Permalänk

Rätt lyckad lappning.

Jag har en P4 3.0 Northwood HyperThreading .

Det sitter en processorkylare som jag inte kommer ihåg namnet på nu bara för det :P. Men den är rätt gammal, en grov kopparplatta sen är det som massa med smala "skruvar" som går upp från kopparplattan. Har för mig att den heter nått med MX, men är inte säker på det. Iaf så sitter det en 80mm fläkt som är fläktstyrd. Kyler rätt bra tycker jag.

Någon som kan ge förslag på nån tyst och som flödar på bra med luft?

Den låg på 40C idle och gick inte över 55C på load i SuperPI (16M).

Tänkte att det kanske skulle hjälpa att få ner den några grader om man lappade den.

Så efter lite beslutångest så kom min bror hit med våtslippapper (stava)
Jag kan ju säga att den INTE var plan, den var mer konkav :(! Men iaf vi lappade ner den så bra som möjligt.

Nu ligger den på 35C idle och runt 50C load i SuperPI.
En skillnad på 5C i både idle och load är rätt bra tycker jag.

Någon som kan säga nått annat krävade program? som man kan testa den i?

Tempprogram använder jag mig av Speedfan. Tycker det fungerar väldigt bra.

/ Johan

Permalänk
Avstängd
Permalänk

TAT ? eller är det bara för den nyare generationen?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk

Jag menar program som pressar prcessorn. men det är fixat nu =).

Permalänk
Medlem

Både Orhos och TAT kan man pressa CPU med. Fördelen med TAT är ju att man gör allt med samma program. Speedfan och TAT visar ~5 graders skillnad på CPU-temp på min, vilken temp är mest trovärdig?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

TAT får upp tempen bra mycket mer än orthos, så om du ska ta maxtemp så använd TAT..

Visa signatur

Fuck, Shit, Jesus!

Permalänk

Var hittar man TAT? Jag har sökt på google m.m, men hittar inget :/

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk

Sök på "INTEL TAT" så får du upp detta, hur enkelt som helst !!

Fick 994 000 träffar om man sökte så

http://www.overclock.net/downloads/138139-intel-tat.html

Permalänk
Medlem

Re: Rätt lyckad lappning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Jag kan ju säga att den INTE var plan, den var mer konkav :(! Men iaf vi lappade ner den så bra som möjligt.

Right.. Jag är villig att slå vad om att det "konkava" du tyckte dig särskilja, är en faktor beroende av att du höll cpu'n i handen när du slipade.
Numera är du altså stolt ägare till en cpu med konvex IHS.

Inte för att det spelar någon roll, eftersom effekten är den eftersträvade. Det bara retar mig lite att folk på fullaste allvar tror att Intel / AMD inte kan producera platta IHS'er.

B!

(BTW.. Du har antagligen en Swiftech MCX*** kylare...)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om en vanlig amatör kan få ner temperaturen 5 grader med lite sandpapper och kreativitet så undrar jag varför inte tex Intel gör det optimalaste från början?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Därför att med en lägre presterade kylare är anläggningsytans area viktigare, än att en liten punkt i mitten har hög kontakt. Sen tillkommer säkerligen skitsaker som att det är svårt att skapa en exakt konvex slipning, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Varför inte föredra stor area med hög kontakt? Varför välja om det nu är så lätt att skapa en platt yta?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Därför att en stor area, med högt kontakttryck, kräver rejälare monteringsutrustning än vad som är praktiskt? I dagsläget använder man sig enligt intelspec av ett totaltryck på mellan 20 och 70 lbs, med reservation för mitt kassa minne. För att göra en jämförelse. Du får ett kontakttryck som är relativt till hur mycket av arean du slipat bort. Är det bara en ruta på 1x1cm, har du drygt 9 gånger så högt tryck på kontaktpunkten, än vad du har med hela IHS'ens area när den är plan. Altså, 10-35 kilo, på en cm² jämfört med 1-4 per cm² utspritt över hela ytan. för att få samma kontakttryck, skulle du altså behöva öka det totala montagetrycket med ungefär 1000%. En baggis, vi behöver bara lite starkare, och tyngre grejer att montera det med... M10 bultar, eller så.

(Grova upskattning av area, och möjligen överdriven teoretisk nedslipning av IHS'ens ytterområden, men det gör bara göra resonemanget tydligare, inte ogiltligt)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har svårt för att tro att trycket skulle påverka kylningen. De kan inte bli mer än kontakt. Större och bättre kontaktyta borde betyda mer än själva trycket.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Re: Re: Rätt lyckad lappning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Right.. Jag är villig att slå vad om att det "konkava" du tyckte dig särskilja, är en faktor beroende av att du höll cpu'n i handen när du slipade.
Numera är du altså stolt ägare till en cpu med konvex IHS.

Inte för att det spelar någon roll, eftersom effekten är den eftersträvade. Det bara retar mig lite att folk på fullaste allvar tror att Intel / AMD inte kan producera platta IHS'er.

B!

(BTW.. Du har antagligen en Swiftech MCX*** kylare...)

Jag blir så förbannad!!

Tror du jag höll processorn i handflatan?!? :S

Vi tejpade fast slippappret på glasskiva, (eftersom dom är plana) tog proccesorn mellan tummen, pekfingret och långfingret! Använde mycket lite tryck på handen för att se hur det såg ut när man slipade lite. Om man nu inte är helt väck i huvudet så känner man om man vinklar processorn eller inte ellerhur??

Så jag fattar inte? är du avundsjuk eller vadf*n är det frågan om?

Jag irriterar mig på dig för att du inte tror at dom KAN göra det!
Jag ska fixa fram bilder på det så ska du få se på den själv hur den ser ut!!

Trött jag blir på sånna som dig!

Skrivet av: ravve_bmw:

Om en vanlig amatör kan få ner temperaturen 5 grader med lite sandpapper och kreativitet så undrar jag varför inte tex Intel gör det optimalaste från början?

Kalla mig vad du vill.
Men jag inte tummen mitt i handen.

Inte vet jag, dom massproduseras väll?

Permalänk
Medlem

Jag menade inget illa med att kalla dig amatör. Men i jämförelse med Intel är du ju amatör. Du har ju dock kunnat förbättra deras produkt med ganska enkla medel så det är inget illa med de.

Jag har själv lappat en cpu så jag vet vad det handlar om. Använde också en spegel som du gjorde och de blev skitbra. Minns dock inga resultat då det var några år sen. Det var på en Celleron 300A har jag för mig och den klocka bra som fan. Hade peltier också på den tiden

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Rätt lyckad lappning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Jag blir så förbannad!!

Tror du jag höll processorn i handflatan?!? :S

Vi tejpade fast slippappret på glasskiva, (eftersom dom är plana) tog proccesorn mellan tummen, pekfingret och långfingret! Använde mycket lite tryck på handen för att se hur det såg ut när man slipade lite. Om man nu inte är helt väck i huvudet så känner man om man vinklar processorn eller inte ellerhur??

Så jag fattar inte? är du avundsjuk eller vadf*n är det frågan om?

Jag irriterar mig på dig för att du inte tror at dom KAN göra det!
Jag ska fixa fram bilder på det så ska du få se på den själv hur den ser ut!!

Trött jag blir på sånna som dig!

Skrivet av: ravve_bmw:

Om en vanlig amatör kan få ner temperaturen 5 grader med lite sandpapper och kreativitet så undrar jag varför inte tex Intel gör det optimalaste från början?

Kalla mig vad du vill.
Men jag inte tummen mitt i handen.

Inte vet jag, dom massproduseras väll?

Right. Den första missuppfattningen. Glas är INTE helt plant. Visst är det bra, bland det bästa man kan komma över för småpengar, men helt plant är det inte.

Nästa missuppfattning. Att du skulle känna om du vinklade cpu'n. Det kan du helt enkelt glömma. Och det spelar ingen roll om du är väck i huvudet, eller inte. Inte heller, om du höll bara med fingertopparna, hela handflatan, eller om du, och 3 polare hjälptes åt med att knuffa runt cpu'n genom att blåsa på den genom sugrör.

Tredje missuppfattningen. Att jag på något sätt förringar resultatet. Jag har försökt förklara vad som händer, och varför, för att komma till rätta med ett missförstånd.

Om du nu är inställd på att jag av någon anledning har fundamentalt fel, kan du självklart skicka iväg cpu'n för att kontrollera IHS'ens form. Jag sätter en 500'ing på att du har slipat ner kanterna, och att mitten är högre. Problemet här ligger väll i att utrustning för dylig kontroll är sällsynt, och att det lär kosta en slant att kontrollera det... Du kan för all del prova det här, men det kommer inte i närheten av ett sådant här test. Det senare eller bättre, är vad som krävs för att du ska kunna få min 500'ing.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vila i frid

Re: Re: Rätt lyckad lappning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det bara retar mig lite att folk på fullaste allvar tror att Intel / AMD inte kan producera platta IHS'er.

De sista 4 månaderna har jag köpt 6 stycken Intel 775 CPU'er, från Celeron D, Pentium D till C2D och alla har varit våldsamt skeva. Jag kan personligen påstå att 100% av alla IHS på Intels nyare CPU'er är skeva. Någon här som kan fota en närbild på en plan icke-lappad IHS av nyare datum?

Som skrivits tidigare, det är ingen slump att Intels egna kylare är runda och inte når ut till kanterna där de är som värst skeva.

Permalänk
Medlem

Glas är ju nästan HELT plant.
Därför reflekteras omgivningen av glas.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

-=Mr_B=- >> Vafan menar du egentligen? Att alla som handslipar IHS'erna får konvexa IHS'er?

Nåväl, om du nu har rätt i det så är min "konvext lappade" E6600 8°C svalare vid idle temp än min "plana olappade" E6600 var. Men det får ju stå för dina teorier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det bara retar mig lite att folk på fullaste allvar tror att Intel / AMD inte kan producera platta IHS'er.

LOL. Det borde vara ganska uppenbart idag. Är du verkligen den enda som missat det? Man behöver knappast vara något snille för att märka, eller tyda, om en IHS är konkav eller inte.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Rätt lyckad lappning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Om du nu är inställd på att jag av någon anledning har fundamentalt fel, kan du självklart skicka iväg cpu'n för att kontrollera IHS'ens form. Jag sätter en 500'ing på att du har slipat ner kanterna, och att mitten är högre. Problemet här ligger väll i att utrustning för dylig kontroll är sällsynt, och att det lär kosta en slant att kontrollera det... Du kan för all del prova det här, men det kommer inte i närheten av ett sådant här test. Det senare eller bättre, är vad som krävs för att du ska kunna få min 500'ing.
B!

Det är ganska upenbart att dom inte gör IHSen riktigt plana eftersom folk får bättre temper med lappning!

Och folk fattar nog själva att slipa själv aldrig kan få en yta 100% plan med våtslippapper och en spegel.
För att få den 100% plan, då snackar vi toleranser på tusendelar eller MY

och sätta pengar på en sånhär sak är bara löjligt, vi är alla amatörer här inne.

Allting gick ut på att få bättre temp, och vi lyckades eller hur...så vad är problemet?

Lås denna tråden nu, det slutar bara med att folkblir förbannade och folk får varningar till slut...

Jag ska till jobbet nu iallafall...

Och JA..... jag är storebrodern och min bror ska skaffa egen användare idag för er som är nyfikna

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
De sista 4 månaderna har jag köpt 6 stycken Intel 775 CPU'er, från Celeron D, Pentium D till C2D och alla har varit våldsamt skeva. Jag kan personligen påstå att 100% av alla IHS på Intels nyare CPU'er är skeva. Någon här som kan fota en närbild på en plan icke-lappad IHS av nyare datum?

Eftersom de löder fast dem, är det ganska logiskt att de inte sitter rakt på alla gånger. IHS'en är dock fortfarande plan, eller ett fullständigt godtagbart skäl till reklamation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Glas är ju nästan HELT plant.
Därför reflekteras omgivningen av glas.

Right. Titta på mitt tidigare inlägg, speciellt den första länken för ett test som avgör hur platt nånting blankt är. Hur reflektivt nånting är, har inte ett dugg med att göra hur jämn tinget är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
-=Mr_B=- >> Vafan menar du egentligen? Att alla som handslipar IHS'erna får konvexa IHS'er?

Ganska exakt så, ja. Självklart olika extremt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Nåväl, om du nu har rätt i det så är min "konvext lappade" E6600 8°C svalare vid idle temp än min "plana olappade" E6600 var. Men det får ju stå för dina teorier.

Läs hela tråden, så ser du ganska tidigt VARFÖR din konvexa ger en bättre temp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
LOL. Det borde vara ganska uppenbart idag. Är du verkligen den enda som missat det? Man behöver knappast vara något snille för att märka, eller tyda, om en IHS är konkav eller inte.

Eftersom det slår på ett par mikrometer som mest, är du, oavsett snille, eller inte, inte kapabel att se det med blotta ögat, och att försöka slipa en mer, eller mindre plan yta, kommer alltid leda till att det tar mer vid kanterna med de metoder som är vanligt förekommande.

Undantaget är om man under hela slipnings processen slipar i en riktning, utan att ändra cpu'ns orientering, men tyvärr blir inte resultatet bra då heller. Man slipar medvetet en backe, efter som kanten som går före hela tiden, slipas mer än resten av cpu'n, och ovanpå det kommer små skillnader i tryck när man slipar ge upphov till olika oregelbundenhet i slutresultatet.

Det viktiga är att det egentligen är helt ointressant om man är snille, eller inte, eftersom en fullständig idiot kan lyckas med att slipa sin IHS precis lagom konvex, för ett kanon resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Det är ganska upenbart att dom inte gör IHSen riktigt plana eftersom folk får bättre temper med lappning!

Du har tydligen inte heller läst hela tråden, då jag faktiskt har förklarat varför tempen blir bättre, trots att folk inte uppnår det resultat de inbillar sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Allting gick ut på att få bättre temp, och vi lyckades eller hur...så vad är problemet?

Jag har hela tiden poängterat att resultatet är vad folk borde vara stolta över, men att det är ett missförstånd att resultatet blir det väntade, när slipresultatet inte är det "väntade."

Det finns en anledning till att fler och fler cpukylare säljs med konvex bas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Oj, oj, oj.
Jorå grabbar, här har vi ett ypperligt exempel på en självutnämnd professor.

Plana IHS'er ser inte ut så här, gång på gång, efter en kort tids lappning.
http://www.legitreviews.com/images/reviews/402/intel_lapping_...

Så enkelt är det och mycket mer behövs inte sägas, Mr B.
Som din signatur säger, jag tolkar allting du skriver som DIN åsikt. Ingenting annat!

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Eftersom de löder fast dem, är det ganska logiskt att de inte sitter rakt på alla gånger. IHS'en är dock fortfarande plan, eller ett fullständigt godtagbart skäl till reklamation.

Det har ingen betydelse eftersom fastsättningsförfarandet av en 775 tar hand om en lutande IHS. Köp dig en nyligt tillverkad 775'a och kika själv får du se hur illa det är från fabrik. Kanterna på IHS'en är ohemult höga, ungefär som locket på ett paket Bregott. Höjdmässig skiljer det ca 0.20mm från ytterkant till mitten och det är ingen gradvis övergång utan en skarp knix runt om. Det här är förmodligen inget som Intel kommer att åtgärda i den här generationen processorer eftersom design och produktionsapparat är för dyr att ändra för något som deras medskeppade originalkylare hanterar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Oj, oj, oj.
Jorå grabbar, här har vi ett ypperligt exempel på en självutnämnd professor.

Plana IHS'er ser inte ut så här, gång på gång, efter en kort tids lappning.
http://www.legitreviews.com/images/reviews/402/intel_lapping_...

Så enkelt är det och mycket mer behövs inte sägas, Mr B.
Som din signatur säger, jag tolkar allting du skriver som DIN åsikt. Ingenting annat!

Skönt att det är någon som kan hålla med mig om detta

Sen så har jag inget minne av att jag skrev att jag ville ha kritik på min lappning?! Ellerhur Mr B?

Jag ville bara säga att den blev lyckad med en sänkning på 5C både på idle och load

Permalänk
Avstängd

Hehehe ja dom e grymt konkava har lappat både min E6300 Och min E6600 det första som slipas ner är (KANTERNA) då dom e så höga som mount everest!...

Jadu professorn vet inte riktigt vad du ville komma med dina inlägg ganska dumma i min åsikt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuniqtower
Hehehe ja dom e grymt konkava har lappat både min E6300 Och min E6600 det första som slipas ner är (KANTERNA) då dom e så höga som mount everest!...

Jadu professorn vet inte riktigt vad du ville komma med dina inlägg ganska dumma i min åsikt!

Ännu en till som kan svära på att en processor kan vara konkav

Hur mycket slipar du ner? så du får fram hela kopparytan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Plana IHS'er ser inte ut så här, gång på gång, efter en kort tids lappning.
http://www.legitreviews.com/images/reviews/402/intel_lapping_...

Plana IHS'er ser ut så varje gång, pga ren fysik. Det är alltid kanterna som som slits mest, eftersom det bildas en skyddande kudde i mitten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det har ingen betydelse eftersom fastsättningsförfarandet av en 775 tar hand om en lutande IHS. Köp dig en nyligt tillverkad 775'a och kika själv får du se hur illa det är från fabrik. Kanterna på IHS'en är ohemult höga, ungefär som locket på ett paket Bregott. Höjdmässig skiljer det ca 0.20mm från ytterkant till mitten och det är ingen gradvis övergång utan en skarp knix runt om. Det här är förmodligen inget som Intel kommer att åtgärda i den här generationen processorer eftersom design och produktionsapparat är för dyr att ändra för något som deras medskeppade originalkylare hanterar.

Jag tänker inte säga att det inte händer, dock har jag aldrig råkat ut för det, och har har passerat ett antal socket 775 cpu'er, från P4, till C2D. Hade jag någonsin sett en skillnad som var så stor att den gick att se med blotta ögat, hade jag definitivt reklamerat den. Som du mycket riktigt påpekar är det dock ointressant om IHS'en lutar eller inte, vilket var vad jag påpekade. (ska man vara gnällig är kontakten mellan kärnan och IHS'en självklart sämre eftersom det är ett större avstånd som ska fyllas mellan IHS och kärna, om den sitter snett. Det är dock inget som påverkas av slipning)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Sen så har jag inget minne av att jag skrev att jag ville ha kritik på min lappning?! Ellerhur Mr B?

Jag ville bara säga att den blev lyckad med en sänkning på 5C både på idle och load

Jag har för övrigt redan gratulerat dig till en lyckad process, och inte över huvudtaget kommenterat din bearbetning som sådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuniqtower
Hehehe ja dom e grymt konkava har lappat både min E6300 Och min E6600 det första som slipas ner är (KANTERNA) då dom e så höga som mount everest!...

Det första som slipas ner är kanten i färdriktningen. Sedan samlas sliprester i nitten, och bildar en skyddande kudde. Variationer i tryck avgör sen vilka kanter som slipas mest.

För att du ska få mig att tro på att du producerat ett bättre resultat av "flathet" än Intel/ AMD, får du vara vänlig och producera ett test liknande min andra länk till ett bra test.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Plana IHS'er ser ut så varje gång, pga ren fysik. Det är alltid kanterna som som slits mest, eftersom det bildas en skyddande kudde i mitten.

Jo, du har rätt. Det är fysiken!
Vi som lappar för hand gör det ju i 32 000 varv/minuten så att IHS'en börjar sväva över våtslippappret - i mitten. *suck*

Menar du det du skriver i dina inlägg på fullt allvar, och det helt enkelt inte är "troll", så bör du nog ta den där "skyddande kudden" och bestämt trycka den över ansiktet. HÅRT!

Nu orkar jag inte med dig och dina sanslösa inlägg längre!

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Avstängd

jag hade på min E6600 temp idle 43-45 sen lappade jag cpun fick ner den till 36/37 idle temp och den blir knappt varmare när man spelar lr gör nåt krävande... innan så steg tempen upp till över 60c bara man gjorde nåt i windows...

Så att lappa en conroe/allendale är grymt bra i mina ögon i alla fall....

Nackdelen är att garantin försvinner... men men ...