Permalänk
Medlem

Ökad frekvens på Corsair Value Select

Kan minnena ta skada av att köras på en högre frekvens än de ska? Kör mina Corsair Value Select pc5300 667MHz på 746MHz med 4-4-4-12 timings. Är detta skadligt eller det kan endast leda till instabilitet och då kan man ställa ner frekvensen?

Permalänk
Avstängd

minnen kan ta skada men mer av för hög volt samt värme.
hög volt är boven, men en del minne går högt då de har bra värden.

se till att kolla tempen på minnena dvs ha aktiv kylning på dem om du är fundersam.

tror att 2.1v är max på minnena.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Vila i frid

Om det går att hålla fingrarna på minneskretsarna under drift är det lugnt. Jag har kört mina ValueSelect 667 i 5 månader nu på 2.30 volt och 5-5-5-15 i 800 MHz.

Permalänk
Medlem

Har du ingen kylning till minnena då hasenfrasen?

Permalänk
Vila i frid

Nix, ingen kylning alls utöver en 120mm chassifläkt i bak. Minnena blir lite drygt handvarma, skulle tippa max 40 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Om det går att hålla fingrarna på minneskretsarna under drift är det lugnt. Jag har kört mina ValueSelect 667 i 5 månader nu på 2.30 volt och 5-5-5-15 i 800 MHz.

Jag körde memtest på minnena nu och det gav många fel. Testade att klocka ner dom och det visade sig att jag bara kan köra med asus överklockningsprofil på 10%. Väljer jag att klocka manuellt så klarar inte minnena det. Borde inte minnena klara av att köras synkade med FSB, t.ex om jag kör FSB 240? Har testat att drar ner på timings också men memtest ger även då en massa fel. Har också testat att höja volten til 1.9, går inte att välja högre. Har ett Asus P5LD2-VM moderkort och en Pentium D 945 processor. Testade att köra memtest86+ i dos och det ger inga fel på minnena när jag överklockar manuellt men det gör som sagt memtest i windows.