Gratis program som sänker fläkthastigheten

Permalänk
Medlem

Gratis program som sänker fläkthastigheten

Mina fläktar går på max så fort jag sätter på datorn och det låter som fan. Vanligen sänker jag dem i AIsuite men då sänks klockfrekvensen på min processor också.
Så jag letar efter ett program där man kan sänka fläkthastigheterna och programmet ska vara gratis.
Ge gärna en länk där man kan ladda ner det.

Permalänk
Medlem

Speedfan klarar av och sänka

http://www.almico.com/speedfan.php

Visa signatur

Amd64 3500+, Epox NDA3+, 2048 Kingston/Corsair ValueR, 160gb, x800xt AGP, TT Tsunami.
Citera och jag hittar tillbaka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzazin
Speedfan klarar av och sänka

http://www.almico.com/speedfan.php

Har det programmet men fastän jag sänker där så låter det inte ett dugg mindre. Försökte även stänga av fläktarna genom att sänka till 0%. Inget hände. Så något annat program tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Har det programmet men fastän jag sänker där så låter det inte ett dugg mindre. Försökte även stänga av fläktarna genom att sänka till 0%. Inget hände. Så något annat program tack.

Det finns en funktion som du måste "bocka av" för att du ska kunna ändra hastigheten på fläktarna i Speedfan.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Det finns en funktion som du måste "bocka av" för att du ska kunna ändra hastigheten på fläktarna i Speedfan.

Vilken? Om du menar Automatic fan speed så är den avbockad.

Permalänk
Avstängd

Om inte Speedfan klarar det klarar inget annat det. Andra program använder samma princip, prova BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShiSha_
Om inte Speedfan klarar det klarar inget annat det. Andra program använder samma princip, prova BIOS.

En annan kommentar ang speedfan, hur vet man säkert vilken som är vilken komponent?
temp1
temp2
temp3

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
En annan kommentar ang speedfan, hur vet man säkert vilken som är vilken komponent?
temp1
temp2
temp3

Använd ditt finger!

Dvs, stanna fläkt för fläkt och se vilken temp som sticker upp.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde detta och det funkar bra. Men jämför jag med Speedfan och Everest så blir det följande

säg att det är temp1 och temp2

I Speedfan: Temp1 40c Temp2 45c

I Everest: Temp1 45c Temp2 40

alltså så om det är någon som förstår vad jag menar, så är det att när temp1 stiger på Speedfan så stiger temp2 på Everest till samma. Alltså måste jag har förväxlat på temp i Speedfan?

Men det måste väll vara CPU´n som blir varmast snabbast när man pressar CPU´n och inte moderkortet?

Kan säga att jag har Temp1 Temp2 Temp3 och Temp1 i mitt Speedfan. Varför finns det en Temp1 extra?

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Ok, gissar att temp1 är cpu, temp2 grafikkort och HD0 är hårddisken, men mitt grafikkort är på 54* (i windows!) och det är en eldlåga bredvid, vad betyder det?

Permalänk
Medlem

Jag har inget som heter HD0 i mitt :(. inte lätt att försöka komma fram till vilken som är vilken.

PWM Temperature är nätagget va?

Om din eldlåga du menar där är att just det programet du använder har satt sin egna gräns för att det är för varmt där. och om jag inte har fel så är det ingen hög temp på ett grafikkort.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB