Permalänk
Medlem

sata-problem?

Håller på med ett datorbygge som är till flickvännen. Trodde allt skulle funka perfekt men när jag ska börja installera Windows XP så hinner den gå igenom förberedelserna och sen får jag en blue-screen. Satt och felsökte ett tag och det verkar vara hårddisken det är fel på, men jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag hittar hårddisken under bios, så den måste ju funka?

Detta är alltså första sata-disken jag ens har rört, på min egna dator har jag till exempel en ide-disk. Läste att man skulle trycka F6 för att installera drivrutiner för SCSI eller Raid, men jag har ju bara en disk och jag har dessutom ingen diskettenhet (ingen diskett följde med moderkortet heller). Hur ska jag lösa detta eller är jag helt ute och cyklar?

Kan även nämnas att moderkortet är ett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323505
och hårddisken en http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307913

Kan även nämna att Raid är redan "disabled" eftersom jag bara ska ha en disk.

I bios står det att DVDn är "First Ide Master" och Hårddisken är "Third Ide Master", men jag antar att det inte ska spela nån roll?

Hänvisar till Joe_Baker's inlägg på 64bits. http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=64294
Jag har 20pins (huvudströmskontakten) på min nätdel men uttag för 24 på moderkortet. Stod i manualen att uttaget för 3.3v var de två pinnarna längst upp och så stod det på nättaget också, så jag pluggade in den längst upp, men då är ju de 4 hålen längst ner tomma. Sen fanns det också en kontakt med 4pins som jag satte i en kontakt som hette "CPU PWR". Det kan inte ha nåt med det att göra?

Jag börjar ärligt talat bli lite desperat, för jag hade ju såklart helst inte behövt skicka tillbaka den till komplett eftersom flickvännen inte har nån dator dit hon nu har flyttat.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har det avstängt raid i bios så den verkar köra på "legacy"-läge i sydbryggan borde det fungerar utan drivrutiner. Jag har ingen erfarenhet av just det här moderkortet med det beteendet har jag sett på forumet.
Om det behövs drivrutiner så ska det inte krasha, det ska bara inte hitta några hårddiskar (eftersom du inte har någon alls borde den säga att det inte finns någon att installera på, har man PATA-hårddiskar så brukar det vara så att SATA:n helt enkelt inte visas alls bara).
Strömfrågan har jag ingen aning om.

Skicka inte tillbaka det i första hand. Sådana här fel kan verka skumma men brukar gå att lösa. När det kommer till komplett ser de kanske inte felet alls och du får betala felsökningsavgift och frakt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Raid var avslaget redan från början i bios. Jag har mailat komplett's support och frågat om de kan hjälpa mig och om de nu inte kan det så frågade jag om jag får byta ut den till en likadan disk fast en IDE istället för en Sata. Det är bara att hoppas att de kan hjälpa

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Med din korta beskrivning om när och hur problemet inträffar så hade jag samma problem och då var det felaktigt minne. Bara en tanke...

Permalänk
Medlem

Se ifall du har en setting i BIOS som heter Sata Native Mode och sätt den på Disable.
Men sen kommer du iaf behöva drivrutinen för Sata-controlern, och eftersom du inte har en disk så kan du ju alltid SlipStreama den (svengelska i sin bästa fattning)
SLipstream gör att du bygger in drivrutiner, sp's patchar och dyl i din windows-installation.
Kika här:
http://www.nliteos.com/
Jag använder den själv och den fungerar KLOCKRENT.

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem

MrPekk: Tack för svaret, ska testa detta när jag kommer hem

peso: Jag vet att det inte är minnet det är fel på eftersom datorn startat utan problem när jag sätter in min egna ide-disk i den.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det verkar som om du har någon krock mellan IDE enheterna och SATA HD. Moderkortet emulerar tydligen SATA till IDE, med den inställning du har i Bios..

Skulle rekommendera att du endera;

-Tar bort IDE emuleringen i Bios. Då måste du ha en driver till SATA controllern när du installerar Windows. Den kan du lägga med diskett vid "F6 stoppet" eller slipstremat i Windowsskivan.

-Men jag skulle först prova med att ta bort DVD enheten vid installationen. (Det räcker med att bara ta bort strömmatningen). Tre IDE Mastrar är definitivt en för mycket.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Jag råkar faktiskt har samma moderkort som du, och SATA 2 disk. dock av annat märke.
MEN jag hade samma problem, då fattade jag inte heller vad det va. Men till slut fungerade det efter att jag testat oändligt med XP skivor.

Du måste slipstreama drivarna för SATA controllern, precis som en snubbe tidigare sagt. eller få tag på en som är det redan.

Men här kommer en förklaring till varför det inte funkar:

- Common Problems Switching to AHCI under Windows -

Enabling AHCI in a system BIOS will spawn a 0x7B BSoD STOP error on installations of Windows XP where AHCI/RAID drivers for that system's chipset are not installed. Switching to AHCI requires installing new drivers before changing BIOS settings. Some later versions of Windows XP Service Pack 2 include limited AHCI/SATA support
When attempting to install Microsoft Windows XP or a previous version on an AHCI-enabled system will cause the setup to fail with the error message "set up could not detect hard disk drive...". This problem can only be corrected by using a floppy disk with the appropriate drivers or by slipstreaming the appropriate drivers into the Windows XP installation CD.
Enabling AHCI in a system BIOS with Windows Vista already installed will result in a BSoD if SATA has been running in IDE mode during Vista's installation. Before enabling AHCI in the BIOS, users must first follow the instructions found at Microsoft Knowledge Base article 922976