Permalänk
Medlem

Hur många watt drar ccfl?

Tjenamors

Undrar kort och gott hur mycket mina ccfl rör drar. Har två stycken röda (endast EN inverter) från sunbeam, och ett blått (1rör-1inverter) från revoltec. Hur mycket drar dom var? Och drar dom mer än 20W tillsammans?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

3-5 W tror jag.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

400-800mA har jag uppgifter på att inverten drar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

En halv, om ens det.

Permalänk

asså vi pratar om inverten inte om rören då de går på växelspänning och inte likspänning som övriga datorkomponenter går på

varför dillra mer om att?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

"varför dillra mer om att?"
Vet du vad du pratar om? Tar gärna en duell med dig?

Visa signatur

okim

Permalänk
Medlem

Enligt spec. drar sunbeamrören 5mA. De går på 12V. U*I=P -> 0.005*12=P-> P=0.06W. Eller tänker jag fel?

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Hedersmedlem

CCFL kör man knappast på 12v

det är nånstans i närheten av 1000v som går åt för att de ska lysa

Invertern går däremot oftast på 12v

De jag har liggande här ska enligt texten på förpackningen dra 0,5A. Det vill säga 6W

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av okim
"varför dillra mer om att?"
Vet du vad du pratar om? Tar gärna en duell med dig?

kanske för att jag mätt med multimeter?
sen det skiljer lite i mellan olika fabrikat!

oskar

du har glömt bort att du har en effektförlust när man går ifrån lik eller växel eller vise versa

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
kanske för att jag mätt med multimeter?
sen det skiljer lite i mellan olika fabrikat!

oskar

du har glömt bort att du har en effektförlust när man går ifrån lik eller växel eller vise versa

Jag syftade på ccfl-rör med medföljande inverter.

Det lär försvinna en del effekt i invertern också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vilken, besserwisser, jag vet bäst tråd. Tror trådskaparen på ett ungefär var ute efter hur mycket effekt hans ccfl-rör drar.

Blir nästan lite petigt. Finns det ingen märkning på såna rör?

Rätta mig om jag har fel...

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av okim
"varför dillra mer om att?"
Vet du vad du pratar om? Tar gärna en duell med dig?

Hur ska den duellen gå till då? Ska ni spela dota eller ska ni köra frågesport ala jeopardy med dommare? Så värt inlägg:P Mitt var väl inte nåt bidragande men^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag läste bara vad det stog på förpackningen och antog att ni förstod att det var invertern jag menade. Sunbeamrören jag har går på 680V efter invertern. Invertern går på tolv Volt. Sen står det "Current draw: 5.0mA" och jag antog att det var vad invertern drog på 12V-linan, men då tänkte jag väl fel då när jag räknade.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

enklaste är väl att mäta. kan göra de när ja kommer hem om ingen annan gjort de.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Jag läste bara vad det stog på förpackningen och antog att ni förstod att det var invertern jag menade. Sunbeamrören jag har går på 680V efter invertern. Invertern går på tolv Volt. Sen står det "Current draw: 5.0mA" och jag antog att det var vad invertern drog på 12V-linan, men då tänkte jag väl fel då när jag räknade.

Säker på att det står 5.0mA? Och inte 0.5A som Oskar000 skrev? Har svårt att tro att invertern bara drar 5mA, kanske var det output som var 5mA?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Drar dom inte rätt mycket? Hade en internet-polare förrut som var tvungen att byta nätagg för hans lysrar drog så mycket ström.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

svaret på frågan blir följande: "de drar en jädrans massa så att man lika gärna kan skippa dem" punkt

Permalänk
Medlem

6x3=18, så nej - dom drar inte mer än 20w utom kanske precis vid starten.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

jag andvänder 2st 30cm vita ccfl rör som fick lampa tex när man mekkar med bilar eller nått och då brukar jag ha ett 12 volts batteri på ca 7AH och det räcker väldigt länge(har aldrig tagit slut på det så jag vet inte hur länge) som längst har jag haft på dom 3-4 timmar med det batteriet utan att det börjat tagit slut

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.