Permalänk

FSP Epsilon 700w nedsatt pris!

Såg att Komplett hade satt ner priset på FSP Epsilon 700w lagom till jag ska handla nätdel, men ställer mig lite frågande till dess rippel och ljudnivå. 895 kr är verkligen inte dyrt för en kvalitetsnätdel på 700 watt, men enligt något test jag läste var ripplet väldigt högt om man belastade nätdelen hårt.
Dessutom skulle fläkten vara ganska högljudd. Något som man helst vill undvika.

Hade i princip bestämt mig för ett Corsair HX520 tills jag fick Kompletts nyhetsbrev.

Har även velat fram och tillbaka mellan Coolteks 600w och Hipers 580w.

Vad säger ni andra?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Annet märke som gör bra nätagg är silverstone som jag själv ska köpa senare.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321147 ska vara sjukt bra enligt recesioner.

http://www.techimo.com/articles/i230.html

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=1&artpage=...

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Avstängd

Han fråga hur Epsilon var , inte om villka märken var bra .

Jag kan säga att jag har exakt samma agg, men jag handla den för 1100. Jag kan säga att du får en kaka av mig om du lyckas belasta jätten. En brun kaka.

F.ö låter den ingenting alls och blir inte varm, levererar stabila spänningar etc.

Permalänk

Tack ShiSha_
Du menar att den är tyst alltså? Har du några andra aggregat att jämföra med? Jag har ju ett Hiper 480w och tycker det är tillräckligt tyst.

Generellt har jag märkt att många kommer dragandes med prylar som är betydligt dyrare när man ställer frågor om produkter i en viss prisklass.
Om jag tänkte köpa ett nätagg för ca 1000 kr så är jag väl knappast intresserad av ett för nära det dubbla, även om det råkar vara jättebra, eller?
Det är snällt att ni försöker hjälpa, men tänk gärna efter lite före.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Avstängd

Jag har 4 agg , och Epsilon är den tystaste av alla.

De jag har (iofs olika belastade, men ändå) är

Hiper 580w
2st. Hiper 730w
Seasonic S12 500w

Epsilon var märkbart tystare än resten, även om ljudet aggen alstrar är knappt hörbara.. jag är skitkräsen när det gäller ljud lycka till me köpet

Permalänk
Medlem

Mitt FSP Epsilon 700w är riktigt tyst (dess två 120mm går väldigt fint) och om du med "rippel" menar att du får spänningsvariationer så kan jag säga att jag själv aldrig lyckats få besten att svettas vid flertal mätningar. Jag köpte mitt då nätaggregatet kostade ~ 1300:- och jag hade aldrig tvekat det minsta med att införskaffa mig ett med det priset som komplett satt ut.

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BisHoP
Mitt FSP Epsilon 700w är riktigt tyst (dess två 120mm går väldigt fint) och om du med "rippel" menar att du får spänningsvariationer så kan jag säga att jag själv aldrig lyckats få besten att svettas vid flertal mätningar. Jag köpte mitt då nätaggregatet kostade ~ 1300:- och jag hade aldrig tvekat det minsta med att införskaffa mig ett med det priset som komplett satt ut.

Jasså, du har ett Epsilon med 2 fläktar? ^^

Det har bara en 120mm fläkt, den låter ganska lite om det inte belastas för mycket, annars kan den susa på ganska bra. Rippel-problemet är inget man märker förens man belastar med mer än ~550 W (effektiv "kraft") och det lär du nog inte göra allt för ofta.

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
Jasså, du har ett Epsilon med 2 fläktar? ^^

Det har bara en 120mm fläkt, den låter ganska lite om det inte belastas för mycket, annars kan den susa på ganska bra. Rippel-problemet är inget man märker förens man belastar med mer än ~550 W (effektiv "kraft") och det lär du nog inte göra allt för ofta.

Varför köper då folk 850W nätagg?

550W är seriöst svårt att uppnå. En Core 2 Extreme QX6700 quadcore i över 3.3GHz och 2st 8800GTX i SLI drar inte ens så mycket.

I Madshrips review säger de att detta nätagg är "relativt högljutt". Detta trots att de har en bakgrundsljudnivå på "enbart" 31dBA och ett testchassi med väldigt få fläktar, bara 7st 120mm fläktar....

You do the math. Jag tycker inte det bådar bra för hur ljudnivån är i alla fall.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
Jasså, du har ett Epsilon med 2 fläktar? ^^

Ber om ursäkt, tankarna flög iväg till ett annat nätaggregat; som sagt Epsilon har en 12cm fläkt.

För att tillägga något ytterliggare ang. ljudnivån så kan jag påpeka att den håller en låg ljudnivå jämfört med andra nätaggregat jag testat med ungefär samma effekt.

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk

Blev sugen på det agget, priset var en avgörande faktor. Blir ca 200 kronor billigare än Corsair 520W agget som jag tittat på. Nu är bara frågan om stabilitet och ljudnivå på Epsilon kan mäta sig med Corsair, någon som vet?

Permalänk
Avstängd

Phille , ja.

Fsp gör mycket mycket bra agg som håller extremt bra kvalité. De tillverkar sina EGNA agg, inte som Corsair som bara köper delar etc. Hade jag haft lite extra cash så skulle jag köpt en sån direkt som ersättning för Hipersen jag har.

Conclusion : FSP > Corsair

Permalänk

Har lagt en beställning på detta agg nu, även om det är väldigt mycket overkill så slår priset det mesta, även klenare agg Kan slänga upp vad jag tycker om det när jag väl fått det.

Kan det vara skadligt för agget att få för lite belastning? Jag har ett lite äldre system just nu som inte drar så mycket ström.

Kan tillägga att på de 3 recensioner jag läste fick agget Editors Choice eller liknande på alla 3.

Permalänk

Jag kommer också lägga en beställning på ett Epsilon idag. Hade bestämt mig för ett Corsair HX520, men när Epsilon är 200 kr billigare och lämnar 180 watt mer är det inte något att tveka på.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Avstängd

kolla inte efter hur många watt utan efter effektivitet.
dvs det riktiga värdet är att mäta hur effektiv agget är inte hur många watt det är på.

cooltek 600w eller corsair 620w är vad jag skulle gå på.
har själv cooltek och nöjd med styrkan samt ljudnivå.
min kompis har ett corsair 620w och lika nöjd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Flopper,

Epsilon 700w ger 18A/12v rail (tot. 4) och jag samt många bekanta till mig kan konstatera att nätaggregatet har riktigt stabila spänningar; 5v och 3v rör sig inte det minsta och 12v railen går knappt att svetta.

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
kolla inte efter hur många watt utan efter effektivitet.
dvs det riktiga värdet är att mäta hur effektiv agget är inte hur många watt det är på.

cooltek 600w eller corsair 620w är vad jag skulle gå på.
har själv cooltek och nöjd med styrkan samt ljudnivå.
min kompis har ett corsair 620w och lika nöjd.

Visst är effektiviteten av intresse, men det avgör mer hur mycket av inmatad ström som blir värme istället för utmatad ström än hur kraftig nätdelen egentligen är.
Hög effektivitet ger mindre värme och tvärtom.

Man måste se till hur mycket ström nätdelen kan lämna totalt på alla 12 voltslinorna. Många anger t ex 4x18 ampere, men kan i själva verket inte lämna mer än 40 ampere totalt. Det är ofta där det skiljer.
Ditt Cooltek t ex. Anger 4x20 ampere, men kan bara lämna 530 watt. Det motsvarar ca 44 ampere.
Epsilon 700w anger 4x18, men kan bara lämna 50 ampere, vilket motsvarar 600 watt.

Alltså är Epsilon kraftigare. Därmed inte sagt att det är bättre.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk

Är det någon som vet hur många kontakter det finns för S-ATA på denna pjäs??

Även nyfiken på hur långa dessa kablar är då den ska sitta i en stor serverlåda (CoolerMaster Stacker)??

/Palle

Permalänk
Hedersmedlem

Nätdelen "påminner" en del om OCZ-modellen jag testade åt Sweclockers Där finns ev nyttig fakta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShiSha_
Phille , ja.

Fsp gör mycket mycket bra agg som håller extremt bra kvalité. De tillverkar sina EGNA agg, inte som Corsair som bara köper delar etc. Hade jag haft lite extra cash så skulle jag köpt en sån direkt som ersättning för Hipersen jag har.

Conclusion : FSP > Corsair

Corsair agget är tillverkat av Seasonic och inte Corsair.
Förmodligen Seasonics bästa serie fn.

Hx 620 har tot 50 Amp på 12 V linorna, HX 520 har 40 Amp.

@ Fook : Finns det en möjlighet att du/ni kan testa dessa 2 Corsair HX agg på samma sätt
som det föregående testet du länkar till ?
Tror många här hade uppskattat den saken.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Nätdelen "påminner" en del om OCZ-modellen jag testade åt Sweclockers Där finns ev nyttig fakta.

Dock olika fläktar i dom, men annars är det samma

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
@ Fook : Finns det en möjlighet att du/ni kan testa dessa 2 Corsair HX agg på samma sätt
som det föregående testet du länkar till?

Ja, fast bara i teorin. I praktiken har jag inte tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BisHoP
Mitt FSP Epsilon 700w är riktigt tyst (dess två 120mm går väldigt fint) och om du med "rippel" menar att du får spänningsvariationer så kan jag säga att jag själv aldrig lyckats få besten att svettas vid flertal mätningar. Jag köpte mitt då nätaggregatet kostade ~ 1300:- och jag hade aldrig tvekat det minsta med att införskaffa mig ett med det priset som komplett satt ut.

Har du mätt med oscilloskop? Ripple kan du inte se med en vanlig voltmeter. SÅ fort spänningen avviker från det förutbestämda så korrigerar PWM-kretsen spänningen in för att behålla det förutbestämda. Detta händer så fort att du inte kan registrera det på så sätt. Med ett oscilloskop kan man däremot se en del spännande saker, om kretsen är snabb och bra nog på att korrigera.

För att få nätagget att "svettas" dessutom får du belasta den mer än med ett datorsystem. Du kan inte bygga ett system idag som är i närheten av att överbelasta nätagget, därför är det lite svårt att säga hur der presterar vid sådan belastning, samt även lite ointressant efter man man ju inte uppnår den belastningen heller!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Nu har jag fått hem nätagget och hittills verkar det hur stabilt som helst, inga problem som helst att installera och kablar finns där i massor.

Volymen på agget är verkligen en förbättring i jämförelse med mitt förra agg (Q-tec 350W).

Tänkte hur som helst slänga upp några bilder (mobilkamera).

http://img261.imageshack.us/img261/2746/dsc000395op.jpg

http://img167.imageshack.us/img167/9061/dsc000415vp.jpg

http://img154.imageshack.us/img154/1128/dsc000475cp.jpg

Permalänk

Fick min Epsilon igår. Bra kräm i grejorna verkar det vara. Helt iskallt utblås vid vanlig surfning och knappt pissljummen efter en halvtimmes spelande.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Beställde en nu precis. För 900kr är nätagget oslagbart.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Beställde en nu precis. För 900kr är nätagget oslagbart.

Hehe, har du inte redan ett "likadant" enligt din sign? OCZ 700w är ju typ samma innehåll.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Hehe, har du inte redan ett "likadant" enligt din sign? OCZ 700w är ju typ samma innehåll.

Jepp, mycket fint nätagg. Epsilon ska sitta i en C2D tänkte jag.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag väntar också på mitt... längtar!!!

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Medlem

Det klart bästa agg jag ägt !
Kommer inte göra mig av med det på många år...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Ursäkta om man återupplivar tråden, men jag har en bra anledning.
Hur blev det med ljudnivån? Jag har själv ett Epsilon 600W som jag är nöjd med, förrutom när det kommer till just ljudnivån. Har ni som har Epsilon 600W och 700W också problem med det? Efter att ha läst några recensioner om agget och läst på hemsidan jag köpte det på att det skulle vara "jättetyst" blev jag faktiskt missnöjd... jag trodde rentav att det var något fel på agget.

Jag har planerat att sälja eller byta agget mot ett som kostar ungefär lika mycket... vilket ska man satsa på? Jag planerar att skaffa en E6600 och 8800GTS och överklocka båda. Jag vill ha något som är stabilt OCH tyst. Finns det något där ute som passar?