Insidan på Lucasfilms datacenter

Permalänk
Melding Plague

Insidan på Lucasfilms datacenter

Lucasfilm, som väldigt länge producerat väldigt populära filmer, har ett rätt intressant datacenter för att rendera specialeffekter och producera filmer. Hallen har mer än 2 000 servrar och den totala bandbredden sägs ligga på cirka 11,4 petabyte per sekund.

Läs nyheten: Insidan på Lucasfilms datacenter

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

där vill jag jobba

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem

Inte jag.

Permalänk
Medlem

haha
det var inte lite

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

AMD prollar behöver jag säga mer?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Det är galet vad mycket prestanda man har för att göra film nuförtiden.

Permalänk
Medlem

är det så lyckat att döpa servrarna till Deathstar? de brukade ju alltid lida av nått fatalt säkerhetshål som hack, öh.. rebellerna utnyttjade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

hmm dethstar står det är detta medvetet eller?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Nej man vill inte jobba i serverhallen, eller vara i närheten av den om man inte behöver. det LÅTER SÅ IN I HELVETE från fläktarna... ungeför lika jobbigt som caps är ljudet från 1 halvt rackskåp i sig...

men kul att testa rendera något riktigt stort med detta monster

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

ser lite ut som kontrollerna i deathstar från starwars 4 ( orginal 1:an) nice!

försöker klura ut hur mkt energi de utvecklar , samt hur deras elkostnad är per månad.

tror nog att servrarna värmer upp deras pool på övervåningen, det gjorde FOLKSAMS gamla servrar , de producerade så mkt värme så hela höghusets värme behov togs från servrarna , även deras pool blev då uppvärmd av dem

Visa signatur
Permalänk

Jag undrar vad försäkringen för den där hallen kostar

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Åh, bravo.. tycker om LucasArts, nu tycker jag om dom ännu mer.... undrar varför egentligen. Fint med så många servrar och minne och dittan och dattan!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Lite skrämmande, som han säger i slutet på filmen. vissa projekt tar 23 timmar/frame (29,7fps) = 681 timmar för att rendera 1 sekund film (28,5 dagar) nu är det väl iofs inte alla frames som tar så lång tid men ändå med tanke på dom resurserna.

Och nu sitter man och väntar på att få en (1) st ny dator till jobbet för 3D.
Visserligen är detta en fin liten burk (En Boxx med dual X5355 xeon=8 kärnor) men man får va nöjd med det lilla;)

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction
Lite skrämmande, som han säger i slutet på filmen. vissa projekt tar 23 timmar/frame (29,7fps) = 681 timmar för att rendera 1 sekund film (28,5 dagar) nu är det väl iofs inte alla frames som tar så lång tid men ändå med tanke på dom resurserna.

man renderar film i filmrutor, inte i frames. men visst, del blir ju ändå runt 550 timmar ungefär.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hur renderar du en filmruta??
Vet inte hur du gör men jag jobbar som 3D-animatör/interaktiv mediadesigner och använder dagligen Maya för detta och jag renderar ut mina animationer/filmer i frames både till NTSC 29,7fps svenska PAL vilket är 25fps (frames per second)

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Jag trodde frame = bildruta (filmruta?)...

Permalänk

Aldeles riktigt, en frame är samma som en bildruta.
Lät bara så konstigt att man inte skulle kunna rendera en frame så jag var bara tvungen att fråga.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction
Hur renderar du en filmruta??
Vet inte hur du gör men jag jobbar som 3D-animatör/interaktiv mediadesigner och använder dagligen Maya för detta och jag renderar ut mina animationer/filmer i frames både till NTSC 29,7fps svenska PAL vilket är 25fps (frames per second)

Biofilm är 24fps.

Skulle vara intressant att se Pixars maskiner också.

Permalänk
Medlem

"Ett par AMD Opteron-servrar som har märkningen ”Dethstar”."

Stavfelsnisse var varit framme. ^^

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splish
"Ett par AMD Opteron-servrar som har märkningen ”Dethstar”."

Stavfelsnisse var varit framme. ^^

Antagligen medvetet då 95% av medlemmarna här stavar så illa. Det måste ju skrivas så att de förstår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction
Hur renderar du en filmruta??
Vet inte hur du gör men jag jobbar som 3D-animatör/interaktiv mediadesigner och använder dagligen Maya för detta och jag renderar ut mina animationer/filmer i frames både till NTSC 29,7fps svenska PAL vilket är 25fps (frames per second)

eller 3D-amatör snarare kanske? poängen var att Lucasfilm knappast renderar till TV-standard för TV-produktion heller iom att det då är sämre anpassat för DVD sen. och oavsett vilket så lär TV-produktioner inte vara på den upplösningsnivån som orsakar renderingscykler på den nivån i vilket fall. (som Sprucetwig också påpekade, det är film de gör)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction
Lite skrämmande, som han säger i slutet på filmen. vissa projekt tar 23 timmar/frame (29,7fps) = 681 timmar för att rendera 1 sekund film (28,5 dagar) nu är det väl iofs inte alla frames som tar så lång tid men ändå med tanke på dom resurserna.

Hur många trådar delar man egentligt upp det i?

Jag har ofta undrat över dessa siffror. För det blir rätt orealistiska renderingstider i slutändan i många fall så slutsatsen jag drar är att de förutom att rendera en frame på flera datorer dessutom parallellt renderar en hel del frames åt gången - vilket inte läggs in i beräkningen.

Så hur lång tid en specifik frame tar - oavsett hur krävandet den är, bör egentligen inte betyda ett skvatt om varesig servrarna, bildens komplexitet, eller koffeinhalten i serverhallens administratörers blodomlopp

Permalänk

tänk på att det ibland rör sig om ngn sekund eller 2 då det tar 23 timmar / frame. mest vid stora explositioner, så hela fx-innehållet tar inte så lång tid, vissa frames kanske bara tar 1-2 timmar eller mindre

i andra animerade filmer som jag sett så brukar håret vara det segaste att rendera . i filmen final fantasy tog det 22 /h per frame på att rendera den kvinnliga hjältens hår. ( dock bara i närbild på håret)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det så lyckat att döpa servrarna till Deathstar? de brukade ju alltid lida av nått fatalt säkerhetshål som hack, öh.. rebellerna utnyttjade.

Haha. De kanske kör på IBMs gamla Deskstar-diskar, i folkmun kallade Deathstar.

En liten fråga bara. Varför inte Itanium? Lite bättre flyttalsprestanda än några sunkiga Opterons.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Jag finner att en dator, vilken dator som helst, som har benämningen "deathstar" är otroligt het
Att det sen fanns flera gör ju nästan att man blir lite darrig i knäna ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
eller 3D-amatör snarare kanske? poängen var att Lucasfilm knappast renderar till TV-standard för TV-produktion heller iom att det då är sämre anpassat för DVD sen. och oavsett vilket så lär TV-produktioner inte vara på den upplösningsnivån som orsakar renderingscykler på den nivån i vilket fall. (som Sprucetwig också påpekade, det är film de gör)

Vilket jackla skitsnack, Lucasfilm koncentrerar numer pa tv-produktion. Vad var poangen i att saga> Ne det heter bildruta? Frame och bildruta ar samma sak. Spelat sa mycket CS att du tog illa upp nar nagon "lanade" ordet Frame, kandes det inte lika exklusivt langre?

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstod inte vad de där Dell towerlådorna gjorde där. Någon som förstod om de var sådant de skulle utöka med? Liksom ingen utökar väl sitt datacenter med towerlådor. Speciellt inte när de växer så det knakar (han snackade ju om hur mycket de behöver nytt varje år).
Men på slutet tyckte jag mig se bladserverenheter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Get_skri
Vilket jackla skitsnack, Lucasfilm koncentrerar numer pa tv-produktion. Vad var poangen i att saga> Ne det heter bildruta? Frame och bildruta ar samma sak. Spelat sa mycket CS att du tog illa upp nar nagon "lanade" ordet Frame, kandes det inte lika exklusivt langre?

tycker det låter som det är du som spelat väldigt mycket CS, alldeles för mycket. i vilket fall gick uppenbarligen poängen med inlägget dig helt förbi, och det handlade inte om vad som heter vad. och exakt var jag påstår att de inte sysslar med TV kan du ju försöka leta upp igen. lycka till!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Damn, fina saker. Men inget som inte herr Lucas har råd med

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tycker det låter som det är du som spelat väldigt mycket CS, alldeles för mycket. i vilket fall gick uppenbarligen poängen med inlägget dig helt förbi, och det handlade inte om vad som heter vad. och exakt var jag påstår att de inte sysslar med TV kan du ju försöka leta upp igen. lycka till!

Om jag inte minns fel så var det just det du anmärkte från början, "vad som heter vad"

Men visst jag är en 3D-amatör som renderar frames. (nu sa jag inte vilket format dom gör sina produktioner i utan vad jag gör mina i och jag sysslar inte med motion pictures) och jag vet att när man renderar till sådana filmer som dom gör så handlar det om helt andra format än tex 720x576 då brukar det handla om 2k renderingar eller mer.
Jag kan medge att jag skrev fel fps och jag vet att man gör "biofilm" i 24fps

men ta och lyssna i slutet på filmen. det finns tydligen fler amatörer som renderar frames.

http://news.com.com/1606-2-6153940.html

Ja visst är det så att det i många fall bara rör sig om ett par sekunder som har dessa toppar men det jag menade var igentligen bara hur mycket "power" det krävs ibland och det känns lite skrämmande.
Vet att jag sett en intervju med Pixar där han nämde upp till 90tim/frame och dom har minst lika imponerande maskinpark, och dessutom en av världens bästa renderingsmotor.

Ett annat exempel (vet inte om det är riktigt sant) men Lucas Art sa nån gång under produktionen av star wars 1 (the phantom menace) att om all CG skulle gjorts på en enda dator så skulle hela filmen ta runt 14 år att producera.

Och det är lite olika hur renderingar går till i en renderfarm, för det mesta tar en specifik server hand om en frame så om vi säger att en frame tar en timme att rendera så har dom ju altså renderat ut 2000 frames på en timme. (om dom nu hade 2000 servrar till detta)
Är det mer krävande scener så kopplar man ihop flera servrar för att ta hand om denna frame.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93