Permalänk
Medlem

Kritik tack!

Skulle vilja ha lite kritik på en hemsida innan jag släpper den.

http://www.brf-jarnaldern.nu/test/

Är lite bilder som jag inte hunnit byta ut. Har lånat några under uppbygganden. Bara så ni inte tror jag stulit dem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Informativt och stilrent. Bra jobbat!

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Kände mig som hemma när jag öppnade länken

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut.

Några saker stör jag mig lite på... I koden ser jag en del tabeller...

På startsidan har du nyheter mm till höger - det vore najs om texten "nyheter" i rubriken kan göras med kod, men det är inget viktigt, men det ser ut som att du kan koda texten och få den att se ungefär lika ut. Jag är lite kodnazist där och tycker att om det går att göra med kod så ska man göra det med kod.

Motivering är saker som dynamik (du kan byta namn, återanvända material) utan att involvera photoshop/whatever, samt att sökmotorerna snappar upp texten, vilket alltid är bra imho.

Om man klickar på "hem" kommer man till
http://www.brf-jarnaldern.nu/test/index.htm

Det kan man alltid försöka undvika, eftersom din startsida annars är:

http://www.brf-jarnaldern.nu/test/

Så länka istället till "./" så kommer man till /test/-roten. Varför göra så? Jo, sökmotorerna tycker om det, för annars har du just nu enligt dem två sidor med samma innehåll, alltså både /test/ och /test/index.htm.

Sen ikonen på nyheter är lite suddig, men ikonen vid utearbetsdagar är jätteskarp... Lite inkonsekvent kanske?

Detaljer, men jag är också perfektionist på den fronten.

Men den är helt klart gångbar redan nu.

Permalänk
Medlem

Fy helvete så snygg du har fått den, stilren dessutom!

Riktigt bra gjort!

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Tycker den såg riktigt bra ut.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Väldigt fin! Det enda jag upptäcker är att allt material hoppar några pixlar vänster och höger när man navigerar mellan undermenyerna. (Använder FF)

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Så ska det se ut; modernt, stilrent och lättnavigerat. Tummen upp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt och trevligt om en aningens vitt. Lite mer färg på loggan kanske?

Sedan tycker jag att undermenyn är lite för indenterad. Om du lägger till nått linknande padding-left: 2em; på #meny ul så tycker jag det ser bättre ut.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Tack! Vad kul att så många tycker den ser bra ut. Man blir lite blind när man sitter med det ett ta och till slut kanske man tröttar på vissa saker och fram för allt missar man saker. Men det vet nu ju säkert själv redan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
ser riktigt bra ut.

Några saker stör jag mig lite på... I koden ser jag en del tabeller...

På startsidan har du nyheter mm till höger - det vore najs om texten "nyheter" i rubriken kan göras med kod, men det är inget viktigt, men det ser ut som att du kan koda texten och få den att se ungefär lika ut. Jag är lite kodnazist där och tycker att om det går att göra med kod så ska man göra det med kod.

Motivering är saker som dynamik (du kan byta namn, återanvända material) utan att involvera photoshop/whatever, samt att sökmotorerna snappar upp texten, vilket alltid är bra imho.

Om man klickar på "hem" kommer man till
http://www.brf-jarnaldern.nu/test/index.htm

Det kan man alltid försöka undvika, eftersom din startsida annars är:

http://www.brf-jarnaldern.nu/test/

Så länka istället till "./" så kommer man till /test/-roten. Varför göra så? Jo, sökmotorerna tycker om det, för annars har du just nu enligt dem två sidor med samma innehåll, alltså både /test/ och /test/index.htm.

Sen ikonen på nyheter är lite suddig, men ikonen vid utearbetsdagar är jätteskarp... Lite inkonsekvent kanske?

Detaljer, men jag är också perfektionist på den fronten.

Men den är helt klart gångbar redan nu.

Tack för tipsen. Skall verkligen ta åt mig och titta igenom detta.

Då jag är en noob, självlärd och inte jobbar inom området så kan jag inte det senaste som att köra i ren CSS eller ASP/PHP osv. Därför blir det lite blandat med CSS, tabeller osv. Jag är iof snickare men det fanns ingen html-kurs inbyggd i byggprogrammmet

Får väl också säga till mitt försvar, att bilderna har kommit lite i andra hand då jag satsat på att få upp sidan. Har funderat på att ta bort bilderna i högermenyn (nyheter, utearbetsdagar mfl) och köra ren text. Kanske hålla färgerna som i menyn. Bara rädd att sidan blir platt och ser tråkig ut. Det är därför jag är lite enkelspårig och gärna sätter in bilder på de flesta sidorna. Även bakom loggan uppe i headern så står det CXX vilket betyder 120 som i sin tur står för antalet bostadsrätter. Detta var lite diskretare innan jag gjorde sidan större. Tänkte göra om den på något sätt men jag är så usel på det grafiska och har svårt att komma på. Suddiga bilder vill vi inte ha så det skall jag kolla över

Ang. tabeller så dyker det upp lite då och då. Har en polare som tjatar på mig om att köra i ren css. Har provat detta men blir så förbannad när jag kör fast. Har en mall som jag bygger på vid sidan av. Kommer nog köra över all text till den sen. Nu vill jag bara släppa sidan så det blir tyst på grannarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Väldigt fin! Det enda jag upptäcker är att allt material hoppar några pixlar vänster och höger när man navigerar mellan undermenyerna. (Använder FF)

Jo sidan hoppar lite och det bror väl på att sidan är centrerad och när det blir mycket text poppar scrollbar:en upp och då flyttar sig sidan något. I övrigt har jag inte märkt att den hoppar. Jag har meckat lite med det innan men gav även här upp när jag inte ville låsa vänstermarginalen. Kanske finns någon smidig lösning på detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

organisationsnumret hamnar utanför sin ram, inte fint. (tänk på dom som har andra typsnitt/synskadade etc bla bla)

annars mycket fin layout, gillar särskilt dom små färglada pilarna i menyn. man vill ju äta dom!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"Bosatdsrättsföreningen Järnåldern"

Ändra.

Annars mycket trevlig och stilren hemsida.

Permalänk
Medlem

Zypher_x: Skall prova ändra det i menyn och se hur det blir.

AndresX: Det är ju inte bra om org.nr sticker utanför. Vad kör du för browser och vilken teckenstorlek? Det borde inte sticka utanför. Iaf inte till höger då det är en tabel. Om jag ökar storleken hoppar det ner en rad. Jag har provat IE Mac, IE 6, IE7, FF1.5, FF2.0, FF för mac, Netscape, Safari. och det har alltid sett bra ut. Men om jag ändrar storleken från normal så blir det såklart lite problem. Har märkt att Firefox 2 vid vissa tillfälla ser konstigt ut. Den flyttar vissa segment av bilder några millimeter. Om jag refresh:ar sidan så försvinner det. HNar inte sett detta i någon anna läsare.

Kan man låsa storleken påp texten?

Carls: Fan, har helt missat det. Det ligger på varje sida. Kul attt ändra det på alla Kan man inte infoga sådana hära texter som ligger på alla sidor. Men en DIV eller nått?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skulle kännas mer naturligt om du gjorde texten mörkare vid hover i menyn.

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem

Ett tips för framtiden Mr^Ma9oo:

Lär dig PHP (och MySQL), vet inte om det kanske går att göra i HTML med, men annars så gör du så att du lägger toppen och menyer etc i en fil kallad "header.php", sen skapar du en fil till som du kallar för footer som du har den avslutande koden i.

Den enda del som inte är med nu är den i mitten, så för varje sida du vill skapa blir det såhär:

infoga header.php;
vad du än skriver här hamnar i mittendelen på sidan
infoga footer.php

Vill du ändra i menyn så gör du det i en enda sida "header.php", så ändras det på samtliga.

Hoppas du förstod min något luddiga förklaring

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr^Ma9oo

AndresX: Det är ju inte bra om org.nr sticker utanför. Vad kör du för browser och vilken teckenstorlek? Det borde inte sticka utanför. Iaf inte till höger då det är en tabel. Om jag ökar storleken hoppar det ner en rad. Jag har provat IE Mac, IE 6, IE7, FF1.5, FF2.0, FF för mac, Netscape, Safari. och det har alltid sett bra ut. Men om jag ändrar storleken från normal så blir det såklart lite problem. Har märkt att Firefox 2 vid vissa tillfälla ser konstigt ut. Den flyttar vissa segment av bilder några millimeter. Om jag refresh:ar sidan så försvinner det. HNar inte sett detta i någon anna läsare.

Kan man låsa storleken påp texten?

Carls: Fan, har helt missat det. Det ligger på varje sida. Kul attt ändra det på alla Kan man inte infoga sådana hära texter som ligger på alla sidor. Men en DIV eller nått?

det sticker inte ut till höger, det hamnar liksom halvägs utanför/nedanför mitt på strecken/botten av framen.

hade Serif 16 om jag fattat inställningarna rätt, kör FF2.

du kan ju sätta ett default teckensnitt, då borde det bli samma om användaren har det. ett annat alternativ är att göra botteninfo som en bild. då löser du både det problemet och att det är lättare att ändra flera sidor. men kodsadisterna här lär inte gilla den modellen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Den ser riktigt fin ut.

Permalänk
Medlem

Jo, hade man haft tid så hade jag gärna lärt mig ASP eller PHP.

En bild hade löst det. Och det var nog så det var från början. Men vi hörde ju tidigare att man inte ha en bild utan hellre kod. Jag vill nog oxå hålla med Totoo där. Hans föklaring lät bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr^Ma9oo
Jo, hade man haft tid så hade jag gärna lärt mig ASP eller PHP.

En bild hade löst det. Och det var nog så det var från början. Men vi hörde ju tidigare att man inte ha en bild utan hellre kod. Jag vill nog oxå hålla med Totoo där. Hans föklaring lät bra

ja, men om du lägger in tex

.contact {
font-family: Arial;
font-size: 12px;
font-weight: normal;
}

den fonten borde la alla ha?

(om nån vet en vanligare så rätta gärna)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

nu kanske jag upprepar saker, men skitsamma:
Du använder spacer-gifar och tables, fy! Du verkar ju kunna det här med modern design, så varför inte köra på det fullt ut? Datumet är gjort i JavaScript, om du inte kan/har tillgång till server-side så är det väl ok.
din stylesheet såg nådigt rörig ut: http://www.brf-jarnaldern.nu/test/css/brf.css , är sidan gjord i dreamweaver månne? Vissa av dina bilder är väl copyright-skyddade också? Till exempel skrivaren som ägs av Microsoft (?). Annars var sidan väldigt fin!

Permalänk
Medlem

!

Jag har ju skrivit i CSS:
body { font: 0.9em "Trebuchet MS", Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; ...
.contact { font-size: 0.7em ...

Om du inte har Trebuchet MS så skall den ta nästa. Även storleken är satt men om du ändrar textstorlek i din browser så blir den ju större.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
nu kanske jag upprepar saker, men skitsamma:
Du använder spacer-gifar och tables, fy! Du verkar ju kunna det här med modern design, så varför inte köra på det fullt ut? Datumet är gjort i JavaScript, om du inte kan/har tillgång till server-side så är det väl ok.
din stylesheet såg nådigt rörig ut: http://www.brf-jarnaldern.nu/test/css/brf.css , är sidan gjord i dreamweaver månne? Vissa av dina bilder är väl copyright-skyddade också? Till exempel skrivaren som ägs av Microsoft (?). Annars var sidan väldigt fin!

Jo jag har använt giffar för att styra avstånd på något ställe. Hade inte det från början utan ställde det i CSS. Men då blev det olika i alla browsers och såg konstigt ut. Därför löste jag det med giffar. Får kanske ta tag i det oxå

Stämmer att datumet är gjort i javascript. Jag har stöd för PHP på servern men då jag aldrig jobbat med PHP så börja jag med Javascript och så kanske jag bytar sen. Tyvärr är det ju så att javascriptet hämtar infon från datorn och inte från servern. Så om besökarens klocka är fel blir det även fel på sidan. Tror jag!?!

Jo jag använder Dreamweaver MX 2004. Bra för mig som inte pluggat html och inte kan all kod i huvudet fungerar detta bra. Men man lär sig efter hand och nu jobbar man mest i kodläge. Dreamweaver har en tendens till att flytta i koden både i html och css dokumenten. Men det är väl som man brukar säga, "Det är svårt att lära en gammal hund sitta".

Jo som jag skrev innan så skall jag byta ut en del bilder. Därför det står källa i ALT-fältet på vissa ställe. Jag har en hel del bilder som jag tagit själv som jag håller på att redigera.

Tack för kritiken!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr^Ma9oo
Jag har ju skrivit i CSS:
body { font: 0.9em "Trebuchet MS", Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; ...
.contact { font-size: 0.7em ...

Om du inte har Trebuchet MS så skall den ta nästa. Även storleken är satt men om du ändrar textstorlek i din browser så blir den ju större.

men stämmer den:

Citat:

body { font: 0.9em "Trebuchet MS", Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color:#597B94;

ska det verkligen kommenteras sådär tex?

jag har inget problem med styrning av fonter på andra sidor, och nått teckensnitt/storlek måste man ju ha som standard liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vet ej om den stämme. Hoppas någon annan elit här kan detta

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

i'm not insane...i am a fucking lunatic
Acer Extensa 5620, 1.8 Dual Core, 4gb ram, 250gb HDD.

Permalänk
Medlem

Snyggt, den är stilren och informativ, man känner sig hemma

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker att du har gjort ett bra jobb, och det är kul att kommentera sådant som är så pass färdigt redan.

Antar att du har fått tillräckligt med kommentarer på kod o.d., så jag tar väl lite layout-mässigt då.

Till att börja med så blir det en väldig obalans på förstasidan. Sidhuvudet, sidfoten, menyn o.s.v. följer samma gränssnitt och är stilrena rektanglar med fina kanter. Sen kommer fridstörarna till höger. Rundade hörn, skuggeffekter, etc. och det svider i mina ögon.

Övrigt du bör tänka på är att ögat undermedvetet letar raka linjer. T.ex. så ligger menyn inte i linje med sidhuvudet och sidfoten.

Vad är CCX? Blir inte riktigt klok på den delen. Känns som att en bostadsrättsförening borde ha en elegant och friställd textlogotyp, som den som ligger på CCX-doningen.

Gillar pilarna i menyn, men kanske lite mjukare varianter av färgerna som finns nu skulle vara skönt, och utan "3D-effekten". Kanske den kan ändras till en nedåt-pil när man fäller ut en undermeny?

Så kan jag föreslå att du byter filändelse från .htm till .html. Tror inte det har någon betydelse nu för tiden, men för tydlighetens skull.

Nu har du fått lite att bita i. Det mesta är väl smaksaker, och det viktigaste är att du och bostadsrättsföreningen blir nöjd.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kul att ni gillar sidan. Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drenmi
Hej!

Jag tycker att du har gjort ett bra jobb, och det är kul att kommentera sådant som är så pass färdigt redan.

Antar att du har fått tillräckligt med kommentarer på kod o.d., så jag tar väl lite layout-mässigt då.

Till att börja med så blir det en väldig obalans på förstasidan. Sidhuvudet, sidfoten, menyn o.s.v. följer samma gränssnitt och är stilrena rektanglar med fina kanter. Sen kommer fridstörarna till höger. Rundade hörn, skuggeffekter, etc. och det svider i mina ögon.

Övrigt du bör tänka på är att ögat undermedvetet letar raka linjer. T.ex. så ligger menyn inte i linje med sidhuvudet och sidfoten.

Vad är CCX? Blir inte riktigt klok på den delen. Känns som att en bostadsrättsförening borde ha en elegant och friställd textlogotyp, som den som ligger på CCX-doningen.

Gillar pilarna i menyn, men kanske lite mjukare varianter av färgerna som finns nu skulle vara skönt, och utan "3D-effekten". Kanske den kan ändras till en nedåt-pil när man fäller ut en undermeny?

Så kan jag föreslå att du byter filändelse från .htm till .html. Tror inte det har någon betydelse nu för tiden, men för tydlighetens skull.

Nu har du fått lite att bita i. Det mesta är väl smaksaker, och det viktigaste är att du och bostadsrättsföreningen blir nöjd.

Lycka till!

Varken kod eller layout är ju mina starka sidor. Vet faktiskt inte vad mina starka sida är

Jag håller verkligen med dig att de runda bilderna ser helt missplacerade och som jag skrivit innan skall jag göra om dessa. Förmodligen med ren text. Får se var det landar.

Ang. linjerna så är det medvetet att menyn ligger lite innanför. Men jag skall prova och dra ut den och se hur det blir. Är kanske som du säger att ögat vill ha den i linje

Var en polare som klurade ut att "CXX = 120 = antalet bostadsrätter". Hon slängde sedan ihop den på några minuter och skickade över den. Jag gillade tanken och presenteraden den för styrelsen. När jag tog upp att det kunde vara läge att byta hela identiteten så fick jag ett nja. Tydligen hade det beställts stämplar och annat med den gamla loggan (hjälmen nere i vänster hörn). Sen blev det bara en bakgrund i photoshop med CXX i 3 lager med olika fyllning Samma sak där att jag skall klura ut något annat. Vet bara inte ved

Har det någon praktisk betydelse om det står htm eller html? Tänkte på sökmotorer eller något annat?

Tycker ni varit snälla mot mig. Ingen som sagt att den är ful ännu Har även fått den korr-läst av en svensklärare så nu blir det lite justeringar i helgen så kan jag släppa den på måndag. Weee

Tack för er tid och era synpunkter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

indexsidan bör heta index.html men ingen har bevisligen haft problem med det eftersom du länkade till mappen bara.

vid närmare kontroll av fontproblemet verkar det vara nått i din kod som gör att textprioritering inte fungerar i FF, man kan ändra texten genom att endast ha en fontfamilj men har man fler fungerar det inte alls och texten går till läsarens default. i Opera däremot fungerar det bra. varför har jag ingen aning om dock, och detta gäller bara din sida.

försök hitta nått via validering kanske funkar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Konstigt. Kan du ta en skärmdump och bifoga? Jag har kollat i de flesta läsare, och det är bara du som påpekat detta problem. Sen om andra inte ser det eller det beror på något annat.

Skall kolla om någon validering löser font-problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr^Ma9oo
skärmdump

är här:

i ordning som fönstren är,

1 FF där jag ändrat i din CSS (med endast 1 fontfamilj)

2 FF som den ser ut från din adress direkt som standard.

3 Opera, CSS med flera fonter funkar.

4 Opera som den ser ut från din adress direkt som standard.

denna kanske kan va nån hjälp med http://www.w3schools.com/css/pr_font_font-family.asp ?

/ och/eller möjligen: http://css.nu/examples/font-family.html

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint