Är "FSP Zen FSP300" det bästa fläktlösa nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Är "FSP Zen FSP300" det bästa fläktlösa nätaggregatet?

Hejsan,
har sökt och kollat runt på nätet efter ett bra nättagg till min 24/h dator som står i mitt rum och som jag försöker få helt tyst! (fläktlös)

Det ända jag egentligen behöver byta för att lyckas är nätagget som nu är ett gammalt chieftech med en högt varvad 80fläkt

Så nu undrar jag om FSP Zen FSP300 går att ha igång 24/h, eller om det finns något bättre ute? läst att denna klarar sig bäst i full load av datorn, dom andra fläktlösa lägger av nästan direkt... men denna klarade sig iaf rätt länge och ger tydligen bra ström.

Så vad tror ni, blir jag nöjd eller missnöjd?

MVH///Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Avstängd

Nöjd, en polare har en sån i hans 24/7server med en 260-270w rigg och den lever fortfarande.

Men jag tycker det är lite dumt att köpa ett sånt agg för en tusenlapp när du kan köpa en bättre, tabort fläkten och lägga till en tyst noctua som inte hörs alls

Permalänk
Medlem

men jag vill få det helt ljudlöst och sen är det inget som kräver speciellt mycket ström i dator 2, så ska nog gå bra med detdär

är inte en sån som öppnar och pillar i köpta saker, så vill inte byta ut fläkt lr nått sånt dumt det är väl farligt o öppna nätagg? lr går det lätt som att bygga i datorn?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
men jag vill få det helt ljudlöst och sen är det inget som kräver speciellt mycket ström i dator 2, så ska nog gå bra med detdär

är inte en sån som öppnar och pillar i köpta saker, så vill inte byta ut fläkt lr nått sånt dumt det är väl farligt o öppna nätagg? lr går det lätt som att bygga i datorn?

Problemet med att bygga helt fläklöst är att du lätt bygger upp värme inne i chassit. Fläkten i ditt gamla nätaggregat drar ju in kall luft och blåser ut den varma chassiluften, tar du bort den blir det svårt att hålla nere tempen på komponenterna i burken. Du bör nog montera in åtminstone en fläkt som drar ut varmluft ur chassit, om du väljer Noctua eller Nexus och kör på lågvarv, så blir det väldigt tystlåtet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Flamur du kommer inte höra Noctua fläktarna om du kör de på lågvarv, det är helt omöjligt om du inte har fläkten precis vid örat och då kan man bara höra vindens sus..

Det är inte farligt att öppna ett nätagg om du öppnar den precis efter du har fått den, annars är det bara att ha den öppen utan ström i någon natt så den laddas ur, så är du ready to go.

Och förresten jag mena inte att du skulle ÖPPNA nätagget, jag mena att du skulle ha en fläkt på utsidan av nätagget där meshen sitter och som flyttar den varma luften ut

Permalänk
Medlem

jag har bara noctua fläktar i min andra dator, så vet hur tysta dom är... men ni tror inte ett chassi utan fläktar kan klara att vara igång utan att bli för varm? för just nu har min burk varit igång i 1dag och 2 tim, och cpun håller en temp på 36, med 40% på cpu fläkten... sen hårddiskarna har temp, 40 och 40. Bara fläkt på nätagget och cpun.

Så tror faktiskt inte tempen är något problem... i värsta fall får jag väl fixa i en fläkt om det inte skulle gå, borde väl fungera alldeles utmärkt antar jag?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Blir det inte allt för varmt så kan det räcka med ett perforerat tak så att den varma luften kan diffundera ut. Ungefär som på ett slutsteg. Då sparar du lite på komponenterna. Glöm inte tilluften bara.

FSP Zen ska tydligen bara lämna 40W värme max så den klarar sig nog fint. Men värmen måste ut någonstans.

Permalänk
Medlem

ähh köp ett med fläkt och släng in en tyst, hårddiskarna låter garanterat dubbelt om inte 3ggr så mkt som en noctua fläkt på lågvarv.

Permalänk
Medlem

Det går inte att köra helt utan fläkt, agget måste fortfarande kylas, men inte med någon egen fläkt utan från luftflöde genererat av en annan fläkt. Har du en chassifläkt som blåser ut så kommer nätagget agera insug och därför få sin kylning.

Jag har själv haft ett FSP Zen. Tänk på två saker rörande det:
1. Det har väldigt korta kablar. Bra i vissa fall, dåligt i andra fall.
2. Det startar inte med vissa "strömsnåla" system. Det startar inte med systemet i min signatur (minus en hårddisk, två fläktar enbart). Däremot om jag kopplade in två Antec TriCool och körde dem på högsta, då startade det. Detta är synd, då man ofta väljer svala komponenter när man vill bygga ett ljudlöst system.. koppla in extra fläktar för att få det att fungera motarbetar ju syftet lite.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Öh... Va? Startar det inte vid lätt belastning? Det lät ju helkonstigt. Jag som hade tänkt bygga in ett fsp zen i ett 2U-rack tillsammans med ett pensionerat socket a system. Eftersom nätagget sitter längst fram i sådana chassin så är det bra att det fläktlöst, och så drar man ut luften där bak istället. Men det där lät ju inte bra. Stort minus.