Permalänk
Medlem

lurad på blocket

Hej
Tänkte köpa ett xbox 360 på blocket för ca 2 veckor sedan.
Jag tog kontakt med säljaren och vi kom överens, Dum som jag var betalade jag i förskott till detta konto 3215-0035057.
Efter det så så har jag inte fått tag i honom(verken mail eller telefon) och namnet verkar inte finnas på eniro.
Detta gällde denna annons:
http://www.blocket.se/vi/10430388.htm?ca=15_s
Efter det så har jag mejlat blocket och tallat om för dem vad som hänt, dom svarade att jag skulle polisanmäla. Tycker det är lite konstigt att de inte har tagit bort annonsen.

Men idag fick jag se något ännu konstigare, nämligen denna annons:
http://www.blocket.se/vi/10487315.htm?ca=15_s
Denna annonsen är extremt lik den andra, till och med spelen ligger ju upplagda på samma sätt. Kan de ha nått gemensamt tror ni eller är det bara en tillfällighet?????

Hur tycker ni jag ska gå tillväga???
Ifall det nu visar sig att det bara är en tillfällighet att annonserna är såpass lika så undrar jag även hur jag ska gå vidare med första fallet. Vill ju gärna ha tillbaks mina pengar, men det är väl hopplöst.

Så alla som hatar personer som luras på ex blocket, kom gärna med ideer och förslag.
Snälla hjälp mig!

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Vila i frid

Kan inte hjälpa dig, men jag skulle inte köpa av någon som kallar sig XboX360. När jag ska köpa något så kollar jag alltid att både för- och efternamn finns med osv, ett tips för att samma sak inte ska hända igen, sen kan du kolla om namnet stämmer överens med ev. telefon nr.

Edit: Och förskottsbetala aldirg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vet...

....men gjort är gjort så ifall vi försöker komma med förslag eller ideer så är jag tacksam.

Tror du annonserna har något gemensamt???

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk

Gör en polisanmälan. Ta reda på vilken bank kontonummret kommer ifrån. Kontakta banken. Be de lämna ut namn, addres etc eftersom ett brott har hänt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Gör en polisanmälan. Ta reda på vilken bank kontonummret kommer ifrån. Kontakta banken. Be de lämna ut namn, addres etc eftersom ett brott har hänt.

Banken lämnar inte ut uppgifter till andra än polisen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Banken lämnar inte ut uppgifter till andra än polisen.

Precis vad jag menade.

Permalänk
Medlem

men lär dig. står överallt på blocket om hur du INTE ska göra, men även HUR du ska göra. skyll dig själv! tyvärr, men det är allt jag kan säga...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Äsch, alla har väl förskottsbetalat nån gång, även du zsimpey antagligen.
Det är ju bara synd att sånt här händer.

Visa signatur

Tja.

Permalänk
Medlem

nej

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
men lär dig. står överallt på blocket om hur du INTE ska göra, men även HUR du ska göra. skyll dig själv! tyvärr, men det är allt jag kan säga...

Det ska jag säga till dig när du blir nitad mitt i natten för att du råkade titta lite konstigt mot en gangster! "Skyll dig själv att dom slog sönder dig". "Du vet väl hur man ska bete sig för att minimera riskerna, det står ju i tidningarna".

Du är tragisk som har den inställningen!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Bara jag som börjar känna att man snart lagligt kan blåsa folk på blocket?
Polisen har inte tid, straffen är patetiskt låga mm?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Polisen har ju fullt upp att hålla reda på samhällets fiender NO1: fildelare och fartsyndare, hur tror du att de ska hinna med sånt här som bedrägeri och t.ex. mesiga brott som misshandel. Trams!

Permalänk
Medlem

ibland måste man lära sig den hårda vägen

Permalänk
Avstängd

1. Förskottsbetala ALDRIG
2. Pratade du ens med han via telefon? Och isåfall via ett listat nummer såklart.
Om du bara snackade med han över ex msn sen satte in pengar, sorry men det är riktigt korkat.
3. Polisanmäl men dom bryr sig inte för fem öre om detta, så dina pengar kan du glömma eller att dom börjar undersöka detta.

Jag har också förskottsbetalat, dock aldrig under 1000kr och har alltid noga kontakt via telefon och kollar nummer. Detta är självklart ingen garanti för det hjälper inte mig annat än att jag själv kan ta hand om saken.

Sen håller jag mig dock undan blocket, för mycket puckon där, köper bara från bidsites om jag ska köpa begagnat, eller så hämtar jag varan själv.

Så, sorry men dina pengar kan du glömma, ibland kostar det att lära sig tyvär.

Permalänk
Medlem

Varför kan folk aldrig lära sig att använda internetgirot? Kanske inte 100% säkert men bra mycket bättre än förskottsbetalning. Det står ju klart och tydligt på varje annons:

Citat:

Skicka inte pengar i förskott! Använd Internetgirot

Nåväl, gjort är gjort och det enda som återstår är polisanmälan. Förvänta dig dock inga pengar tillbaka.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

http://www.ratsit.se/default.aspx

Så otrligt bra! Du kollar bara upp hans finanser och adress plus mer! Helt gratis.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

vill..

...bara tacka alla som har angagerat sig i min fråga. Ska ta och ringa polisen snart och höra vad dom säger.

ha d gött o låt er inte luras
//edge_swe

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk

vad har poliserna sagt?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Har råkat ut för samma på Trdera.3000 kr.Gjorde polisanmälan,tog sen ut ett betalningföreläggand hos fogden.Kostar 300 men får ju dom tillbaka samt räntan.
Hade väl tur ,mäniskan hade sjukpension så det kommer några kronor varje månad
Ta bara reda på namnet o persnr o gå sen till fogden.
Du kan ladda ner formulär på nätet ,kolla Kronofogdens sida
Lycka till

Visa signatur

Bättre göra fel än inget alls

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gråskägg
Har råkat ut för samma på Trdera.3000 kr.Gjorde polisanmälan,tog sen ut ett betalningföreläggand hos fogden.Kostar 300 men får ju dom tillbaka samt räntan.
Hade väl tur ,mäniskan hade sjukpension så det kommer några kronor varje månad
Ta bara reda på namnet o persnr o gå sen till fogden.
Du kan ladda ner formulär på nätet ,kolla Kronofogdens sida
Lycka till

Ända gången kronolle är trevlig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ända gången kronolle är trevlig

KFM är trevliga för alla skötsamma människor som betalar för sig och sköter sina ekonomiska åtaganden. Alla andra är de en nagel i ögat för.
Så visst allt böss och smitare i samhället trivs ju inte med dom.

Permalänk
Avstängd

ring på den nya annonsen och försök se om du känner igen rösten!? om du nu pratade med han när du ringde på den första?

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

polisanmäl på en station och fråga om inte polisen kan lägga in en kfm-anmälan om de har för lite tid att utreda brottet... hur nu man kan blunda för bedrägerier av denna typ som är relativt lätt att uppklara....

jag menar om nu polisen bryr sig så mycket om sin statistik som medier påstår....

stå på dig... han ska inte slippa undan!

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gråskägg
Har råkat ut för samma på Trdera.3000 kr.Gjorde polisanmälan,tog sen ut ett betalningföreläggand hos fogden.Kostar 300 men får ju dom tillbaka samt räntan.
Hade väl tur ,mäniskan hade sjukpension så det kommer några kronor varje månad
Ta bara reda på namnet o persnr o gå sen till fogden.
Du kan ladda ner formulär på nätet ,kolla Kronofogdens sida
Lycka till

Bra det ska jag komma ihåg:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma misstag för ett år sen ungefär!köpte en bärbar dator på förskott 2500:-
grejjen va att kärringen t.om gav sitt personkonto på swedbank som innehåller hennes personnummer så det var ju inga problem att ta reda på vem hon var!
kontaktade polisen och dom gjorde ju det snabbt och lätt och tog kontakt med henne men hon nekade ju såklart..polisen tog sen kontakt med en åklagare som inte tyckte det var någon mening väcka åtal så fallet lades ner

funderade på att göra samma sak för att få tillbaka mina pengar men kom på att man har väl lite mer värdighet än så!!

Lycka till iaf jag har äntligen gått vidare

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasL
Jag gjorde samma misstag för ett år sen ungefär!köpte en bärbar dator på förskott 2500:-
grejjen va att kärringen t.om gav sitt personkonto på swedbank som innehåller hennes personnummer så det var ju inga problem att ta reda på vem hon var!
kontaktade polisen och dom gjorde ju det snabbt och lätt och tog kontakt med henne men hon nekade ju såklart..polisen tog sen kontakt med en åklagare som inte tyckte det var någon mening väcka åtal så fallet lades ner

funderade på att göra samma sak för att få tillbaka mina pengar men kom på att man har väl lite mer värdighet än så!!

Lycka till iaf jag har äntligen gått vidare

Fan, i ett sånt läge hade jag nästan åkt hem till personen i fråga och gjort något dumt. Förutsatt att avståndet inte är allt för långt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Trollhättan > Uppsala 100 mil fram och tillbaks och vad ska man göra med en tant?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk

Jag kan ju nämna att i Norrköpings tingsrätt dömdes nyligen en kvinna till ett års fängelse för att ha lurat folk på Blocket under en längre tid. Det som utgavs finnas till försäljning var mp3-spelare och annan elektronik. Domen är dock överklagad till hovrätten, så vi får se vad som händer.