ASP - kolla någons IP och blockera?

Permalänk
Medlem

ASP - kolla någons IP och blockera?

Tjenare, nu är det så att jag har en egen gästbok som jag har programmerat ihop själv. Fram till nu har den funkat bra. Dock så har någon idiot börjat spama den med diverse ej välkomna meddelanden.

Det är inte så kul när ens familj går in och ser en massa porrreklam direkt. Därför skulle jag vilja implentera ett skydd som kollar vilken IP dessa inlägg är ifrån. Hur kan jag kolla upp IPn så att när personen skriver lagras denna in tillsammans med resten av inlägget. Jag vet hur man hanterar databaser och så men hur man kolla upp IPn har jag ingen aning. Hur kan jag göra det?

Tack på förhand!

MVH

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Det finns ett par trådar här som går igenom hur man ska göra, men det är nog svårt att få bort alla.
Samt att blockera IP-nummer är nog inte så smart, då en hel skola kan blockeras pga av det.
Men för att få fram ipt borde en google sökning som innehåller följande ord ge en hum om vad som krävs: "LOCAL_ADDR", "ASP".

Sedan vet jag inte om det är tillåtet att spara ipn och hur det fungerar med allt sånt där jäkla fjanteri som åker upp, allt för att skydda brottslingar i dagens samhälle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Captcha kan även vara något, många spam-bottar kommer förbi dem nu dock.

Ett ganska magert svar men lycka till!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Snabb lösning: ha en input som vill ha antalet ben på en hund, hur många ett dussin är eller namnet på den 8:e bondfilmen. Sånt som alla vet

Döp sedan inputen till email eller nått sånt i koden och botarna kommer garanterat klämma dit en ful email adress, vilket inte motsvarar 4 som är antalet ben normala hundar har. Bara göra en if sats precis före lagringen av inlägget och kolla om fältet är rätt ifyllt.

Fungerar prima!

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk

Nått jag har tänkt på ,om man läser av User_Agent eller vad den nu heter. Så man kan se vad besökaren har för webbläsare. Vad syns då där om en bot skulle posta?

Skulle man kanske kunna använda den för att filtrera bort botarna?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag! jag läste på Wikipedia så nu blev lite mer allmänbildad på köpet Jag är inte så duktig på ASP att jag kan fixa bild-generatorer och grejer (CAPTCHA). Jag löste det som en här föreslog genom att fråga efter något uppenbart, som botar förhoppningsvis inte fattar. Tack!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Nått jag har tänkt på ,om man läser av User_Agent eller vad den nu heter. Så man kan se vad besökaren har för webbläsare. Vad syns då där om en bot skulle posta?

Skulle man kanske kunna använda den för att filtrera bort botarna?

Det beror på botten. Kan vara allt från "Evil Sp4m Bot" till samma som IE eller Firefox.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Jucce, han menar nog referer.

Jag tror att han menar just user-agent.

OnT: HTTP-headern REMOTE_ADDR bör innehålla IP-adressen. Bara att lagra den till databasen, man hämtar HTTP-headers så här i ASP:

request.servervariables("REMOTE_ADDR")

om jag inte minns fel.

Därefter är det bara att skapa en array som innehåller de blockerade IP-adressern, kontrollera besökarens IP-adress mot denna och döda/skicka vidare om IP-adressen hittas i arrayen.

EDIT: Utökade inlägget lite.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag tror att han menar just user-agent.

OnT: HTTP-headern REMOTE_ADDR bör innehålla IP-adressen. Därefter är det bara att skapa en array som innehåller de blockerade IP-adressern, kontrollera besökarens IP-adress mot denna och döda/skicka vidare om IP-adressen hittas i arrayen.

OOOPS, jag läste nu hans meddelande och såg det också. My bad!
Det var dock en riktigusel idé - om du inte håller koll på varenda webbläsare out there?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag tror att han menar just user-agent.

OnT: HTTP-headern REMOTE_ADDR bör innehålla IP-adressen. Bara att lagra den till databasen, man hämtar HTTP-headers så här i ASP:

request.servervariables("REMOTE_ADDR")

om jag inte minns fel.

Därefter är det bara att skapa en array som innehåller de blockerade IP-adressern, kontrollera besökarens IP-adress mot denna och döda/skicka vidare om IP-adressen hittas i arrayen.

EDIT: Utökade inlägget lite.

Precis så kör jag (fast i PHP) och skickar glatt förbrytarna till..
http://Banned.User.justgotowned.com/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ang. det där med CAPTCHA... Hur smart är dagen spam-botar?

Om man bara har en vanlig textfras och sedan ett inputfält linknade detta:

Texten: "Enter the 5th word form this list:
1) AZ12QU , 2) 3HHHS3 , 3) UJ8U9YA , 4) JAIQ61 , 5) HAKN78 , 6) HA8SKQ , 7) KA8HQW , 8) PLQ8Y1"
Och Inputen väntar på: "HAKN78"

Funkar det? eller kommer en bot förbi en sån enkel sak direkt?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Jag har ett script som utläser kända spam, samt USA/Asien IP-serier ur en MySQL, hjälper rätt effektivt.

Skulle något slinka igenom så kör man bara en whois på IP'n, sen blockerar det nätblocket i fortsättningen.

Har aldrig fått spam från en IP från sverige. Tyskland, Frankrike och Italien dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Ang. det där med CAPTCHA... Hur smart är dagen spam-botar?

Om man bara har en vanlig textfras och sedan ett inputfält linknade detta:

Texten: "Enter the 5th word form this list:
1) AZ12QU , 2) 3HHHS3 , 3) UJ8U9YA , 4) JAIQ61 , 5) HAKN78 , 6) HA8SKQ , 7) KA8HQW , 8) PLQ8Y1"
Och Inputen väntar på: "HAKN78"

Funkar det? eller kommer en bot förbi en sån enkel sak direkt?

Normalt sett så kör ju spammarna enkla bottar som gör minsta möjliga. För att komma förbi något sådant där skulle man antagligen behöva skräddarsy det för din sida och det orkar nog ingen göra.