Permalänk
Medlem

D80 - ett måste?

Hoho, då har man äntligen hitta ett forum som verkar hålla en mycket hög standard när det gäller inläggen, inte som NordicHardware då. Det tackar jag för!

Nu är läget så att jag har har tänkt att köpa en systemkamera för första gången i mitt hittills mycket korta liv. Det är coolt, eller hur? Då kommer jag bli en sådan där cool fotograf som går omkring med en stor kamera och ser allmän häftig ut. Tjejerna kommer springandes till mig och ber om att bli fotograferad. Huga! Haha, nåja.. lite måste man få drömma.

Detta blir min första systemkamera och jag är totalt vilsen i denna STORA djungel. Har inte den blekaste aning om vad jag ska välja. Och varför.

Jag har sedan någon månad kikat på ett antal alternativ och jag har fastnat för den underbara kameran Nikon D80! Vad jag har hört är denna relativt ny, vilket är bra. Jag gillar att vara uppdaterad, det är mitt motto i livet.

Jag var tidigare idag på ett expo, eller mässa kanske man skriver, arrangerad av Dustin(home). Under fem timmar gick jag runt i min ensamhet och testade alla möjliga kameror. Pentax 10.. vad den nu heter, Canons 30D och så.. den fräckaste och välbyggdas (säger man så?) av dem alla.. D80! Denna var faktiskt över förväntan. Grymt välbyggd och inte alltför klumpig.

Ni 5000499349439340 andra som är medlemmar här, är det någon som har denna kamera och kan skriva ett par rader om den? Hur den fungerar, vad du tycker om den och gärna skriva varför Nikon är sååå mycket bättre än.. Canon.

Det jag har tänkt att fotografera är delvis bilder ute i naturen. Då jag har ett sommarställe som gränsar med ett naturreservatet, kommer detta bli min närmaste kompis kommande sommar. När jag inte tillbringar tid i naturen kommer jag kika på fotboll. Då jag bor i Solna kan ni gissa vilket lag jag håller på. På fotbollsmatcher har jag tänkt att fotografera folk i klacken, bilder på tifo (då spelarna äntrar planen) och självklart spelarna. Duger D80 till detta? Objektiv i all ära, men jag måste ha en stabil grund som jag kan arbeta med.

Finns det några andra alternativ i samma prisklass (8000-9000 kr)? Vet ni någon bra butik som har ett oslagbart paketpris i detta nu gällande D80?

Tacksam för allt ni skriver. Detta kommer garanterat hjälpa mig!

Permalänk
Avstängd

http://www.fotosidan.se/ Kolla in deras forum, mycket hjälpsamma och mycket kunnigt folk.
Nog mycket bättre att ställa fråga ang systemkamera där än på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
http://www.fotosidan.se/ Kolla in deras forum, mycket hjälpsamma och mycket kunnigt folk.
Nog mycket bättre att ställa fråga ang systemkamera där än på Sweclockers.

Jo, men där håller man på ett "lag". Här tänkte jag att användarna kanske är lite mer opartiska av sig.

Permalänk
Hedersmedlem

D80 är i mina ögon ett mycket bra val. Se dock till att du får med Nikons 18-70 3,5-4,5 objektiv och inte något annat. Har sett att bland annat Expert skickar med ett 18-55 istället vilket inte är riktigt i samma klass.

Känner du att den ligger bra i handen och att du trivs med hur den fungerar så är det inte mycket att tveka på. Det är bättre med en kamera som man trivs med och som man kan hantera bra än en kamera som är pyttelite bättre tekniskt sett som man inte gillar.

Förövrigt finns det fanboys vad det gäller kameror här också, men vi försöker att vara lite mer objektiva ändå

Nikon ftw!!111

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erhrh
Jo, men där håller man på ett "lag". Här tänkte jag att användarna kanske är lite mer opartiska av sig.

Tvärt om!
Testa det här forumet, trevligt och allt hålls på en vuxen nivå!
http://forum.fotointresse.se/

Det man kan säga allmänt är att det är svårt att peka ut "bästa kameran" i din prisklass.
Vad du än väljer så är jag övertygad över att du blir nöjd!

Personligen kan jag inte säga mycket om Nikon (eller något annat än 400D), då jag bara fotat litegrann med en polares.

Jag valde Canon, dels för att jag hittade ett skitbra erbjudande som inte gick ett slå, och dels för att det finns massor av beganade tillbehör på blocket. (det är inte kul att lägga 5000 på en blixt när man är student).

D80 är intressant, är övertygad om att det är en kanonkamera!

Permalänk
Medlem

De användare här som har koll på systemkameror har nog i regel en systemkamera själv och då har man ju sitt lag att hålla på ändå. Det är lite som med Mac vs PC, Windows vs Linux osv osv... Folk har blivit lynschade för mindre.

Hur som helst:
I regel skiljer det väldigt lite i bildkvalitet mellan alla digitala systemkameror. Visst finns det skillnader, men de överdrivs oftast väldigt mycket, och det är inget som man bör lägga ALLT för stor vikt vid.
Det som är viktigast när man köper en systemkamera är att man är medveten om att man köper in sig i ett system. Det handlar alltså inte bara om kameran utan om ett helt system av objektiv och andra tillbehör.
Sedan är det ju bra om det kamerahus man tänkt köpa har de funktioner man behöver/vill ha. Har man inte så mycket erfarenhet sedan tidigare kan det förstås vara svårt att veta vad man behöver både vad gäller objektiv, tillbehör och funktioner.
Så vet du inte att du har några specifika behov så kommer vilken som av kamerorna i den prisklassen att funka bra för dig och du kan lugnt gå på din magkänsla.
Gillar du D80, så köp den. Köp den med något av kitobjektiven. Jag har 18-70:n till min D70 och den är kanon. 18-135:an är lika bra vad gäller skärpa, men har lite sämre egenskaper på en del andra punkter. Zoomomfånget är ju dock större, vilket kan vara praktiskt.

Permalänk
Medlem

Kläm och känn på kameran, ligger den rätt i handen så slå till. Det verkar ju som du fastnat för känslan i Nikon, testa en gång till och känns det fortfarande rätt, så KÖP.

Det skiljer inte så mycket på DSLR i dagens läge, det blir bra bilder med de allra flesta. Är det något som sätter gränser är det fotografen och hur pass bra gluggar man har råd med...

Jag fastnade själv för Canon 30D, är grymt nöjd med det köpet. Känns Nikon rätt i dina händer så tveka inte på att slå till, du kommer få en kompetent kamera.

Vi syns på Norra Stå...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Huset iall ära det är som sagt väldigt lite skillnad mellan de olika märkerna i mellansegmentet. Jag skulle dock vilja lyfta på hatten och ta fram det gamla hederliga utrycket "skit bakom spakarna" och med det menar jag att bli inte besviken om du inte tar kanon bilder direkt i början utan låna hem liiteratur från biblioteket, internet osv och läs på hur det fungerar att fotografera med systemkameror. Nummer två på tipslistan är optiken. Kameran tar bilderna men optiken är minst lika viktig. Snåla inte spar och köp bra grejer på engång. Skulle rekomendera en 20d och ett fast 50mm objektiv med bländare 1.8 och sedan ett 70-300mm objektiv för dina fotbollsbilder.

mvh Bais

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Kläm och känn på kameran, ligger den rätt i handen så slå till. Det verkar ju som du fastnat för känslan i Nikon, testa en gång till och känns det fortfarande rätt, så KÖP.

Det skiljer inte så mycket på DSLR i dagens läge, det blir bra bilder med de allra flesta. Är det något som sätter gränser är det fotografen och hur pass bra gluggar man har råd med...

Jag fastnade själv för Canon 30D, är grymt nöjd med det köpet. Känns Nikon rätt i dina händer så tveka inte på att slå till, du kommer få en kompetent kamera.

Vi syns på Norra Stå...

Haha, det gör vi! Men då blir det ju risk för bråk där, Canon vs. Nikon, kan tänka mig hur Aftonbladets löpsedel kommer att se ut.

Åker senare idag och känner på D80 en sista gång. Är den bra, då köper jag den. Men Oskar tipsade om ett bra objektiv, finns det några andra som är hyfsat prisvärda?

Permalänk
Medlem

Det finns många objektiv som är prisvärda, förstås... Sen kan de ju vara dyra även om de är prisvärda.
Nikons 18-70, som OSkar000 (och även jag nämnde är bra och borde bli än mer prisvärt i kit med D80 (jag har inte kollat hur rabatterat det blir tillsammans med D80:n). Ett annat alternativ är Tamron 17-50/2.8.

Permalänk

Köpte en D80 nyligen med 28-70 och 70-300mm objektiv till, Nikons billigaste variant av objektiv men de funkar bra till mig.

För mig har Nikon alltid varit det självklara valet då jag tycker Canons kameror är lite små och ologiska svårt att förklara med de har annan placering av massa knappar osv.

Sen har jag möjlighet att låna en uppsjö av objektiv då en arbetskamrat jobbar som fotograf och har sina +25k objektiv till Nikon då.

Men som sagt har provat mängder av kameror och tycker D80 funkar riktigt bra har inte så mycket att klaga på alls med kameran. Den är robusk och kommer nog hålla i många år.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erhrh
Haha, det gör vi! Men då blir det ju risk för bråk där, Canon vs. Nikon, kan tänka mig hur Aftonbladets löpsedel kommer att se ut.

Blir det "up close and personal" tror jag faktiskt Pentax K10D vinner, den är båda tyngst och vädertätad...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Hur är det med pentaxen och objektiv?
Fördelen med Nikon är att du kan ta i princip vilket nikon objektiv som helst och det funkar men det kan du inte med Canon och pentaxen vet jag inget om.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Jag är ganska ny på det här med digitala systemkameror och optik, men farsan har fotograferat en del så jag lär mig

Pentaxen förvånade mig faktiskt om tillgången av objektiv, här kan man se fattningarna: http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/list....
Alla objektiv där passar, till och med de med skruvgänga från Spotmatic-tiden om man köper en adapter. Man kanske inte alltid får så mycket automatik, men det är inte hela världen.

Jag hittade ett gammalt fast SMC Pentax-A 1:2 50 mm-objektiv till en Pentax ME från 1976. Enligt den sidan jag länkade till verkar den funka till K10D. Det tycker jag är rätt roligt, och jag kan säkert få användning för det om jag behöver bra ljusinsläpp

Jag fyller 18 i mars, och det finns en lite chans att jag kanske kan få en digital systemkamera
Jag har mest funderat på Canon 400D och Pentax K10D. Nikon D80 är för dyr.
Pentaxen har saker som vädertätning och bildstabilisator som jag verkligen tycker om, så den verkar riktigt prisvärd.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Pentax har dessutom ljusmätning och fokushjälp i sökaren på alla gamla manuella objektiv så kameran kommer även indikera när motivet är i fokus och ställa in slutartid automatiskt med dessa gamla objektiv. Så vitt jag vet så funkar det så på alla Pentax DSLR:er.

Vill man ha dessa funktioner på en Nikonkamera så får man köpa D200 eller dyrare modeller.
På Nikons enklare modeller får man ställa in slutartid och bländare helt manuellt utan någon hjälp från kameran med manuella objektiv. Tror inte heller dessa kameror har någon fokushjälp i sökaren med dessa objektiv.

Permalänk
Medlem

Man har visst fokushjälp på de enklare Nikonhusen. Canon har däremot inte det (men de har ljusmätning i stället).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
men vi försöker att vara lite mer objektiva ändå

offt: hahahahahahaha, den var bra

hursomhaver går jag i samma tankar som trådskaparen. Ska till brasilien 1 år och foto där mcket, ska jag välja nån speciell kameratillverkare som klarar brasiliankt klimat eller är det skitsamma?

Permalänk
Medlem

Jag har också en D80 och tycker att den är helt suverän. Jag valde mellan den och en Canon 400D men valde Nikon D80 dels på grund av att den ligger så himla skönt i handen pga sin större storlek men även för att den är aningen mer avancerad. Canon har ingen motsvarighet i just den prisklassen. 30D är något för dyr tycker jag. En finess som D80 har men 400D saknar (tror jag) är auto ISO vilket innebär att du kan ställa vilket maximalt ISO-värde du vill att kameran ska kunna ställa in automatiskt. Du kan även ställa in vid vilken längsta slutartid som auto-ISO ska träda in. Mycket användbar funktion tycker jag. Sedan tycker jag att toppdisplayen är jävligt bra och detta saknar 400D. Dock har displayen på 400D fått bra kritik med de värden och olika inställningar som visas där.

Jag är som sagt helnöjd med min D80 och tycker att olika inställningar görs väldigt enkelt med enkla handgrepp. Sökaren är stor och ljus och helt enkelt kanonbra vilket också är väldigt viktigt. Det finns dessutom väldigt mycket mer. De som köpt Canon är förmodligen lika nöjda som jag så välj den kamera som du tycker passar dina behov bäst.

Dock kan jag rekommendera att man läser på www.dpreview.com innan man bestämmer sig. I de recensioner som finns där går man igenom i princip varenda funktion i de olika kamerorna. Man jämför också med andra kameror i klassen. Lysande helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
På Nikons enklare modeller får man ställa in slutartid och bländare helt manuellt utan någon hjälp från kameran med manuella objektiv. Tror inte heller dessa kameror har någon fokushjälp i sökaren med dessa objektiv.

Som du säger måste man gå upp till D200 för att få ljusmätning med äldre objektiv utan CPU. Fokushjälp finns dock även på de billigare modellerna i form av en grön prick i sökaren som tänds när du har fokuserat rätt.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Man har visst fokushjälp på de enklare Nikonhusen. Canon har däremot inte det (men de har ljusmätning i stället).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Som du säger måste man gå upp till D200 för att få ljusmätning med äldre objektiv utan CPU. Fokushjälp finns dock även på de billigare modellerna i form av en grön prick i sökaren som tänds när du har fokuserat rätt.

Det stämmer, var nog lite för trött för att förstå den här tabellen igår.

http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexus430
Dock kan jag rekommendera att man läser på www.dpreview.com innan man bestämmer sig. I de recensioner som finns där går man igenom i princip varenda funktion i de olika kamerorna. Man jämför också med andra kameror i klassen. Lysande helt enkelt.

Personligen tycker jag at dpreview (och de flesta andra sidor som recenserar kameror) mest gör en genomgång av kameronas tekniska uppbyggnad och koncenterar sig för mycket på "pixel peeping" av bilder tagna på testbänken. Vad jag hellre skulle vilja se är recensioner som går igenom hur kamerorna fungerar vid verkliga fotograferingsförhållanden och vilka praktiska styrkor och svagheter de har. Skillnaden från testbänken mellan olika DSLR kameror är oftast så liten den inte har någon nämnvärd betydelse vid fotografering eller val av kamera.

Det som däremot har ganska stor betydelse är hur kameran är designad och hur hanteringen av den fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag hellre skulle vilja se är recensioner som går igenom hur kamerorna fungerar vid verkliga fotograferingsförhållanden och vilka praktiska styrkor och svagheter de har. Skillnaden från testbänken mellan olika DSLR kameror är oftast så liten den inte har någon nämnvärd betydelse vid fotografering eller val av kamera.

Det som däremot har ganska stor betydelse är hur kameran är designad och hur hanteringen av den fungerar i praktiken. [/B]

Det är där fototidningarna kommer in i bilden

T.ex. tidningen Foto testade D80 mot 400D i ett nummer i höstas. Där gicks bl.a. igenom det praktiska handhavandet i vissa situationer vilket var intressant läsning. Gamla nummer finns på de flesta bibliotek.

Problemet som jag ser det är ju att om man är ny inom ett visst område t.ex. DSLR så vet man ju inte vilka funktioner och finesser som finns i kamerorna. Därmed vet man ju heller inte vilka funktioner man själv önskar och har behov av. Då tycker jag att det är väldigt praktiskt att t.ex. gå in på www.dpreview.com och ta fram recensionen på t.ex D80. Där får man en lysande genomgång av kamerans funktioner samtidigt som jämförelse görs med den äldre modellen D70. Den sajten var helt klart en hjälp i mitt val och jag ångrar inte att jag valde en D80.

Visa signatur