Billigt grafikkort som pallar 1080?

Permalänk
Medlem

Billigt grafikkort som pallar 1080?

Hej!

Mitt Leadtek 6800 GT har gett upp, alla spel och program som kräver någon hårdvaruaccelleration leder till massor av artefacts och liknande. Jag vet inte vad som utlöste det exakt men jag testade att sänka fläkthastigheten med min fanmate och då uppstod det artefakter för första gången men temperaturen var inte mer än 58 grader enligt Everest vilket är rätt normalt.

Hursomhelst, när jag på sikt uppgraderar min dator har jag tänkt köpa ett 8800 GTS eller motsvarande men hade alltså tänkt vänta med detta. I samband med uppgraderingen tänkte jag bygga en HTPC av min gamla hårdvara (i signaturen) och om jag nu ändå måste köpa ett nytt grafikkort till HTPCn kan jag lika gärna köpa det nu som att köpa ett 8800 GTS. För helt ärligt är det ju inte precis det perfekta tillfället att köpa nytt grafikkort, iallafall inte om man hade tänkt vänta på de nya 8800-modellerna och kanske tom R600-korten.

Så, jag behöver tipps på billiga och hemskt gärna passivt kylda kort som klarar av 1080-upplösta filmer osv. Enligt Apple så bör ett sådant kort ha minst 256 MB ram så inget under 256 är av intresse. Just det, PCI-express ska det vara såklart.

Jag är inte så insatt i "low-end"-korten eftersom jag inte hade tänkt köpa ett på ett bra tag men nu blev det plöstligen bråttom, jag har dock några förslag:

7300GT 256MB DDR2, Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV-Gaming
7600GS 256MB Passive, PCI-Express, DDR2, "BP7600GS-256-TV-DVI"
Gainward GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GT-256-TV-DVI" (detta verkar klara HDTV, right?)

Hjälp mej! Kom med fler förslag!

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Använder du en någorlunda bra CPU till HTPC'n så funkar nästan vilket grafikkort som helst. Hur är det sedan med skärmen/TVn du ska spela upp filmerna på, har den HDMI ingång så vorde de ju fint att använda de istället för VGA/DVI. Efter en snabbkoll på komplett.se hittade jag detta kortet, MSI GeForce 7300GS med HDMI. Det kortet skulle jag rekommendera dig om du använder dig av HDMI, annars kan du ta de billigaste du hittar.

Permalänk
Medlem

Måste det inte har hårdvarustöd för att spela upp HDTV och 720 och 1080-media? TVn kommer troligtvis att ha HDMI-kontakt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

köp 7300gt DDR3

Permalänk
Medlem

Det blev ett GeForce 7300GS 256MB DDR2, HDMI, PCI-Express, DVI, HDCP, Heatsink. Jag tror det kommer duga, hoppas verkligen det...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Läst att nvidias purevideo kräver mer i HD avkodning av grafikkortet än ati´s lösning. Alltså du får bättre resultat med ett värre kort i purevideo medans ati´s så kan du använda nästan vilket kort som helst i x1xxx serien. (läste detta i anandtechs senaste jämförelse med avivo vs purevideo)

Själv ute efter ett billigt kort, helst hdcp (mycket felmärkta kort där gpun är hdcp men inte själva kortet) hdmi behövs inte då jag helst vill använda min dvi-hdmi kabel ja redan har.

Såg att du tappar vissa funktioner (bildförbättringar på tex avspelning av dvds) också på alla kort under 7600gt vilket är synd för då stiger priserna genast mot ca 1200 och över.

Kör 1080i idag med mpeg2 formatet utan problem men vill kunna köra h264 och övriga codecs. Vet att cpun har huvudrollen här men man vill ju också ha bra hårdvaru stöd på sitt grafikkort.

Nästa grej är att jag ska kunna köra hddvd i tex powerdvd med kortet också, tror ni de billigaste korten klarar det så länge de har hdcp och jag har en bra cpu?

Permalänk
Medlem

Det här testet kanske kan vara av nytta.

CPU: Intel Core 2 Duo X6800

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886&p=4

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|