Sjuka 3Dmark resultat med x1950xtx @ CF

Permalänk

Sjuka 3Dmark resultat med x1950xtx @ CF

Har följande system:

AMD X2 4600+ org klock
ATI x1950xtx i crossfire org klock
1024 Mb corsair ram
raptor disk å lite annat lull....

Nu är det så att ja får helt sjukt låga 3Dmark poäng. Och jag kan redan nu meddela att jag kollat upp crossfire inställningar och kablar:)

I 06:an får ja just över 5000 3Dmarks....MED en crossfire rigg =/
I 05:an får jag 10500 med singel kort och 12900 med crossfire....

Jag tycker det är på tok för låga poäng=/ Iofs tror ja processorn bromsar grafikkorten, men int så j*vla mkt tycker jag...

Är det någon annan som har liknande problem?
Finns det någon som har en aning om vad som sku kunna vara fel?

//Ronnie

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Avstängd

ström?

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk

Jopp det får det:) Har ett corsair hx 520 W som matar båda korten...

EDIT:
Haha....asså...nu fattar ja ingenting=/ Jag får mer poäng när ja stänger av crossfire i 3Dmark 06:an. Jag får ca 70 poäng mer då...väldigt mysko. Men däremot så blir det rätt i 05:an, får ca 2000 poäng mer med crossfire aktiverat....
Jag blir inte klok på d här iaf:P Men sku det möjligen kunna vara för att ja undervoltat gpu'n lite (inte mkt)? Har inte haft problem med stabilitet i spel å 3dmark efter sänkningen av gpu'ns spänning, jag sänkte den lite för att få vettiga temps...
Eller kan det mot alla odds vara för klent nätagg?

//Ronnie

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem

Nätagget påverkar inte poängen. Om du hade haft för klent nätagg så hade datorn bara stängt av sig eller 3Dmark hade hängt sig.

Har du uppdaterat drivrutinerna till de senaste?

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p8ntballer
Jopp det får det:) Har ett corsair hx 520 W som matar båda korten...

EDIT:
Haha....asså...nu fattar ja ingenting=/ Jag får mer poäng när ja stänger av crossfire i 3Dmark 06:an. Jag får ca 70 poäng mer då...väldigt mysko. Men däremot så blir det rätt i 05:an, får ca 2000 poäng mer med crossfire aktiverat....
Jag blir inte klok på d här iaf:P Men sku det möjligen kunna vara för att ja undervoltat gpu'n lite (inte mkt)? Har inte haft problem med stabilitet i spel å 3dmark efter sänkningen av gpu'ns spänning, jag sänkte den lite för att få vettiga temps...
Eller kan det mot alla odds vara för klent nätagg?

//Ronnie

Ge gpu'n den vanliga volten den kräver. Varför undervolta? För å hålla temps ner ?

Sen kan du uppdatera moderkortsbios. Hade problem med att jag fick helt konstiga 3dmarks på en annan rig, då uppdaterade jag moderkortsbioset så funkade allt skitbra sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Nätagget påverkar inte poängen. Om du hade haft för klent nätagg så hade datorn bara stängt av sig eller 3Dmark hade hängt sig.

Har du uppdaterat drivrutinerna till de senaste?

Säker på det? Satte nyligen in mitt X1950Pro och fick dåligt med poäng i 06an, drog ut en hel del enheter och fläktar och fick 1000p mer...

Hur förklarar du isåfall det?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

nätagget är ju inte det bästa utan aningen klent till din rig skulle jag tro

har du satt i cf kabeln som den ska sitta?

din processor är väldigt dålig så det är iallfall inte konstigt att du inte får mer i 05an.

i 06an är det något som inte stämmer iallafall för där ska du ha mer än du får men det kanske är drivisarna som krånglar då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Ge gpu'n den vanliga volten den kräver. Varför undervolta? För å hålla temps ner ?

Sen kan du uppdatera moderkortsbios. Hade problem med att jag fick helt konstiga 3dmarks på en annan rig, då uppdaterade jag moderkortsbioset så funkade allt skitbra sedan.

Joo jag undervolta för att få ner temperaturen på kortena så att man kan köra med zalman fläktarna (var nära 100 grader ibland) Men dom åker snart av och på med org kylning och org volt:) Moderkortsbios sku också kunna vara en idé, ska testa så fort ja får tid.

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15

din processor är väldigt dålig så det är iallfall inte konstigt att du inte får mer i 05an.

Puhleaze!
Bara för att det finns en snabbare serie processorer ute betyder inte att nummer två är "väldigt dålig", så skärp dig och sluta uttala dig om saker du inte har någon aning om alls.

Till TS: Häng inte upp dig alltför mycketpå 3D Mark poängen, testa lite spel med och utan CF och kolla skillnaden i framerate i dom.

Permalänk
Medlem

Har för mig att minst en 550W nätdel krävdes för crossfire med dom korten.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
nätagget är ju inte det bästa utan aningen klent till din rig skulle jag tro

har du satt i cf kabeln som den ska sitta?

din processor är väldigt dålig så det är iallfall inte konstigt att du inte får mer i 05an.

i 06an är det något som inte stämmer iallafall för där ska du ha mer än du får men det kanske är drivisarna som krånglar då?

Nätagget ska no orka driva:) har kollat upp det:) den ger ut 40 A på 12v linorna och CF kräver enligt ATI 38 A:)
CF kabeln sitter som den skall:)
processorn....dålig är den inte...men kanske inte den senaste:) skall klockas så fort ja orkar:) Men ja vet flera poolare som får duktit mkt bättre resultat i 05:an, fast dom har sämre prolle och ett 7900GTO....som INTE är klockade i GTX hastigheter.

danneee:
Det skall jag göra:) Har kanske lite tid ikv att kolla upp det när man ska va barnvakt -_-

//Ronnie

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Hur förklarar du isåfall det?

Dom andra enheterna!

Nätagget har INGET med hastigheten att göra i en dator, utan den försörjer den med ström. Om nätagget inte klarar av det så blir inte datorn slöare, utan den slutar helt enkelt att fungera.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Dom andra enheterna!

Nätagget har INGET med hastigheten att göra i en dator, utan den försörjer den med ström. Om nätagget inte klarar av det så blir inte datorn slöare, utan den slutar helt enkelt att fungera.

Om jag har ännu vaknat så skulle jag vara rätt så säker på att nVidia kort har en funktion att de klockar ner sig om de har för lite ström. Och det samma gäller de nya ATI kort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Moderkortsbios hjälpte ingenting....inte heller senaste catalyst=/
Vafan ska ja ta mej till?=S Börjar bli riktigt störd på detta...och ja tror inte undervoltningen spelar in så mkt..
Kom gärna med mer förslag:)
//Ronnie

EDIT:
Verkar vara många med just x1950xtx som får väldigt låga poäng i 06an....verkar vara nå bugg eller nått. Iaf om man kollar i 3Dmark 06 tråden...

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Dom andra enheterna!

Nätagget har INGET med hastigheten att göra i en dator, utan den försörjer den med ström. Om nätagget inte klarar av det så blir inte datorn slöare, utan den slutar helt enkelt att fungera.

Okej?

Så vad har de andra enheterna med mina poäng att göra om vi utesluter att de tar ström grafikkortet behöver?

Du kanske har rätt, vad vet jag, vill bara få klarhet i det hela.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Okej?

Så vad har de andra enheterna med mina poäng att göra om vi utesluter att de tar ström grafikkortet behöver?

Du kanske har rätt, vad vet jag, vill bara få klarhet i det hela.

Har du kollat så att enheterna inte delar resurser (IRQ) med tex grafikkort osv? Det kan leda till sämre resultat och är orsaken till varför man ska stänga av allt man inte använder. Själv har jag tex avaktiverat Firewire, serie-port, sil3114 SATA-kontrollern, ena IDE-kanalen, floppy-kontrollern och ena nätverkskortet. Med tanke på att de flesta moderkort endast har stöd för runt 24 IRQ-kanaler (detta varierar) så kan man tjäna på att stänga av oanvända enheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Om jag har ännu vaknat så skulle jag vara rätt så säker på att nVidia kort har en funktion att de klockar ner sig om de har för lite ström. Och det samma gäller de nya ATI kort.

Jag är ganska säker på att det inte finns något sådant (men ändå osäker ). Men om det är någon som har info om detta posta gärna en länk. Edit: Finns ingen sådan funktion i dagens grafikkort.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Hmm....nu körde jag 3dmark 06 igen, i crossfire läge...den här gången fick ja knappt 4000...samma förutsättningar som tidigare test, dvs alla onödiga program m.m. avstängt å inga inställningar ändrade =/
Jag blir arg på skiten snart...

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag ställer en dum fråga, men fungerar datorn bra? Flyter spel? Kan du göra det du vill göra bra?

Om svaret är ja, vem fan bryr sig om poäng i ett testprogram? Ärligt, menar inget illa men kan liksom inte förstå vad ett testprogram gör.

Hursomhelst, installera om programet, funkar inte det den klassiska format C:

Permalänk

Har en liknande rigg som trådskaparen; AMD x2 4600+ osv.

Poängen i 3dmark 05 är ungefär samma, dvs ~12500 poäng. I 06 får jag med ett kort ca 6000, med två kort 8000, så något lurt är det.

En fråga, kör du crossfire med dongle-kabeln och masterkort eller software, dvs catalyst 6.11 och senare?

Kanske kan vara värt att testa utan dongle om du kör med den nu.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk

Datorn flyter på bra i allmänhet jaa:) Men ja tkr ändå det är störande när det är nånting lurt =/ Har man köpt grejer för 2000++ € så vill man ju ha en dator som presterar som den skall:)

sgt_tonga:
Jag kör just nu med dongle-kabeln:) Ska testa om det funkar bättre utan den:) Jag bytte tillbaks till catalyst 6.11 efter diverse problem med den senaste vers. Har inte haft tid att undersöka varför senaste catalyst bugga:) Skall även testa slita ur ena kortet helt och se vad det ger för resultat då:)

//Ronnie

EDIT: Haha märker att ja sitter för mkt på msn:P Smilies all over the place

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Har du kollat så att enheterna inte delar resurser (IRQ) med tex grafikkort osv? Det kan leda till sämre resultat och är orsaken till varför man ska stänga av allt man inte använder. Själv har jag tex avaktiverat Firewire, serie-port, sil3114 SATA-kontrollern, ena IDE-kanalen, floppy-kontrollern och ena nätverkskortet. Med tanke på att de flesta moderkort endast har stöd för runt 24 IRQ-kanaler (detta varierar) så kan man tjäna på att stänga av oanvända enheter.

Nope kollade inget sånt, inte relevant längre då jag nu kör med allt ikopplat och en Thermaltake Purepower som levererar 125W enbart till mitt graffe...Och har mina 3700p utan klock i 06 så hursomhelst är jag nöjd nu

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein