masterpages och contentplaceholder

Permalänk

masterpages och contentplaceholder

Hur får man sidan att bara refresha den del som är contentplaceholder?

Tycker att contentplacheholders är riktigt bra jämfört med frames och iframes, TYVÄRR så laddas hela sidan om när man laddar in en ny sida på contentplaceholdern jämfört med iframes och frames.

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk
Medlem

Vill du slippa göra en postback av hela sidan är ju en ide att använda ClientCallback (AJAX) för att ladda om/in delar av en sida.

Visa signatur

---

Permalänk

jag vet men jag vill ladda enhel sida till contentplaceholdern utan att hela sidan skall flimra till.
och det utan att använda mig av frames eller iframes.

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk
Medlem

Det går inte...

Till skillnad från frames, iframes och divar så är ContentPlaceHolder är ett serverobjekt och kan alltså bara ändras vid en postback (vilket alltid innebär omladdning av sidan). Det enda alternativet är som bjornex säger att med hjälp av klientscript (AJAX) ladda om innehållet i den div som motsvarar contentplaceholdern.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Men i så fall måste jag ladda en string som innheåller allt innehåll som mostsvarar sidan som jag egenligen ville ladda. Finns det inget bättre närmanden?

exmpelvis att jag har en meny till vänster om skärmen med olika länkar. vid tryckning av nå av länkarna skall ett nytt innehåll komma fram till höger om menyn. Hur kan man gör det utan att det sker en postback?

Exempel: http://atlas.componentart.com/api_reference/

Visa signatur

"Turn On, Tune In, and Drop Out"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalZap
Hur kan man gör det utan att det sker en postback?

Exempel: http://atlas.componentart.com/api_reference/

Som sagt, med Ajax. Sidan du länkade till handlar om Atlas som, om jag inte fått det om bakfoten, var Microfts ajaxlösning till .net. Nu har de dock insett att det är termen Ajax som blev en hit, så de kröp till korset och kallar nu Atlas för Ajax.

...eller något sådant, någon får gärna rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Helt rätt AJAX får du använda om inte sidan skall flimmra till. En sak som måste beaktas är att webhotellet måste ha AJAX installerat på sin server för att det skall fungera. AJAX måste vara installerat i GAC:en för att det ska fungera nämligen.

Permalänk

Är inte AJAX JS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Är inte AJAX JS?

Jo helt rätt, dumt namn att använda av MS. Det man i själva verket installerar i GAC:en är "server side"-koden som javascripten arbetar mot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seabazz
Helt rätt AJAX får du använda om inte sidan skall flimmra till. En sak som måste beaktas är att webhotellet måste ha AJAX installerat på sin server för att det skall fungera. AJAX måste vara installerat i GAC:en för att det ska fungera nämligen.

Beror ju lite på vilket ajax-bibliotek man använder. Ajaxpro funkar t.ex. med dllerna lokalt.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio