostnad sedan.

så det beror lite på vad för spel ni skall inrikta er på, oc hur stor konkurensen är, t.ex. om konkurensen är hög så tror jag att det slår ganksa bra att sedan kunna säga att ni har directx10 spel.

men det var väldigt längesedan man spelade någonstans, så ta detta med en nypa salt.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Om det ej är bråttom, vänta ett par månader..

Permalänk
Medlem

Om det är på ett företag (spelbutiken) kan du köpa utan moms?

Handla på dustin.se i så fall

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Stämmer som du säger Wilwarin en snabbare skärm vore inte fel... Det finns ingen som ni kan rekommendera på rak arm?

I spelfrågan så är de för tillfället mest WoW och CS som spelas men ska bli mycket mer.
Hur långt fram i tiden är de till directx10 spel börjar komma och isf vilket grafikkort skulle man ta som stödjer det?
Konkurrens existerar inte eftersom det är enda stället som har datorer man kan hyra i stan, men allt som gör så att datorerna håller längre är verkligen värt att överväga. Som jag sa en mycket liten stad:)

Sen kalle12345 är de något speciellt som kommer lr? Att vänta med att köpa datorer för att de kommer något nytt kan man juh göra i all evighet:)

Edit* Jo är utan moms men lättare att tänka priserna med:)
Edit** Är inte (Spelbutiken) om du trodde de. Är en bogart filmuthyrnings butik med några datorer.
Sen är Dustin billigare än Komplett?

Tackar för svaren!

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem

Varför sätter ni in 250 gigabytes hårddiskar i dom? Känns lite onödigt på nått sätt, spelen kommer väl knappast ta upp så mycket utrymme. Kanske kan spara en hundring eller två där och kanske en hundring eller två på nått annat så ni t.ex har råd med bättre minne/gfx

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Hmm kanske de.. Att gå ner till 160 skulle spara lite mer än en hundring per dator. Fast en större hårddisk är ju även bra mycket snabbare om man bara använder en liten del av den plus att de kan vara bra att ha lite utrymme att leka med. Men tack för tipset en till sak jag får fundera över.

Det jag är mest osäker om är minnena, grafikkortet och skärmen så skulle vara väldigt glad om någon hade lite mer synpunkter om de och kanske lite alternativ.

En sak till som jag kanske borde säga är att datorerna inte kommer klockas något och driftsäkerheten är en av dom viktigaste aspekterna. Är inte populärt om en dator krånglar när en kund sitter vid den som händer allt för ofta med skrothögarna som står där nu:(

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem

Om jag inte mins fel så stödjer inte XP home dual core!
men jag kan ha fel

EDIT

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.ms...

Scalable processor support – up to two-way multi-processor support.

XP home stödjer inte detta!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Angående grafikkort - http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5380

Värt att betänka?

Permalänk
Medlem

E6400 på komplett 2150:-, Dustin 1995:-.
Du får kolla runt lite då det finns prisskillnader.
Speciellt med tanke om det gäller 5 stycken.

Viewsonicen för 1695:- borde vara nog så bra
som Samsungen.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100894

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Om det är på ett företag (spelbutiken) kan du köpa utan moms?

Handla på dustin.se i så fall

Företag betalar moms som alla andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
E6400 på komplett 2150:-, Dustin 1995:-.
Du får kolla runt lite då det finns prisskillnader.
Speciellt med tanke om det gäller 5 stycken.

Viewsonicen för 1695:- borde vara nog så bra
som Samsungen.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100894

Företag betalar moms som alla andra.

Dock får de väl tillbaka på skatten då detta inte blir någon försäljning på det. När det lämnar in alla papper. Då bli rväl momsen avdragen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

En raptor istället för 250gbarn?
Kanske gör det lilla extra.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Varför TFT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Varför TFT?

För att de blir så mycket lättare att få plats med datorerna då.

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem

Jag tycker också ni bör köpa ett bättre moderkort med Intel chipset t.ex. detta.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329791

Jag kan även rekommendera denna nätdel om ni vill ha stabila datorer som inte kraschar.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310014