Permalänk

Datorn på i flera dygn.

Hej. Jag undrar om det är farligt o ha datorn på i flera dygn? På dagen spelar jag mest och natten tankar jag torrents och har datorn på men inga program. Är detta farligt för datorn kan den brännas etc elr nåt liknande?

//Jocke

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem

Är din kylning stabil så gör det inget alls...

Permalänk
Avstängd

Det är bättre för datorn (Den mår bättre) av att vara på 24/7. Men du måste såklart inte ha värmesproblem, annars kör hårt.

Permalänk

Jag tycker att du ska låta den dator vila lite över natten, hur skulle du känna själv om du var på hela tiden? xD

Permalänk
Medlem

Datorer är precis som lampor, de mår bättre av att vara på hela tiden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har haft en av mina datorer på i snart 5 månader, har bara starta om då och då om microsoft updateringar kräver det eller annat installation. Det viktigaste är ett väl ventilerat chassi , tänker på hårdiskarna samt ett sval processor alternativ bra processsorkylare.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Borde det inte samlas grymt mkt damm i datorn om man inte har den i ett server-skåp?

Permalänk

De räcker med att säga att hårddisken trivs bra mycket bättre av att vara på än att vara avstängd. Så ja, du kan ha datorn på under natten.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Datorer mår bättre av att vara på konstant? Är det nån som kan motivera varför?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

död_sol, jag låter någon annan ge dig en förklaring men jag kan iaf säga att varje gång du startar datorn så förs det en strömspik i elektroniken, och har du otur kan elektroniken pajas av det äsch skitsamma.

Men det är iaf bättre att ha den på om du har ett välventilerat chassi än att ha den avstängd

Permalänk

Strömspik = En mindre Spike?

Permalänk
Medlem

Fläktar och andra lager (hårddiskar) slits mest vid uppstart (0-7200rpm är en hel del på några sekunder), därför är det bättre att ha dom igång konstant än att hålla på och starta och stänga av dom hela tiden. Därför är även det sämsta man kan göra med en hårddisk att ställa in så den ska spinnas ner när den inte har använts på ett tag, vilket sliter ännu mer på disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Datorer är precis som lampor, de mår bättre av att vara på hela tiden.

öhhh va? lampor slits av att vara på hela tiden, en lampa kan hålla i 99999999år om den är avstängd hela tiden...
tror inte det är bättre att den är på eftersom även datorn slits men visst får den en lite spik varje gång man sätter på den men det ska den klara annars skulle dom inte göra datorer som gick att stänga av eller så skulle dom varna för att stänga av dom!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har min serverdator i garderoben, varmt och gott har den det där :P. På 24/7 om jag tankar, men börjar stänga av den om jag tankat färdigt för tillfället, brukar sätta på 10 nerladdningar på utorent och sedan måste man ju leta nya torents när dom e klara och orkar man inte det är det ju lika bra att stänga av den.

Tänker då främst på naturen och sedan på elkostnad. Dock e den igång så mycket att argumentet att den drar som mest när man sätter på och kör full load inte riktigt håller här.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
öhhh va? lampor slits av att vara på hela tiden, en lampa kan hålla i 99999999år om den är avstängd hela tiden...
tror inte det är bättre att den är på eftersom även datorn slits men visst får den en lite spik varje gång man sätter på den men det ska den klara annars skulle dom inte göra datorer som gick att stänga av eller så skulle dom varna för att stänga av dom!

Du vet inte vad du pratar om.

Vad fan är det för argument? "..annars skulle dom inte göra datorer som gick att stänga av eller så skulle dom varna för att stänga av dom"

Hahahha

Permalänk
Medlem

Allt som är på slits! Så vill man inte ha något slitage på sina saker så ska dom stå avstängda hela dagarna.

Så vill ingen ha det. Man har ju köpt sakerna för att använda dom. Eller har ni några andra idéer om min tanke?

(En dator är till för att användas!)

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk

Joo, men det är väll ändå lite tortyr att låta den tanka torrents över natten?

Permalänk

En dator slits hur du än gör om du använder den.
Olika sorters lager slit när dom ska spinna upp eller ner, så roterande delar mår bättre av att vara igång hela tiden, men ja dom slits också...

Vi har gjort tester på jobbet förr (jobbar med hissar) och testat olika sorters lager och låssprintar..

Så länge hela maskin är igång och rör på sej slits det inte så mycket, men om den hela tiden ska starta och stanna slits allting ut mycket fortare..

//Peter

Permalänk
Medlem

Min dator skulle nog avlida av att vara på hela tiden, men det är för att min nordbryggekylning håller på att dö
Det ska inte vara några större problem annars. Se bara till att inte temperaturen är för hög.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
En dator slits hur du än gör om du använder den.
Olika sorters lager slit när dom ska spinna upp eller ner, så roterande delar mår bättre av att vara igång hela tiden, men ja dom slits också...

Vi har gjort tester på jobbet förr (jobbar med hissar) och testat olika sorters lager och låssprintar..

Så länge hela maskin är igång och rör på sej slits det inte så mycket, men om den hela tiden ska starta och stanna slits allting ut mycket fortare..

//Peter

- Men en dator är väll ingen hiss?

"ironi"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Allt som är på slits! Så vill man inte ha något slitage på sina saker så ska dom stå avstängda hela dagarna.

Så vill ingen ha det. Man har ju köpt sakerna för att använda dom. Eller har ni några andra idéer om min tanke?

(En dator är till för att användas!)

Där är skillnaden, elektronik fungerar inte så. en Dator är inte som en människa, sålänge datorn inte upplever värmesproblem/dålig ström/annat skit så har den inget imot att vara på 24/7 . Så att datorn "slits" och får kortare livstid bara för den är på 24/7 är bara sktisnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
öhhh va? lampor slits av att vara på hela tiden, en lampa kan hålla i 99999999år om den är avstängd hela tiden...
tror inte det är bättre att den är på eftersom även datorn slits men visst får den en lite spik varje gång man sätter på den men det ska den klara annars skulle dom inte göra datorer som gick att stänga av eller så skulle dom varna för att stänga av dom!

Testa att slå på och slå av en lampa 1000 ggr och se om den håller då? Sen testar du att ha på en lampa under exakt lika lång tid som det tog för den första lampan att paja som du slog av och på. Vem håller i slutlängden?

Inget sliter så mkt som när ngt startas. Därför lampor 99% av gångerna går sönder när du slår på den, inte när den redan är igång.

För att hänga på de flesta här med dåliga exempel som ändå låter vettiga så slits en kontruktion av en stol mer om nån håller på att sätta sig och ställa sig upp i den hela tiden än om en person bara konstant sitter i den

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag läste nånstans (Mikrodatorn?) att det bara är en myt att komponenterna slits vid uppstarten. De förklarade ganska bra varför det var så, men tyvärr kan jag inte ge någon mer info eller källa.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

tror inte direkt att halvledare blir särskilt plågade av att stängas av/sättas på så det kvittar nog.
angående lager i fläktar och hårddiskar så spelar det heller ingen roll.
Hur många använder fläktar i 6 år och när de väl säckar ihop inte kan köpa nya.
vad det gäller hårddiskar så har jag flera gamla hårddiskar som använts flitigt och stängts av satts på där lagrena fortfarande håller. Såvida det inte handlar om måndagsex så blir hårddisken föråldrad innan lagret säckar ihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
En dator slits hur du än gör om du använder den.
Olika sorters lager slit när dom ska spinna upp eller ner, så roterande delar mår bättre av att vara igång hela tiden, men ja dom slits också...

Vi har gjort tester på jobbet förr (jobbar med hissar) och testat olika sorters lager och låssprintar..

Så länge hela maskin är igång och rör på sej slits det inte så mycket, men om den hela tiden ska starta och stanna slits allting ut mycket fortare..

//Peter

Helt rätt, alla andra som bara sitter och gissar vet faktiskt inte vad de pratar om.

Permalänk
Avstängd

När jag återvänder till min dator efter att den bara stått så brukar skärmen vara helt randig...Vista problem...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Min burk står på 24/7, inga problem alls.

Har läst någonstans att det inte gör någonting alls om datorn står på över natten, kommer inte ihåg vart dock.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att köra min överklockade burk 24/7 brukar oftast köras i snitt av 3 dyngn sen omstart av någon annledning eller att jag ska iväg och inte vill att burken står på under längre tid oövervackad, tycker inte att min burk gått sönder mer än någon annas tycker faktiskt att den funkat bättre än dom flestas men visst det syns på el räkningen men det är det värt. fast min burk har mycket bra luft cirkulation och ganska låga temps, samt damm rensat en gång i månaden, något som jag rekomenderar alla som överklockar sin data.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Avstängd

Re: Datorn på i flera dygn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke1122
Hej. Jag undrar om det är farligt o ha datorn på i flera dygn? På dagen spelar jag mest och natten tankar jag torrents och har datorn på men inga program. Är detta farligt för datorn kan den brännas etc elr nåt liknande?

//Jocke

Du kan ställa in så att datorn ska stängas av när dina nedladdningar är klara :). Å det är inte farligt å hålla igång datorn i några dagar. Bara du kollar till den då och då

//Piddeman

Permalänk
Medlem

Skulle kunna bli rätt lustigt om datorer inte skulle mår bra av att vara igång 24/7. "Internet endast öppet under kontorstid".

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W