Permalänk
Medlem

Hemmabyggd växelspak

Japp, då har man gjort en egen växelspak. Jag blev så trött på dom små paddlarna på min ratt och tyckte att det känns bättre med en spak.
Så jag byggde en sk upp och ner:P spak (vet ej vad dom heter men det finns säkert ett fint namn). Den är byggd av lite järnskrot jag hade hemma och ett slaktat trådlöst tangentbord.

Nu till bilderna.
Så här ser den alltså ut.

Och så här ser den ut innuti.

Sorry för den dåliga bilden. Här ser man iaf hur spaken fungerar. kanpparna kommer från en gammal joystick.

En bild på damasken runt spaken, jag är ganska stolt över den då jag knappt kan slå på en symaskin:p

Och till sist två bilder på den när den är monterad brevid ratten.

Jag vill gärna veta vad ni tycker, både possitivt och negativt.
Det enda jag inte gillar är lacken. men man kör ju inte med färgen iaf.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jäkligt snyggt och grymt att du klarade av att genomföra det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Jag fattar inte.. har du moddat en existerande pc-spak, eller har du fixat all elektronik själv också?

Permalänk
Medlem

Spaken är byggd från grunden, elekroniken kommer från ett tangentbord. Så när jag växlar upp trycker spaken på en av knapparna från joysticken. Joystickknappen fungerar som en tangent på det gamla tangentbordet. Spaken fungerar då som ett tangentbord fast med bara två knappar.
Hoppas att du förstår nu.

Jag funderar även att bygga en handbroms och dra en kabel till spaken och koppla in den på tangentbordet också.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Mycket snyggt gjort.

Permalänk
Medlem

jäkla fräckt, speciellt när du gjort de från grunden!

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tykoo
Spaken är byggd från grunden, elekroniken kommer från ett tangentbord. Så när jag växlar upp trycker spaken på en av knapparna från joysticken. Joystickknappen fungerar som en tangent på det gamla tangentbordet. Spaken fungerar då som ett tangentbord fast med bara två knappar.
Hoppas att du förstår nu.

Jag funderar även att bygga en handbroms och dra en kabel till spaken och koppla in den på tangentbordet också.

Coolt Fler bilder på knapptryckargrejen?

Permalänk
Permalänk
Medlem

jäkla nice gjort.. har funderat på att gör nått liknande ..

Visa signatur

<3

Permalänk

=)

varför funkar inte bilderna =(

Permalänk
Medlem

Tråden är gammal!

Permalänk
Medlem

BTW: det heter triptronic ("en sådan där upp, ner växellåda")

Det var säkert jätte bra, men som sagt bilderna fungerar inte.

//Kalf

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalf
BTW: det heter triptronic ("en sådan där upp, ner växellåda")

Det var säkert jätte bra, men som sagt bilderna fungerar inte.

//Kalf

BTW: Det heter sekventiell växellåda.

"Triptronic" är väl någorlunda rätt också, men det är egentligen en automatlåda som är elektriskt styrd.

//Stefan

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att inte ha allt för många rader då det är störande vid läsning.

Permalänk
Medlem

om någon e sugen på å se bilderna så kan jag ladda upp dom någonstans igen, vet dock inte vart.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tykoo
om någon e sugen på å se bilderna så kan jag ladda upp dom någonstans igen, vet dock inte vart.

www.imageshack.us snabbt och bra
skynda ny för jag vill se hur du har gjort

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk

"Triptronic" det heter tiptronic och inget annat.
Har ni byggt en låda utan koppling så kan man säga att det är en dogbox, alltså en växellåda med koppling men som inte behöver användas, dock så kan kopplingen användas för att skona lådan. Dessa sitter i diverse tävlingsbilar, som ni kanske sett så rycker de in växlarna. Kan ju säga att det smäller utav helvete när de växlar.

Permalänk
Avstängd

Japp, skulle vara kul att se bilderna

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

Bilder på detta är ett måste

Permalänk
Medlem

jahapp, här kmr lite bilder då. jag kan även säga att spaken fungerar fortfarande bra. använder den alltid när jag kör lite drifting i lfs.

så här ser den ut när den är fastskruvad brevid ratten.

innuti är det lite hempul eller vad man ska säga.
men det är riktigt simpelt.
När man för spaken frammåt, trycks stången med fjädrarna frammåt och den främre knappen trycks in, då skickas en impuls till mitt slaktade trådlösa tangentbord som då tror att jag trycker på knappen z.

när man för spaken bakåt blir det likadant fast det blir kanppen x som trycks in.

på den här bilden ser man allt som gömmer sig under skalet på spaken.

en närbild på knapparna, dock ganska kass bild men den får duga.

slutligen en bild på spaken i sin helhet. det är riktigt smart att använda ett trådlöst tangentbord, man slipper alla kabla då och batterierna har räckt grymt lång tid för mig, jag har aldrig bytt dom.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

mycket snyggt bygge, gör mig sugen att snickra ihop något eget
bra jobbat

Permalänk
Medlem

som du skrev Väldigt simpel och enkel,,

Nu när man ser den så skulle man ju Kunna Bygga en Egen,,

Men hadde jag inte dinna bilder,, Då Vore det nog omöjligt

Permalänk
Medlem

haha, jo de svåra är väll att komma på hur man ska bygga den enkelt. jag satt några timmar i garaget med svets och vinkelslip i handen å bara tittade på allt järnskrot:P

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Tycker den satt lite väl högt upp där du har den... annars riktigt grym

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!