Funskar det att ha samma mailkonto på flera datorer ??

Permalänk

Funskar det att ha samma mailkonto på flera datorer ??

Hej.

Har ett litet nätverk hemma, bestående av en server, en "arbetsdator" på kontoret och en bärbar uppkopplade via trådlöst närverk.

Kör XP på alla maskiner och använder OutlookExpress som program för mailen.

Min fråga är:

Går det att köra mot samma konto på flera datorer och ändå hålla "maildatabasen" uppdaterad, t.ex. genom att spara databasen på servern och där ha åtkomst från de båda andra datorerna ??
Men vad händer då om jag är inloggad på båda maskinerna samtidigt vilket händer ibland ?
Eller finns det något annat sätt att lösa detta på, utan att sätta upp en server med server 2003 i(tror jag) ??

tack på förhand.

/Palle

Permalänk
Medlem

Spara Mail på servern

Hej
Vet inte om det besvarar din fråga ...
Jag använder Outlook och har valt att "spara mail på servern i x antal dagar" då kan jag hämta mailen till dator 1, 2, osv har ingen betydelse om alla datorer är inloggat samtidigt..
testa så få du se..

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Det funkar..(Jag kör outlook, ej express)
Jag kör så hemma.
Jag har mina mejl-konton på de datorer jag använder(bärbar, stationär, mm).
Sedan så sparar jag mina mejl på servern.
Du får ändra i inställningarna vart du vill spara dina mejl.

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk

Det låter ju lysande. Måste provas i helgen.

När ni säger sparar mina mail, menar ni då där de automatiskt sparas när systemet är uppsatt, och inte själva spara-funktionen i det prog man har för sina mail ??

/Palle

Permalänk
Medlem

Jag har inställt att spara mejlen hos ISP´n ett antal dagar och sedan raderades dom från den.
Och när jag kollade min mejl på tex bärbara så får jag fram de mejl som finns på servern(egen) och den laddar hem fr. ISP´n och sparar som vanligt fast på servern.

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palle.blomman
Det låter ju lysande. Måste provas i helgen.

När ni säger sparar mina mail, menar ni då där de automatiskt sparas när systemet är uppsatt, och inte själva spara-funktionen i det prog man har för sina mail ??

/Palle

Du ställer in i din Outlook på alla PC:erna, att en kopia av alla mail skall sparas/inte raderas på mailservern, när de hämtas.

Det betyder att alla dina PC kommer att ha alla inkommande mail, om du hämtar/uppdaterar regelbundet från alla PC. Din "mailleverantör" (som kör mailservern) har nog någon regel, att han raderar mailen på servern efter X dagar. Innan dess måste du då regelbundet ha hämtat mail till alla PC.

Mail som du skickar själv, kan du bara spara i den PC där du skrivit dem.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Mailet ligger kvar på mailservern X antal dagar. Sen om du väljer att radera det i mailprogrammet du använder på ena datorn påverkar inte att du inte kommer åt det från en annan dator.

Om du har möjlighet så är IMAP ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag har en server hemma som kör Win Small Business Server 2003. Det har Exchange 2003 förinstallerat.
Min server hämtar hem de mail jag har via POP3 och sedan hänvisar till de mailkonton jag själv skapat på servern.
Jag kan dessutom skapa 25 egna mailadresser med 20 megs utrymme styck hos mitt webbhotell som min server sedan hämtar mail från.
Alla mina mail ligger alltså på min server. Kommer åt dem oavsett vilken dator jag jobbar med.
Sedan finns det en Webmailfunktion på servern så jag kommer åt mina mail om jag är på "resande fot" i Sverige eller utomlands.

Men det är ju lite "overkill" för de flesta användare.
Men har man kunskapen och möjligheten så varför inte ha en egen Exchange mailserver hemma.

http://stoneman.se/Domain.htm

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)